Aviseringar
Rensa alla

Skaffa barn eller inte?


Czar
 Czar

Överpopulation? Snälla.

Sluta konsumera utländska varor/råvaror och KÖP svenskt. När folk köper från China, Indien, då motiveras flera kapitalistiska företag att utnyttja arbetarna under slavförhållanden. Politikerna är såklart korrupta ( i generella termer)  och ger bort åkerjord till kap.företag och kompenserar invånarna med slavarbeten i fabriker. Det här är till och med värre än imperialismen. Det gör livet svårare för arbetarna och därför tvingas de skaffa många barn (adderat med hög barndödlighet) delvis för att överleva och för pension. Men det går såklart inte när den vita människan kräver iphone och ny bil.


   
SvaraCitera

Jag har fortfarande inte bestämt om jag vill ha barn eller inte. Dels om jag vill ha det överhuvudtaget och i så fall om det ska vara biologiska eller adopterade.

Om vi ska ha barn så kommer jag nog propsa på att adoptera, det är något jag haft i bakhuvudet sedan barnsben.

Samtidigt skulle jag jättegärna vara gravid, det verkar fint med en babykula och allt det där. Fast å andra sidan är jag rädd för förlossningen och rädd för att barnet ska ärva vår autism/min benägenhet för depression.


   
SvaraCitera

isola: Jag tycker att fler borde adoptera istället för att skaffa så många biologiska barn.

Ett problem med detta är väl att det är svårt att adoptera små barn inom Sverige. Kan förstå att många som vill adoptera har ett behov av att vara med "från början" och slippa att barnet har en massa bagage med sig.
Vet dock inte hur det ser ut om man vill adoptera från utlandet. Jag vill ha ett litet japanskt barn.


   
SvaraCitera

det har jag för avsikt att skaffa. återstår gör att hitta lämpligt genetiskt material att skapa det utifrån. mina gener är hyfsade, förutom alla ögonsjukdomar som finns, men det är en rätt liten grej i sammanhanget. men det är svårt att hitta folk med rakt igenom bra gener, det är alltid nån stor eller halvstor grej som ligger och lurar. skulle tänka efter både en och fem gånger innan jag skaffade barn med någon som har mycket cancer i släkten, men samtidigt kan ju det vara en indikation på att de lever länge, så det säger inte allt det heller. neurologiska grejer som inte är direkt funktionsnedsättande kan jag leva med, en del metabola grejer funkar väl också, men det är ju ett minus. i idealfallet så hinner gensekvensering bli så pass billigt inom de närmsta åren att jag kan göra en sådan på mig själv och tilltänkt moder, räkna ut vad det är sannolikt att ungen får, och se vad av det som inte kan behandlas med någon enkelhet. om man är villig att ta en av de värre utgångarna så är det bara att konstatera att man har hittat ett fynd. och i allra bästa fall så har tekniken gått så långt att man kan klippa och klistra bäst man vill. kan man väl redan i viss mån, visserligen, dock inte lagligt på mänskliga embryon, och vi förstår inte riktigt vår arvsmassa i sån detalj än att man kan gå in och finlira.

men när jag hittar någon som är smart, snygg, lagom lång, och som inte har så mycket genetiskt bagage, mellan 20-30, fertil och intresserad, lätt. 

isola:
Jag tycker att fler borde adoptera istället för att skaffa så många biologiska barn.

var importerar man de där robotbarnen du verkar förespråka? för jag är på.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Ett problem med detta är väl att det är svårt att adoptera små barn inom Sverige. Kan förstå att många som vill adoptera har ett behov av att vara med "från början" och slippa att barnet har en massa bagage med sig.
Vet dock inte hur det ser ut om man vill adoptera från utlandet. Jag vill ha ett litet japanskt barn.

Ja, jag tycker att vi ska införa andra adoptionslagar än vad vi har nu.
Det är ju lite jobbigt om barnet har mycket i bagaget men klarar man inte av det så ska man inte ha barn.


