Aviseringar
Rensa alla

Skadad fågel


Ämnesstartare

Jag hittade en skadad fågel på vägen och eftersom jag är en mycket blödig ung dam så tog jag med den hem. Jag saknade stake att låta naturen ha sin gång eller att göra slut på lidandet och jag hade inte hjärta att låta den ligga kvar eftersom det bor en massa busiga ungar här i närheten och som alla vet så är barn mycket onda varelser.

Så, vad gör jag nu? Fågeln i fråga (en talgoxe) ligger i just nu på en handduk i en skolåda. Den har fått vatten. Bägge vingarna är ser okej ut nu (den ena såg lite skadad ut när jag hittade fågeln, men den ligger rätt nu) men jag misstänker att benen kan vara skadade (tänker inte lyfta på den och kolla, eftersom det är onödigt stressmoment för fågeln, men de såg skadade ut när den låg på marken) och fjädrarna på ena sidan är tilltuffsade.

Finns det någon snäll organisation som tar hand om skadade småfåglar? Bör jag ge den mat, eller räcker det med vatten?

Jag hoppas att den bara krockat med något (eftersom det inte verkar finnas blod någonstans) och att den är förvirrad och repar sig om något tag och sen kan flyga iväg från balkongen, men om så inte är fallet, vad gör jag???? [cry]
Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

:'(

Får mig bara att tänka på när min kompis hittade en kille som satt och bröt benen på en fågelunge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:'c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Får mig bara att tänka på när min kompis hittade en kille som satt och bröt benen på en fågelunge.

Killarna på som gick fordon på gymnasiet hällde avfettningsmedel på en fågel och sen plågade de den :<< (tills en kille blev arg och bröt nacken av den stackars fågeln så att den skulle slippa lida) [cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Killarna på som gick fordon på gymnasiet hällde avfettningsmedel på en fågel och sen plågade de den :<< (tills en kille blev arg och bröt nacken av den stackars fågeln så att den skulle slippa lida) [cry][cry]

[tard]

Jag kan ibland tycka att jag är grym som fantiserar om att tortera mänskligheten. Men det visar sig bara för varje dag att det lönar sig att utföra tankarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Jag kan ibland tycka att jag är grym som fantiserar om att tortera mänskligheten. Men det visar sig bara för varje dag att det lönar sig att utföra tankarna.

Gymnasieelever borde vara gamla nog att ha lärt sig empati [cry]

FÖRÖVRIGT SÅ ÄR FÅGELN STENDÖD NU [cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

FÖRÖVRIGT SÅ ÄR FÅGELN STENDÖD NU [cry][cry][cry]

[cry]


   
SvaraCitera

Jag har för mig att det är olagligt att ta hem vilda djur och ta hand om dem. O.o Vet inte varför, men så är det tydligen.

Googlade och hittade det här: ​​Att ta hand om skadade vilda djur

Edit: Stackars liten. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ha en fin begravning.
Hade en fin begravning en gång när jag begravde en humla i mormors trädgård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Webbitch:

Jag har för mig att det är olagligt att ta hem vilda djur och ta hand om dem. O.o Vet inte varför, men så är det tydligen.

Fast ney, inte fåglar, om man ska tro: http://www.skof.se/fsk/Spillepeng/skadat_allm.htm

Där står det att man ska ge fågeln "första hjälpen" och sen ringa efter dem [cute]

"Innan du ringer oss ber vi dig att ge den drabbade fågeln första hjälpen. Den består av att ge fågeln total vila i en till två timmar. Sätt den i en liten låda eller liknande och låt den sitta mörkt och i lugn och ro. Överraskande ofta har du en frisk och kry fågel när du lättar på locket. Då är saken klar. Är fågeln fortfarande oförmögen att flyga har den antingen skadat sig allvarligt eller så behöver den ytterligare en stunds vila. Ring oss för konsultation. Avlider fågeln har den sannolikt haft inre skador och varit bortom all hjälp."

(vid fönsterkrock då, men den här fågeln såg ganska krockad ut)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Ha en fin begravning.

Har ingen stans att begrava den [sad] Bor i lägenhet och tror bostadsrätten blir arga om jag kräver upp gemensam gräsmatta/rabatt för att begrava en fågel [cry][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Har ingen stans att begrava den [sad] Bor i lägenhet och tror bostadsrätten blir arga om jag kräver upp gemensam gräsmatta/rabatt för att begrava en fågel [cry][sad]

Finns det ingen skog?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Finns det ingen skog?

Hmhm, vet inte, nyinflyttad [blush] Ska fråga Tobbish, han borde ha koll!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[cry]


   
SvaraCitera

Såg att den dog men om du drar hem någon mer: http://www.kfv-riks.se/

Webbitch:

Jag har för mig att det är olagligt att ta hem vilda djur och ta hand om dem. O.o Vet inte varför, men så är det tydligen.

Nej, man får ha de i max 48 timmar.


   
SvaraCitera