Aviseringar
Rensa alla

Ska vi införa tvång på att skaka i hand?


Ämnesstartare

Videovåld:

Men gud, sluta läsa newsmill, sluta ge uppmärksamhet till newsmill.

Det är väl den mest neutrala tidningen av alla för tillfället här i sverige, alla är imprincip välkomna, och detta trots allt att det är bonniejuuudar som äger den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Anledningen till att han inte ville skaka hand med henne var för att hon var en smutsig kvinna, och sådana ska vara framför spisen och laga mat åt mannen, för det är kvinnans roll i livet.

Har han överhuvudtaget sagt något sådant, eller är det bara din tolkning?

Sming:

och detta trots allt att det är bonniejuuudar som äger den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har han överhuvudtaget sagt något sådant, eller är det bara din tolkning?

Det var bara min tolkning, kan vi säga.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Skräms mest av att 75% i en omröstning på SvD kom fram till att det är fel att vägra att skaka hand - att det dvs ska vara tvång på att man ska skaka hand. -.-

Det handlar väl om vanligt jävla hyffs?

Om det inte passar honom så ska han fan inte ha något jävla jobb heller. Dessutom har jag hört att han var mer otrevlig under hela intervjun. Han ville inte titta på kvinnan eller svara på hennes frågor.

Är det nån som ska ha skadestånd så e det la kvinnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det var bara min tolkning, kan vi säga.

Trevligt. Kan du inte överlåta till diskrimineringsbyrån att tolka och tala ut om domar?

FreeWay89:

Om det inte passar honom så ska han fan inte ha något jävla jobb heller. Dessutom har jag hört att han var mer otrevlig under hela intervjun. Han ville inte titta på kvinnan eller svara på hennes frågor.

Ja, är han otrevlig är det hans grej att han inte blir anställd, men jag ser inte hur vi ska förbjuda honom eller diskriminera människor som inte vill ta i hand. Var har du hört att han var otrevlig?


   
SvaraCitera

En sak är säker iaf och det är att ngt skadestånd skulle han inte ha fått.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja, är han otrevlig är det hans grej att han inte blir anställd

Att bara skaka hand i ett land där det är sed räknas väl som otrevligt bara det?

Jag menar åker jag till hans land så kan jag la inte bete mig och jag gör här. Jag hade ju blitt avrättad. Som sagt lite jävla hyffs får la han ha om han förväntar sig att få jobb i ett land där de flesta kvinnor inte ses som boskap.

Jag blir så förbannad att folk tycker att det är rätt för att hans jävla religion säger det. Fan är alla feminister på denna frågan?
Tänk om jag hade betett mig lika dant på en anställningsintervju?

Fan jag har nästan lust att bara testa för sakens skull.

Anarkandi:

Var har du hört att han var otrevlig?

Hmm har inga källor just nu så får låta det ligga hängande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Trevligt. Kan du inte överlåta till diskrimineringsbyrån att tolka och tala ut om domar?

Vad nu? får jag inte ha några egna åsikter utan att farbror staten rycker in och rättar mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

En sak är säker iaf och det är att ngt skadestånd skulle han inte ha fått.

Kanske. Vill inte jag bedöma. Generellt ser jag inte hur skadestånd löser saker.

FreeWay89:

Att bara skaka hand i ett land där det är sed räknas väl som otrevligt bara det?

Ja, men lite respekt för andra kulturer får man väl faktiskt investera i? Att inte ta kvinnor i hand behöver inte enbart ha att göra med bristande respekt, utan kan lika gärna röra sig om blyghet. De kanske ser det som orespektfullt att ta tjejer i hand. I Afrika betyder att nicka nej och att skaka på huvudet ja. Vari ligger det otrevliga? Det handlar ju mest om missförstånd.

Sming:

Vad nu? får jag inte ha några egna åsikter utan att farbror staten rycker in och rättar mig?

Jag säger bara att du knappast kan veta tillräckligt mycket om domen eftersom mycket grundas på privata intervjuer och diskussioner med de drabbade. Dvs, svårt för dig att


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Om det inte passar honom så ska han fan inte ha något jävla jobb heller. Dessutom har jag hört att han var mer otrevlig under hela intervjun. Han ville inte titta på kvinnan eller svara på hennes frågor.

Om så är fallet är det ju givetvis en annan situation, men var har du hört det? Att man hör något betyder ju inte att det stämmer, särskilt inte i en fråga där SD-are propagerar för den sidan.

