Aviseringar
Rensa alla

Skaffa småfåglar


Ämnesstartare

har bestämt mig att lägga kattprojektet på hyllan ett tag i och med att det kommer dröja ett antal år tills jag får mer än en skrubb att bo i. tänker därför någon form av mindre burfåglar och funderar på vilken art som passar mig bäst. har haft undulater som barn och skulle nog eventuellt vilja pröva på något annat i liknande storlek och med liknande skötsel.

någon som har något tips på en lämplig art?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

nymfparakiter [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Waterstar57:

nymfparakiter

är de inte mer högljudda än undulater, är iofs fortfarande ett alternativ.

tycker zebrafink verkar lockande också, någon som har erfarenhet.


   
SvaraCitera

kosjka:

undulater

ååh dom tjattrad och kvittrar heeela tiden, och så blir det fjädrar ööööveraaallt! Men söta är dom ju. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katter är gulligare än fåglar. [love] Dessutom kan du ligga o gulla med en katt i soffan eller sängen. [love] Det kan du inte med en fågel. [sad]

En katt äter dessutom nästan i princip samma mat som vi människor gör förutsatt att du inte är veg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Katter är gulligare än fåglar. Dessutom kan du ligga o gulla med en katt i soffan eller sängen. Det kan du inte med en fågel.

men som sagt så behöver katter utrymme dvs lägenhet och eftersom jag kommer plugga i minst 4-5 år efter gymnasiet och antagligen inte ha fast lägenhet på ytterligare några är det ju ganska uteslutet än så länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

En katt äter dessutom nästan i princip samma mat som vi människor gör förutsatt att du inte är veg.

Nä. Katter behöver annat också, samt en massa utrymme och kostar en massa att ta till veterinären.
Fåglar är bättre när man inte har så mycket plats.
De kan dessutom vara jättekärvänliga. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä. Katter behöver annat också, samt en massa utrymme och kostar en massa att ta till veterinären.

Självfallet äter en katt mer än vad en fågel gör, kräver mer utrymme o som sagt... en katt tar man till veterinären vilket man troligen inte gör med en fågel. Kanske en stor papegoja o större fåglar men definitivt inte mindre fåglar, tror jag!?

isola:

Fåglar är bättre när man inte har så mycket plats.

Förvisso.

isola:

De kan dessutom vara jättekärvänliga. [no-no]

Jag har iof sig aldrig stött på några kärvänliga fåglar som man gullar med i soffan eller sängen. Men det kan ju iof sig bero på att jag har katter.

Däremot äter skat jävlarna upp mina katters mat o havsörnarna äter upp katterna så jag är nog ingen stor fågelälskare. Med fågelinfluensan i färskt minna. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

havsörnarna äter upp katterna

Men gå ut med dem i koppel eller håll dem inne då!
Skulle dö av sorg om någon åt opp min katt [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men gå ut med dem i koppel eller håll dem inne då!

Det är utekatter från april till november. Det är egentligen bara sådana här extrema vintrar som vi haft de senaste två åren som de bara vill gå ut för att kissa o bajsa. Vi som bor på landet går liksom inte ut med "katterna i koppel" utan vi låter dom springa fritt. Om inte annat för att hålla nere antalet skogsmöss. Möss är för övrigt det godaste katterna vet. [love]

isola:

Skulle dö av sorg om någon åt opp min katt [sad][sad]

Det är jävligt sorgligt. [sad] Det var väl en jägare med jakthund som fick sin hund attackerad för något år sedan av en havsörn. Klorna på en havsörn är vassare än den vassaste kniv så skulle för övrigt en havsörn attackera en människa mot huvudet eller halsen så är det bye bye. [sad]

Dessutom har jag rävar men de är inte så farliga mot katterna eftersom katterna oftast är snabbare upp i träden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

utan vi låter dom springa fritt.

Mm det är ju fint, men då får de ju en kortare livslängd. Fast ska man släppa katterna någonstans så är det ju bäst ute på landet iof.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mm det är ju fint, men då får de ju en kortare livslängd. Fast ska man släppa katterna någonstans så är det ju bäst ute på landet iof.

Katt funkar ju bäst på landet även om jag definitivt inte har några synpunkter på folk som har katter som innekatter året runt i lägenheter. En katt anpassar sig faktiskt väldigt lätt. I synnerhet om den är född som innekatt.

För övrigt har jag inga bilar eller andra fordon som stör mina katter. Inte ens andra katter eftersom jag inte har några nära grannar. Så mina katter är sina egna små jägare här ute o jag märker att de stortrivs. [smile]

Kortare livsländ? Självfallet om de blir attackerade av andra djur. Annars är jag inte så säker på att de lever kortare liv just för att de går utomhus. Visst har jag mina funderingar när det händer att någon katt har fått hela ansiktet uppsvullet efter ett huggormsbett vilket händer någon gång varje sommar, stackarn. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Visst har jag mina funderingar när det händer att någon katt har fått hela ansiktet uppsvullet efter ett huggormsbett vilket händer någon gång varje sommar, stackarn. [sad]

[sad] Vad gör du då?


   
SvaraCitera

Kom ihåg bara att köpa en, och endast en fågel. Köper du två eller flera blir de inte lika kära i dig, utan mera i sin partner =(

En är grejen om du vill ha en lojal och kärvänlig fågel alltså. Min undulat är underbar. SKaffa en vetja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

fågelinfluensan i färskt minna. [sad]

Det där hittade ju expressen på [shake]


   
SvaraCitera