Aviseringar
Rensa alla

Skära upp handlederna


Lengw

Sök inombords för svaret på denna fråga om du inte redan har den.

Vad har lett fram till ditt intresse av hur lång tid det tar för en person att dö av metoden, hur effektivt det är, och hur mycket av spår det lämnar kvar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lengw:
Sök inombords för svaret på denna fråga om du inte redan har den.

Vad har lett fram till ditt intresse av hur lång tid det tar för en person att dö av metoden, hur effektivt det är, och hur mycket av spår det lämnar kvar?

Jag har förut tänkt göra det men är nu bara nyfiken på hur det hade gått ifall jag hade gjort det. 


   
SvaraCitera

Nu har jag ingen koll på varifrån statistiken faktiskt kommer och hur korrekt den är, men efter en snabb googling verkar det bara vara 6% som faktiskt lyckas ta självmord genom att skära upp handlederna. Dessutom tar det väldigt lång tid att förblöda och det verkar vara ytterst smärtsamt. Om man dessutom skulle misslyckas finns stor risk för permanenta skador.

Om du nu skulle fundera över att ta ditt eget liv ska du veta att det alltid finns hjälp att få, oavsett hur dyster din situation verkar vara i dagsläget. Jag tror säkert att många på det här forumet till exempel skulle vara beredda att hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Skära sig själv är bland det pundigaste man kan göra imo. Man får fula ärr som kvarstår hela livet ut och förmodligen bidrar till mer depression. Vill man verkligen ta livet av sig är att skära sig förmodligen det sämsta sättet. 


   
SvaraCitera
Lounge

Under svåra och jobbiga perioder i livet är det inte ovanligt att få tankar på självmord. Man orkar inte leva och ser ingen lösning på sina problem. Det är ett tecken på att man behöver hjälp.

Kanske du behöver någon att prata med? Kurator eller psykolog. Om du har bestämt dig för att ta ditt liv kan akutpsykiatrin hjälpa dig. Det är tecken på att du behöver hjälp nu. De är vana att ta emot personer i samma skede och kan erbjuda hjälp för det.

Om du hellre vill prata med någon online finns Mind.se Självmordsupplysningen, antingen via chatt (vardagar kl 19-22) eller mail. Du kan också ringa Nationella Hjälplinjen på nummer 1144 (alla dagar kl 13-22) – de erbjuder ett samtalsstöd och de som svarar är socionomer, psykologer och psykiatrisjuksköterskor med erfarenhet av att ge stöd.

Du kan även skicka in en fråga till vår Stöd & Svar-panel, men då tar det lite längre tid att få svar, eller höra av dig till din lokala ungdomsmottagning (umo.se) där du kan få komma i kontakt med en kurator. Behöver du akut hjälp, kontakta närmaste psykiatriska akutmottagning eller ring 112!

Vi låser tråden då vi inte har möjlighet att hålla koll på den just nu och inte vill riskera ogenomtänkta och provocerande inlägg från andra medlemmar.

Det finns hjälp att få, depression går att behandla och tankar på självmord förändrar sig över tid. Livet kan bli bättre!

Du kan PMa mig om du behöver råd i hur du kan göra för att hitta hjälp! 

Kram!

/Mod


   
SvaraCitera