Intressant är även att jag inte hittat någon trovärdig källa som säger att han lät bli att ta i hand för att hon var kvinna; jag kan mycket väl ha missat det, då jag inte letade jättenoga, men det mesta jag sett har bara nämnt att han inte tog henne i hand och att hon var kvinna - som gjort för att sända signaler om att det var därför, utan att behöva ta ansvar om så ej var fallet. Nu menar jag inte att det är osannolikt att det var därför, men just luddigheten gör mig misstänksam.

FreeWay89:

Att bara skaka hand i ett land där det är sed räknas väl som otrevligt bara det?

Tycker jag inte, med tanke på vilken lös sed det är. Om det hade varit en universell sed för i princip alla möten med människor - som att säga hej - hade jag varit beredd att hålla med dig. Nu är ju dock att ta i hand en ganska begränsad sed, som dels inte är vanlig bland alla delar av befolkningen och dels inte är vanlig i alla former av möten människor emellan. Du säger hej till din lärare i skolan, men du tar inte i hand, t.ex.

Jag tycker att mannen borde ha tagit i hand - det hade varit artigt och en bra gest, och jag gillar inte att religion står ivägen för sådant - men jag tycker inte att det var någon big deal att inte göra det. Det var definitivt inte oartigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, men lite respekt för andra kulturer får man väl faktiskt investera i?

Ja precis.. Lite respekt för främmande kulturer bör man faktiskt ha.. detta gäller särskilt om man är i andra länder.

Anarkandi:

Jag säger bara att du knappast kan veta tillräckligt mycket om domen eftersom mycket grundas på privata intervjuer och diskussioner med de drabbade. Dvs, svårt för dig att

Jag behöver inte läsa mer än vad som står i artiklarna för att begrunda mig en åsikt om att det rör sig om en religiös muslim.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Hmm har inga källor just nu så får låta det ligga hängande.

Var arbetsförmedlingen som påstod det.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3428204


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja, men lite respekt för andra kulturer får man väl faktiskt investera i?

Nej det är inte hennes fel att han kommer från ett annat land, har en annan kultur och har en annan religion än henne.

HON är arbetsgivare och har rätt att ge jobbet till vem hon vill.
Och arbetsintervjun är till för att skapa dessa första intryck. Dock sumpa han det och får skylla sig själv. Är det så att det inte passar, flytta eller sök jobb hos muslimska arbetsgivare.

Anarkandi:

utan kan lika gärna röra sig om blyghet.

Tja det är arbetsbrist i Sverige. Det finns varken tid eller resurser för att dessa männsikor ska ''särbehandlas''. De är i lika dan jävla sits som alla andra.

Dessutom kan jag tänka mig att de flesta männsikor med extrem blyghet eller dyslexi eller annat försöker lösa det på annat sätt. Tex att jobba för att vara mindre blyg eller söka arbeten speciellt gjorda för dyslektiker.
Men här ska hela världen ändra på sig bara för att han vill det.

Anarkandi:

Afrika betyder att nicka nej och att skaka på huvudet ja. Vari ligger det otrevliga?

Nu handlar detta inte om Afrika. Och skulle jag av all förmodan söka jobb där så skulle jag nog fan se till att leva efter deras kultur.

Anarkandi:

Vari ligger det otrevliga? Det handlar ju mest om missförstånd.

Shit kan inte förstå hur dessa männsikor kan komma undan med allt skit de gör. Det är helt otroligt.
Skulle jag misshandla min fru eller se ner på kvinnor i allmänhet i samma grad som de gör så hade mitt socialliv och samhället vänt mig ryggen, men dessa skyddas och belönas för det? Fan är det som händer?

Stringburka:

Intressant är även att jag inte hittat någon trovärdig källa som säger att han lät bli att ta i hand för att hon var kvinna

''I stället för att skaka kvinnans hand lade han handen på sitt bröst och förklarade att hans religion förbjöd honom att vidröra kvinnor utanför familjen.''

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ville-inte-skaka-hand-far-ratt-i-domstol_42279...

Stringburka:

Tycker jag inte, med tanke på vilken lös sed det är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Handskakning

Den är inte lös det är just det.


   
SvaraCitera

Oväntad:

Var arbetsförmedlingen som påstod det.

Jag är inte säker om jag fick det där ifrån. Skit samma jag drar tillbaka det. Jag bryr mig ändå om handskakningen som så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej


   
SvaraCitera