Aviseringar
Rensa alla

Skadestånd till steriliserade transpersoner


konstig och dåligt innan men det var inte som att personerna blev lurade, all info fanns.

Samtidigt är det svårt att diskutera rationellt kring det här, att säga att staten inte gjort något fel nu är som att argumentera för samma sak om man t.ex. säljer ett glas vatten för 1 miljon i öknen, det finns inget alternativ liksom.

Svårt.. men kan ändå inte riktigt ställa mig bakom att de ska få skattepengar Ledsen


   
SvaraCitera

superpojken:
Förvirrad

om sterilisering fortfarande var ett krav (för någon anledning) så skulle jag inte tycka att de kunde kräva något skadestånd. men i och med att de har kommit till insikt och sagt "åh skit, det här mer sterilisering kanske är lite dumt ändå.." och strykt det kravet gör de berättigade i mina ögon

relevant poäng

klurigt värre

blir ganska uppenbart att rättvisa är ett löjligt koncept i grunden


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

superpojken:
okej kanske en transperson inte längre är i lika bra form för att kunna bära barn i och med ändringar som skett i kroppen? rent fysiskt?

obs förstår inte riktigt hur könsbyte går till

Har du opererat ditt kön kan du inte få barn då du nu har ett konstgjort kön. Ändrar du bara juridiskt kön har du kvar dina könsdelar. Dock tar du ofta hormoner så din kropp liknar mer motsatt köns. Har du en penis skärs denna bort och en öppning liknande en vaginas skapas. Oftast görs det av en del av tarmen. Man måste under hela livet, dock mer sällan med tiden, använda en dildo/dilator/penis för att säkerställa att den inte växer igen. Är du kvinna kan en konstgjord penis sys fast, eller skapas av din klitoris med hjälp av hormoner etc. Det finns videos om detta på bl a youtube.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

så ungefär går det till iaf. andra här är långt mer pålästa än jag i detta.


   
SvaraCitera
Exner

rotorblad:
Det känns inte rimligt att begära skadestånd för någonting man själv valt och gått med på fastän man visste om konsekvenserna, även om det är beklagligt att det är så.


   
SvaraCitera

mens: Ja!

Steriliseringen var tvång.


   
SvaraCitera

mens:

Mjo fast för dem var det ju på liv och död då de kände att detta var viktigare än allt, viktigare än att få barn, kan man ju då säga.
Förstår inte riktigt hur det förändrar ens dagliga liv att få folkbokföras som ett annat kön då det ju inte påverkar en speciellt mycket. Förstår ju förstås att det betyder mycket att bli erkänd. De som ändras från kvinnor till män och passerar i sitt dagliga liv kanske åtnjuter en högre lön än vad de annars skulle fått iof.

Sisådär hela 1% högre lön Rullar ögonen

I övrigt så kan jag ju förstå varför de gjorde beslutet och jag åtminstone efter vad jag har hört så stöder jag inte själva steriliseringen. Men man kommer inte ifrån faktumet att det trots allt var deras beslut och de gick frivilligt med på det. 


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Sisådär hela 1% högre lön Rullar ögonen

I övrigt så kan jag ju förstå varför de gjorde beslutet och jag åtminstone efter vad jag har hört så stöder jag inte själva steriliseringen. Men man kommer inte ifrån faktumet att det trots allt var deras beslut och de gick frivilligt med på det. 

Det beror på yrkeskategori. Hursom är det helt uppåt väggarna.


   
SvaraCitera

mens:

Det beror på yrkeskategori. Hursom är det helt uppåt väggarna.

Den oförklarliga löneskillnaden ligger dock på 1% eller 4% i snitt, beroende på vilken rapport man ska gå efter


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Men man kommer inte ifrån faktumet att det trots allt var deras beslut och de gick frivilligt med på det.

med den logiken kan vi ha dödsstraff för alla brott

säger inte att du har fel i sak dock.. och säger inte att vi inte ska ha dödstraff för alla brott Mycket glad(jo det säger jag) men aa


   
SvaraCitera

den glad gopnik:

med den logiken kan vi ha dödsstraff för alla brott

säger inte att du har fel i sak dock.. och säger inte att vi inte ska ha dödstraff för alla brott Mycket glad(jo det säger jag) men aa

Nej, samma logik gäller inte för straff. När man begår ett brott så kan man inte med 100% säkerhet veta om och i så fall vad man får för straff, medan man i det här fallet vet helt säkert att man kommer bli steriliserad. 


   
SvaraCitera

mens:

En upplevd sjukdom, ja. Hur menar du med "även om man väljer att byta biologiskt kön"? De kunde bli föräldrar innan.

Jag tror inte att man kommer på helt plötsligt när man är 30 att man har föds i fel krpp.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

Jag tror inte att man kommer på helt plötsligt när man är 30 att man har föds i fel krpp.

Vad har det med något att göra? Sedan kan man ju komma underfund med att det är just det som är fel ganska sent i livet.


   
SvaraCitera

Pengar löser inte deras problem, de är missnöjda för att de inte har barn. Hjälp de som anses lämpliga att adoptera istället, det motverkar problemet och hjälper föräldralösa barn.Tumme upp


   
SvaraCitera
duden

Nej! 


   
SvaraCitera