Aviseringar
Rensa alla

Skalfasader och estetisk tandvård?


time
 time
Ämnesstartare

Är det någon här som fått skalfasader eller gjort andra operationer förutom bara blekning för att bättra på tandraden?

Jag funderar nämligen på att bättra på leendet lite som en slags födelsedagspresent åt mig själv, ty jag hatar verkligen mina tänder, de är små och jag har naturligt gul emalj, dessutom har jag lite gluggar här och där.

Å andra sidan har jag hört att man måste slipa ner tänderna till emaljen och sedan vänta på fasaderna i upp till tre veckor, betyder det då att jag ska gå runt med huggtänder i tre veckor innan jag kan le som en normal människa? [sad]


   
Citera

åh, vill också göra *bevakar*


   
SvaraCitera

vade inte du som hade ont om pengar[blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Å andra sidan har jag hört att man måste slipa ner tänderna till emaljen

.... emaljen e d ytteshta lagrett!


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Tickstart:

.... emaljen e d ytteshta lagrett!

Erreså? Varför fick jag för mig att det var det längst in? [sad] Det låter ju så när de säger SLIPA NER TILL, liksom.

Tickstart:

vade inte du som hade ont om pengar

Jo, men mormor kanske hjälper till sa hon [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Det låter ju så när de säger SLIPA NER TILL, liksom.

de kanske antar att du har assmutsiga tänder[crazy] men de menade väl ner till... ja det som är under, typ ah w/e, benet eller whatever[blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Emaljen är det absolut viktigaste vi har på våra tänder, därför att kroppen suger på att göra nytt. Emalj är det hårdaste vi har i kroppen, och vi vill därför undvika skada i så stor mängd som möjligt. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att de vill slipa bort beläggningar och sånt, men emaljen slipar de garanterat inte bort.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Åtta:

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att de vill slipa bort beläggningar och sånt, men emaljen slipar de garanterat inte bort.

:

Det första som sker är att emaljen på de tänder som skall få porslinsfasader slipas ned motsvarande tjockleken på skalfasaderna (0,3-1 mm). Därefter tas ett avtryck av de tänder som skall få fasader så att dessa kan beställas från tillverkaren vilket tar ca 1-3 veckor.

Så stod det på hemsidan jag läste på i alla fall.


   
SvaraCitera
Åtta

timeisrunningout:

Så stod det på hemsidan jag läste på i alla fall.

Aha. De slipar ned dem lite, lite bara. Jag trodde du menade att de skulle slipa bort emaljen helt.


   
SvaraCitera

Nää vadå sätter de inte på fasaderna direkt när de slipat ned tänderna? Vill göra detta på mina framtänder ty de har blivit förstörda av kolsyradrickande och muntorrhet.


   
SvaraCitera

Låter som många tusenlappar


   
SvaraCitera

3000 kostare att bara bleka hos tandis. svindlande.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Sagitta:

Nää vadå sätter de inte på fasaderna direkt när de slipat ned tänderna?

Nooo, det verkar som att de behöver mer koll än så. Perfekta avformningar för att inte få oss att se konstiga ut eller så.


   
SvaraCitera

isola:

3000 kostare att bara bleka hos tandis. svindlande.

Fasader kostar minst lika mycket, per tand. [wink] Men håller ju livet ut, förhoppningsvis


   
SvaraCitera

näh har bra tandgener:$ har dock sämst hjärngener vi kan byta 🙁


   
SvaraCitera