Forumet - ska söka sånt där telefonsäljarjobb

ska söka sånt där telefonsäljarjobb

1061 0 37
behöver verkligen pengar, nu har jag slackat i exakt 222 dagar sedan studenten och jag kan inte riktigt leva på mitt sparkonto längre.
behöver liksom betala för en lägenhet (om allt går som det ska) från och med nästa månad, och ska resa en hel del i vår och sommar, så jag behöver CA$H!

min fråga är dock, om det är någon här som haft ett sånt jobb, och hur var det?

jag har nämligen telefonfobi och hatar att prata med människor, men jag behöver pengar så jag har inte så mycket val!

Spana också in:

smisk:

jag har nämligen telefonfobi och hatar att prata med människor, men jag behöver pengar så jag har inte så mycket val!


Att kunna prata med folk över telefon är nog ganska viktigt att kunna skulle jag anta. Jag själv har svårt för det med nytt folk då jag kan börja stamma som en galning i början :P
Men det är som med det mesta andra, träna, träna och träna, när du väl kommit in i det kommer det förhoppningsvis att flyta på utan större problem [y]
Knarko:

haha och jag stavade fel jag med [blush]
spårar* ska det vara!


[bigsmile][love]

Knarko:

Men det är som med det mesta andra, träna, träna och träna, när du väl kommit in i det kommer det förhoppningsvis att flyta på utan större problem [y]


Mjo, det säger pappsen också, det är inget jag tvivlar på att det stämmer! Det gäller ju mest att jag tar mod till mig och kör, men det är ju lite svårt att komma igång [rolleyes]
Har varit säljare/värvare, dock inte via telefon, och det grundläggande är att om du har några som helst problem med att ljuga dig blå för att lura av människor pengar för något de inte vill ha, så kommer det inte funka. Är du en heartless bitch så kan det funka dock.
KingGurka:

Är du en heartless bitch så kan det funka dock.


score! nä men, har fått höra från kamrater som suttit i kassan på ica om alla idioter som frågar om var citronen är fastän de har fått veta svaret 7 gånger eller såna som tycker sig ha fått betala 4 öre för mycket och ska stå och tjaffsa, och ärligt talat, så har jag inte mycket problem med sånt, så jag tror mig klara såna situationer ganska bra.

LifeandDeath:

Det beror på vart man jobbar eller? Vissa företag har ju en grunlön och sen får man provision, då är det la okej. Men på vissa företag får man endast provision, inte jätte kul [n]


de jag kollat på har grund+provision, eftersom jag behöver en viss summa att klara mig känns det säkrast!

Penstrokes:

Ba skoja hehe [blush]


[cool]
smisk:

har fått höra från kamrater som suttit i kassan på ica om alla idioter som frågar om var citronen är fastän de har fått veta svaret 7 gånger eller såna som tycker sig ha fått betala 4 öre för mycket och ska stå och tjaffsa,


Sånt har inte jag heller problem med. Men t.ex. när jag jobbade för comhem så var en säljare skitstolt när han sålt 10Mbits-lina till en 70-åring som inte ens hade en dator. Sånt pallar inte jag.
KingGurka:

Iofs kanske lite extremt exempel (han var rövhålet bland rövar liksom) men det är på den skalan det ligger.


Nej du, det är inte ens i närheten av den skalan telefonförsäljning ligger. Har man ingen social kompetens och inte kan förklara lungt och sansat för folk varför ens produkt faktiskt är bra är väl den sista utvägen att ljuga. Ofta är det inte dåliga saker man säljer, för en 10Mbits-lina är som man köper på telefon är ju inte ett dugg sämre än om man skulle gå till expert och be om en. Enda skillnaden är möjligen att det är billigare om du köper via telefon.
smisk:

min fråga är dock, om det är någon här som haft ett sånt jobb, och hur var det?


Ja, jag jobbade som telefonförsäljare mellan juni-oktober i år. Jag sålde premiepensionsförvaltning och sedan radonspårfilmsdosor. Under den här tiden jobbade jag tre dagar i veckan kl 12-21.

Jag hade turen att hamna på ett fräscht och proffsigt callcenter. Vi fick jättestora höj- och sänkbara skrivbord (ett till varje säljare), och underbart sköna kontorsstolar att sitta i.

Grejen är denna: Om du hittar en bra produkt som du känner att du verkligen tror på och kan sälja - kör. Tyvärr så är fallet inte oftast så med telefonförsäljning. Eller ja, större delen av all försäljning idag går ut på att "skapa ett behov" hos kunden. Detta innebär ibland att enbart berätta för kunden hur mycket denne skulle tjäna på att använda produkten. Men mer ofta än sällan så innebär det att du genom väl inövade psykologiska knep som du utför vid precis rätt tillfälle - på sätt och vis - lurar kunden.

För vissa gör ju dock lönen värt det. Jag själv tjänade ca 70 kr/h där jag jobbade. Då hade jag både fast lön och provision. En vän till mig däremot tjänade 300 kr/h, därför att han var en sån duktig säljare.

Så ja, för att summera:

*Hitta en produkt som du genuint tror på (kan inte understryka det nog - du kommer helt seriöst att bit för bit hyvla bort din själ om du lurar på unga par och gamla pensionärer skitsaker som de aldrig egentligen kommer behöva för en slavlön)

*Se till att stället är seriöst

smisk:

jag har nämligen telefonfobi och hatar att prata med människor


Du kommer över det efter typ två arbetsdagar, tro mig. Du ringer säkert uppemot 300 samtal på en dag.

smisk:

men jag behöver pengar så jag har inte så mycket val!


Du kan ju alltid flytta till Norge? En bekant till mig åkte dit. Så fort som han fått en norsk adress överöstes han med jobberbjudanden. Han hade gymnasieutbildning.

Just nu bor han i en hyfsat stor lägenhet med tre andra svenskar i centrala Oslo. Han jobbar som tryckmaskinist vid en tryckfirma som trycker skolfoton. För tillfället tjänar han typ 125 kr/h och 180 kr/h med OB-tillägg (tror jag).
HAr jobbat som telefonförsäljare å försäkringsförmedlare över telefon.Man var väl kanske inte så jättesugen på att dra till jobbet men väl där vare inga problem. Speciellt inte som försäkringsförmedlare då det var ett jobb som krävde utbildning = Inte lika svårt att få stanna kvar = samma kollegor = bra umgängeskrets = kul.
Horrorshow:

Nej du, det är inte ens i närheten av den skalan telefonförsäljning ligger. Har man ingen social kompetens och inte kan förklara lungt och sansat för folk varför ens produkt faktiskt är bra är väl den sista utvägen att ljuga.


Eh, det var precis den skalan det låg på, per definition. Klart man måste ha bra social kompetens men det rör sig om halvlögner och undanhållande av fakta hela tiden. Sedan säger ju chefen att man inte får ljuga, det klart, men om de frågar om nackdelarna med ip-telefoni ska man byta samtalsämne eller låtsas som ingenting på ett snyggt sätt.

Horrorshow:

Ofta är det inte dåliga saker man säljer, för en 10Mbits-lina är som man köper på telefon är ju inte ett dugg sämre än om man skulle gå till expert och be om en. Enda skillnaden är möjligen att det är billigare om du köper via telefon.


Samt att man kanske inte behöver en 10Mbits-lina. Problemet är ju inte med de som tänkt "fan, ska skaffa 10Mbit!" och så ringer en försäljare, de är ju ingen utmaning, själva POÄNGEN med telefonförsäljning är ju att övertala folk att de behöver saker.