Aviseringar
Rensa alla

skaffa barn


Ämnesstartare

vad tycker ni om de par som till vad som helst ska ha ett barn på "naturligt" sätt?
Istället för att adoptera ett barn och där med få barn och hjälper samtidigt ett barn?


   
Citera

Inget fel med det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle kunna tänka mig att adoptera ett barn från europa.


   
SvaraCitera

jag tycker inte att det är fel. Jag skulle hellre skaffa ett barn på naturligt sätt. Fast samtidigt är det lite hemskt. Det är egentligen bättre att hjälpa de barn som redan finns på jorden till ett drägligt liv!


   
SvaraCitera

Jo det spär ju på överbefolkningen som redan är ett faktum tyvärr... Men jag tror många känner att de vill föra sina gener vidare.


   
SvaraCitera

tycker de ska hamna i h*lvetet o brinna i djävulens lågor döden ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag menar såna som till varje pris ska ha ett barn.. typ surigat mamma och sånt skit och massa sånt..


   
SvaraCitera

Vadå "som till vad som helst"? Till varje pris eller? Förstod inte..
Ja, tror det är inbyggt att föra sina gener vidare faktiskt. Jag är gravid nu, men skulle kunna adoptera ett barn också. Men det finns ju andra faktorer som gör det enklare att skaffa ett eget.


   
SvaraCitera

StenenSven:

Jo det spär ju på överbefolkningen som redan är ett faktum tyvärr... Men jag tror många känner att de vill föra sina gener vidare.

Så jobbigt är det inte att flytta till norrland ifall du känner dig lite trängd.


   
SvaraCitera

NYSON_IS_BACK:

Så jobbigt är det inte att flytta till norrland ifall du känner dig lite trängd.

Haha [wink]
Här i Sverige är det ju inte så farligt


   
SvaraCitera

StenenSven:

Här i Sverige är det ju inte så farligt

Ser du det ekopolitiskt är det inte ett annat än ett resursfördelningsproblem heller. Problemen med "överbefolkningen" dyker upp först när vi talar om hur våra barn och våra barnbarn skall ha det, så det är ett rent miljöpolitiskt, men det går nog att lösa ganska trevligt med lite statlig familjeplanering och ny teknik.


   
SvaraCitera

NYSON_IS_BACK:

Ser du det ekopolitiskt är det inte ett annat än ett resursfördelningsproblem heller. Problemen med "överbefolkningen" dyker upp först när vi talar om hur våra barn och våra barnbarn skall ha det, så det är ett rent miljöpolitiskt, men det går nog att lösa ganska trevligt med lite statlig familjeplanering och ny teknik.

Ja eftersom man inte kan säga åt människor att sluta föröka sig är ju ny teknik och framförallt mer sparsam användning av resurser enda lösningen. Jorden har bara plats för max 2 miljarder om alla ska leva enligt vår levnadsstandard i dagens läge, det krävs att något händer. Det är ju fel att utvecklingen i u-länderna ska hämmas bara för att vi ska ha det bra.

Nu blev det lite off-topic kanske [rolleyes]


   
SvaraCitera

Det känns som en helt naturlig grej att vilja ha barn som är ens eget, att kunna se likheter och olikheter med en själv. Omedvetet söker man en partner utifrån vad som attraherar en, man vill ha en partner med bra gener för att kunna fortplanta sig.

Det är fruktansvärt tragiskt att så många barn föds i fattiga delar av världen för att gå en långsam plågsam död till mötes...

Men det känns så tråkigt att behöva ta ansvar för alla andra också :/ Jag kanske låter egoistisk, det är säkert också en naturlig grej att vara :C men jag tycker att det skulle vara en av de charmiga sakerna med att kanske få barn i framtiden, att se på det och kunna säga "hon har allt ärvt mina ögon!" och se lite stolt ut 🙂 Dock så tycker jag att det är jättebra att det finns folk som adopterar barn, såväl hos människor som i övriga djurvärlden!


   
SvaraCitera

...sen är det en jäkla process att adoptera barn också har jag förstått det som(?) Man måste ha de perfekta förutsättningarna och god ekonomi - saker som staten nästintill skiter i när det gäller att föda barn på naturlig väg.


   
SvaraCitera

StenenSven:

Ja eftersom man inte kan säga åt människor att sluta föröka

Jodå, det går utan problem. Kina har lyckats att genom att minska barnbidraget för familjer över ett barn. När folk senare har högre levnadsstandard så brukar folk inte vilja reproducera sig så mycket i alla fall.


   
SvaraCitera