Aviseringar
Rensa alla

Skaffa nya vänner


Ämnesstartare

Hej, hoppas att ni har haft en bra nyårsafton!

Det är så att jag har varit "kompis" med ett gäng människor under första terminen i ettan (gymnasiet om du inte förstod). Vi har haft kul tillsammans och allt verkade trevligt tills de började umgås utan mig.

Vi är fem st med mig, fyra killar och en tjej (fråga inte).

De har börjat hänga mer med varandra och de pratar bara med mig i skolan, och eventuellt så får man väl någon enstaka snap om dagen, men jag stör mig på att de ignorerar mig genom att umgås med varandra och ändå beter de sig som om vi vore riktiga vänner när de väl är med mig.

Jag brukar åtminstone få en snap om dagen av tjejen i gruppen men det brukar oftast vara "god morgon :)" eller "god natt :)" fast hon skickar ju till alla. Hon var tillsammans med en av oss killar i gruppen och det varade väl i 1,5 månader, max, och sen gjorde de slut och det blev en massa drama och gruppen splittrades.

Nu är det två av killarna för sig och jag, den tredje killen och tjejen. Den tredje killen, vi kallar honom "Kille A", brukar ofta prata med tjejen och det är helt okej och han brukar följa med henne tills hon kom hem ibland och en gång så kom det fram att han var intresserad i tjejen och han kysste henne, fastän hon var tillsammans med den där andra killen och hon ville INTE kyssa honom heller, och hon vågade inte säga nej för hon har blivit illa behandlad av ett av sina ex och därför är hon rädd för killar som hon inte känner och hon kände att Kille A kanske kunde behandla henne lika illa om hon inte gjorde som Kille A ville.

Jag vet detta därför att ibland så brukade jag också följa med henne tills hon kom hem och hon brukar alltid prata om sina problem och hon tror att jag är hennes rådgivare eller något men det är det slut på nu, inte för att jag har sagt det men jag tänker aldrig göra det igen. 

Hursomhelst så ville hon prata med mig på Skype häromdagen och jag gick med på det och jag väntade i en kvart ungefär tills jag la av därför att hon brukar bara glömma mig efter ett tag och prata med Kille A hela dagarna och det blir jag både arg och ledsen över. Jag är inte svartsjuk därför att jag är inte attraherad av henne men jag är avundsjuk på deras vänskap, eller alla hennes vänskaper med allt folk som jag har träffat när jag har varit med henne.

Jag vill också ha egna vänner, vänner som vill göra saker med mig och som inte ignorerar mig och hänger med andra hela tiden. Jag förstår och respekterar att man inte alltid kan och är sjuk osv. och att man inte ska tvinga folk till att umgås med en och jag tvivlar ofta på att de har gjort något fel och att det istället är mitt fel eftersom det här bara händer om och om igen.

Dagen efter hon "ville" prata med mig på Skype så bad hon om ursäkt för att hon tog sån tid på sig och hon undrade om jag ville prata på Skype senare den dagen istället, men jag skrev att jag inte ville det. Hon började då undra "Varför inte? 🙁 Är du sur på mig? Vill ha en anledning" och jag skrev att jag inte var sur, fast det var jag och är fortfarande, och sen så skrev hon "Vad har jag gjort för fel? 🙁 Vill inte vara ovän" och jag skrev att jag inte skrev att det var hennes fel. Nu på senare tid i skolan så har hon sagt till mig när jag inte har umgåtts med henne eller Kille A, att jag har "varit borta", vilket betyder att jag inte har varit med dem och hon undrar vad det är, med andra ord.

Jag fattar inte. Folk beter sig som om de bryr sig men det de gör säger nåt helt annat och jag tvivlar helt och hållet på att de är ärliga och jag litar inte på dem. Jag vill därför leta upp nya vänner, riktiga vänner men jag tycker det är svårt att hitta folk som delar samma intressen som jag.

Så hur kan jag göra det? I början av tvåan ska vi bli indelade i 4 klasser istället för 2 klasser och då måste jag stå ut med de här människorna i ett halvår till.


   
Citera