   
SvaraCitera

Sverige borde införa "prova på dagar" där man kan testa hur det är att ha barn för en dag. På så vis är det lättare att se om man är "fit for the job" så att säga


   
SvaraCitera

isola: Det är ju lite jobbigt om barnet har mycket i bagaget men klarar man inte av det så ska man inte ha barn.

men va, beror väl på VAD barnen har i bagaget. man är inte automatiskt barnpsykolog för att man skaffar barn.


   
SvaraCitera

Gr0dan:
Sverige borde införa "prova på dagar" där man kan testa hur det är att ha barn för en dag. På så vis är det lättare att se om man är "fit for the job" så att säga

du får det att låta lite som att ett barn är en hund.


   
SvaraCitera

Gr0dan:
Tycker vi borde lära av kineserna och införa att man endast får ha ett barn. 

Håller med ,, men vissa svennsar har ju 9 barn och det ärTumme upp...Annars finns inga svennar kvar....


   
SvaraCitera

isola: Det är ju lite jobbigt om barnet har mycket i bagaget men klarar man inte av det så ska man inte ha barn.

Fast det tycker jag låter lite väl hårt. Man kan vara en bra och kapabel förälder även om man inte klarar att ta till sig ett barn med bagage. Det är ju himla skillnad på att ta till sig en bebis och att ta till sig ett barn på 10 år.
Om man klarar bagage ska man vara fosterfamilj (och det finns fosterfamiljer som inte heller vill ha "krävande" barn). Det kan finnas tusen anledningar till att man inte klarar ett barn med bagage.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: du får det att låta lite som att ett barn är en hund.

Precis därför vore det bra att ha en sån där "prova på dag" så jag inser att jag kanske inte ska ha barn ändå


   
SvaraCitera

Gr0dan:

Precis därför vore det bra att ha en sån där "prova på dag" så jag inser att jag kanske inte ska ha barn ändå

Du kommer ju att lägga ägg ändå


   
SvaraCitera

KaulitzLovin: Håller med ,, men vissa svennsar har ju 9 barn och det är...Annars finns inga svennar kvar....

Mycket glad men man kan ju leka med tanken att man då kunde dela upp dessa barn till andra barnlösa i befolkningen så att det blir lite jämnare fördelning i barnahavandet så att säga.

Men tror inte att vi riskerar att dö ut på ett bra tag om vi födde lite mindre rackarungar


   
SvaraCitera
Sandra
Ämnesstartare

Czar:
Överpopulation? Snälla.

Sluta konsumera utländska varor/råvaror och KÖP svenskt. När folk köper från China, Indien, då motiveras flera kapitalistiska företag att utnyttja arbetarna under slavförhållanden. Politikerna är såklart korrupta ( i generella termer)  och ger bort åkerjord till kap.företag och kompenserar invånarna med slavarbeten i fabriker. Det här är till och med värre än imperialismen. Det gör livet svårare för arbetarna och därför tvingas de skaffa många barn (adderat med hög barndödlighet) delvis för att överleva och för pension. Men det går såklart inte när den vita människan kräver iphone och ny bil.

Jag förstår hur du tänker. Men att de människor som tvingas skaffa barn för att sen bli slavar, utgör bara en del av vår överpopulation. Vi vet alla att Kina bär på fruktansvärt mycket människor, men det har varit så väääldigt länge nu. Det var därför de inskaffade ett-barns-lagen. Och det var ett bra tag sedan de skaffade den lagen. Tänk på hur det var för hundra år sedan, tusen år sedan. Tänk så mycket mindre människor vi var då. Den kurvan av människor ökar heeela tiden VÄLDIGT mycket. Jag tycker själv inte om det materialistiska samhället vi lever i. Jag har varken en iphone eller egen bil - planerar heller inte att skaffa någon (då jag bor väldigt centralt). Och ja jag tycker också att vi ska börja köpa mindre och handla närproducerat. Jag köper i princip bara ekologiskt!


   
SvaraCitera

KaulitzLovin: Du kommer ju att lägga ägg ändå

Just ja det hade jag glömt. Behöver inte bry mig om dom rackarna sen, dom får klara sig själva Mycket glad


   
SvaraCitera