Aviseringar
Rensa alla

Ska skriva krönika, behöver tips.


GraGo
Ämnesstartare

Jag går i nian, har A i svenska och vill gärna behålla det.

Jag måste dock ha klart en krönika tills på tisdag, och jag har ingen aning vad jag ska skriva om.

Alla tips uppskattas.


   
Citera

   
SvaraCitera

Har du uppnått alla A kriterier så kan du väl inte gå miste om det betyget eller hur funkar det sät


   
SvaraCitera

Övervakning. Hur folk klagar över FRA för att i nästa sekund informera hela världen om vad de åt till frukost.


   
SvaraCitera

Nachac: Övervakning. Hur folk klagar över FRA för att i näsa sekund informera hela världen om vad de åt till frukost.

Mycket glad


   
SvaraCitera

Nachac:
Övervakning. Hur folk klagar över FRA för att i nästa sekund informera hela världen om vad de åt till frukost.

Du min vän, har en mycket speciell foliehatt till förfogande Mycket glad


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Du min vän, har en mycket speciell foliehatt till förfogande Mycket glad

Är tyvärr osäker på hur jag tolkar detta.


   
SvaraCitera
reben

har ämnet stor roll för om man får högt betyg elr nt på en svenskuppgift..............................................................


   
SvaraCitera

Nachac:

Är tyvärr osäker på hur jag tolkar detta.

Vad är problemet med övervakningen enligt dig: att staten vill övervaka oss eller att människan avslöjar sig självmant?

Vanligtvis brukar man kritisera auktoriteter när det gäller övervakning, och det gärna med klassisk "foliehatt"-logik. Men när du skriver att folk Instagrammar sin frukost varje dag, då har du ju vänt på konceptet helt. Det är intressant Glad


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Vad är problemet med övervakningen enligt dig:

Jag
framställde inget problem, bara framhöll det ironiska i beteendet. Ska
jag däremot svara på frågan ser jag inget problem i det avseendet med
att folk fläker ut sig, men ett möjligt principiellt problem med statlig
övervakning.

Istechetvåpunktnoll: Vanligtvis brukar man kritisera auktoriteter när det gäller övervakning, och det gärna med klassisk "foliehatt"-logik. Men när du skriver att folk Instagrammar sin frukost varje dag, då har du ju vänt på konceptet helt. Det är intressant Glad

Ja, men "foliehatt" är enligt min erfarenhet något som bärs av en konspirationsteoretiker och jag tyckte inte att jag uttryckte mig så. Du kanske menade på annat vis, men därav förvirringen.


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:
Övervakning. Hur folk klagar över FRA för att i nästa sekund informera hela världen om vad de åt till frukost.

Rätta mig gärna om jag har fel (eller om jag bara konstaterar det uppenbara), men jag tänker mig att saker som FRA sker oavsett samtycke medan man själv kan välja om man vill vara medlem på Twitter eller Instagram. Människor tycker om att ta kontrollen själva.
OnT: En krönika är ju som ett kåseri och är mer åt det avslappnade, humoristiska hållet vad gäller texter. Man behöver inte hålla sig till fakta utan kan med gott samvete lätta på mameluckerna och dra en riktig skröna om man så vill. Det är inte för intet det är min favorittyp av text!


   
SvaraCitera

time: Rätta mig gärna om jag har fel (eller om jag bara konstaterar det uppenbara), men jag tänker mig att saker som FRA sker oavsett samtycke medan man själv kan välja om man vill vara medlem på Twitter eller Instagram. Människor tycker om att ta kontrollen själva.

Jo, det var en komiskt framställd kommentar som syftade till att reflektera kring att A: Man kanske inte borde vara så orolig över övervakning när man ändå delar med sig av allt till alla, och B: Att statlig övervakning är överflödig då vi gör ett duktigt jobb med att övervaka oss själva. Poängen var inte att försvara statlig övervakning.


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:

Jo, det var en komiskt framställd kommentar som syftade till att reflektera kring att A: Man kanske inte borde vara så orolig över övervakning när man ändå delar med sig av allt till alla och B: Att statlig övervakning är överflödig då vi gör ett duktigt jobb med att övervaka oss själva. Poängen var inte att försvara statlig övervakning.

Då är jag med. 
Har inte ens reflekterat så mycket över övervakningsbiten. När jag tänker på övervakning tänker jag främst på övervakningskameror, och de tycker jag faktiskt är rätt bra i många fall. (mvh sjukligt rädd för att göra något kul och inte få det på film, alternativt glad att OM något hemskt händer mig eller någon annan på en allmän plats kan övervakningsbilderna hjälpa att hitta förövaren)


   
SvaraCitera

time: Då är jag med.
Har inte ens reflekterat så mycket över övervakningsbiten. När jag tänker på övervakning tänker jag främst på övervakningskameror, och de tycker jag faktiskt är rätt bra i många fall. (mvh sjukligt rädd för att göra något kul och inte få det på film, alternativt glad att OM något hemskt händer mig eller någon annan på en allmän plats kan övervakningsbilderna hjälpa att hitta förövaren)

Tycker det kan kännas lite obehagligt, men kanske nödvändigt. Lär ju ändå finnas en massa kameror överallt för att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle så folk sätter upp egna, sedan kanske man inte får bevaka utanför sin butik eller liknande, det vet jag inte. Övervakningen är väl dock huvudsakligen utbyte av information som utbyts, i form av till exempel FRA. Tvivlar på att det hjälper särskilt mycket för att hitta farliga bombterrorister och inte värt det principiella övertramp som begås. Angående kameror beror väl mest på hur det hanteras, antar jag.


   
SvaraCitera

man kan få cancer av strålningen från övervakningskameror för de sa dom i simpsons 🙁


   
SvaraCitera