Aviseringar
Rensa alla

Skall islam skuldbeläggas?


Ämnesstartare

Hade precis en livad diskussion med min moster om Islam och de händelser som är förknippade med det, t.ex. Charlie Hebdo morden.

Hennes argument var: Det är islams fel för att de har sänt intrycken och orsakat de problem som finns i t.ex. Iran. Att Islam är det som bör skuldbeläggas eftersom folk mördar i Islams namn. Islam bör skuldbeläggas.

Mitt argument: Det är inte Islams fel i sig att det finns förtryck i Islamiska länder, det är bara människor med sned människosyn och skumt människovärde som använder Islam som vapen eller motiv. Människor bör skuldbeläggas.

Jag gör inte denna tråd för att bevisa något, jag undrar genuint hur folk tycker om det här?

Skriv gärna eller diskutera ifall det finns fler orsaker.


   
Citera

Jag tycker inte att man ska lägga skulden på Islam, men däremot är det viktigt att kunna kritisera religionen. Visst, det finns många bra muslimer, men problemet enligt mig är tolkningen av Islam och Koranen. 
Det är relativt vanligt att muslimer tolkar Koranen som ofelbar samt att allt som står där är sant och går bara att tolka bokstavligt. Detta skapar problem då det som står i Koranen skrevs för över tusen år sedan, och det är självklart att det skapar problem precis som en bokstavlig tolkning av bibeln gör. 
Som sagt kan det skapa stora konflikter då muslimer tar sig till västländer och deras grundprinciper strider i vissa fall mot våra (som exempel kan man ta rätten att publicera en bild på Muhammed). I sådana tillfällen tycker jag att det ska ställas högre krav på att individen i fråga faktiskt ska kunna anpassa sig till samhället om han eller hon vill bo här. 
Sen kan det såklart finnas fler bidragande faktorer till dessa dåd, och jag anser att det är viktigt att diskutera allting som kan ha bidragit istället för att enbart belysa en sak och säga att det är (den enda) anledningen till att attentatet begicks. 

Tl;dr: Problemet är mer komplext så man kan inte lägga hela skulden på en av många faktorer, men man ska kunna kritisera den.


   
SvaraCitera

religionen är en delorsak, inte den enda. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

ja, kristendomen också. religion är ett problem.


   
SvaraCitera

linus333: Radikala Muslimer. (Människor)

OCH makthavare runt om i världen, i allra högsta grad, som gör det möjligt för ursprungligen underjordiska sjuka jävla terrorister att skjuta sönder människor och hela befolkningar med bl a vapenstöd och korruption som de orsakat.

Finns lite trådar där detta diskuteras, kolla exempelvis de senaste trådarna jag skapat.


   
SvaraCitera

Människor är problemet


   
SvaraCitera

Det är ju människor som utför dåd och inte någon religion i sig så det är ju såklart människorna som ska skuldbeläggas. Dock är ju islam och hur man kan tolka den uppenbarligen rätt problematisk, även om mkt beror på kultur. 


   
SvaraCitera

alltså hade inte religion funnits så hade diktaturer använt sig av något annat medel för förtryck typ nationalism eller andra ideologier. 


   
SvaraCitera

linus333: Radikala Muslimer. (Människor)

Det är ju en villervalla av olika institutioner i samhället som formar människan, därav religion är en av dem, visserligen. Men svara givetvis nej då islam är långt ifrån roten till problemet.


   
SvaraCitera

Om jag mördar i ditt namn, ska du då skuldbeläggas?

Med tanke på hur det krigiska våldet fördöms inom islam så känns det inte korrekt att resonera som din mor. Ja även inom begreppet jihad i den våldsverkande betydelsen så handlar det ju ytterst om självförsvar. Att gå in på en fransk tidningsredaktion och meja ner mediokra toalettkarikatyrsskapare är en tämligen perverterad form av självförsvar.

Som den gode Iste är inne på så formas människor av en hel mängd institutioner i samhället och religion är en av dem. I fallet militant islamism så får man också titta på faktorer så som ett kolonialt arv, amerikansk interventionism, Israel-Palestinakonflikten samt hopplöshet och alienation. Den vanliga mittfåratypen av islam känns lika besläktad med den militanta islamismen som Juche är besläktat med svensk socialdemokrati ungefär.


   
SvaraCitera

dazed:
Om jag mördar i ditt namn, ska du då skuldbeläggas?

Med tanke på hur det krigiska våldet fördöms inom islam så känns det inte korrekt att resonera som din mor. Ja även inom begreppet jihad i den våldsverkande betydelsen så handlar det ju ytterst om självförsvar. Att gå in på en fransk tidningsredaktion och meja ner mediokra toalettkarikatyrsskapare är en tämligen perverterad form av självförsvar.

Som den gode Iste är inne på så formas människor av en hel mängd institutioner i samhället och religion är en av dem. I fallet militant islamism så får man också titta på faktorer så som ett kolonialt arv, amerikansk interventionism, Israel-Palestinakonflikten samt hopplöshet och alienation. Den vanliga mittfåratypen av islam känns lika besläktad med den militanta islamismen som Juche är besläktat med svensk socialdemokrati ungefär.

militant islamism är inget nytt:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_expeditions_of_Muhammad
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests
http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire


   
SvaraCitera

jannosa:

militant islamism är inget nytt:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_expeditions_of_Muhammad
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests
http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

Det är nog en väldigt skev och oanvändbar definition på militant islamism du har, det finns ingen relevans i att tala om militant islamism och det osmanska riket. Sällan ser man ett sånt historielöst historiebruk. Militant islamism är ett 1900-talsbarn. Sedan finns det muslimer som har fört krig även tidigare ja.


   
SvaraCitera

dazed:

Det är nog en väldigt skev och oanvändbar definition på militant islamism du har, det finns ingen relevans i att tala om militant islamism och det osmanska riket. Sällan ser man ett sånt historielöst historiebruk. Militant islamism är ett 1900-talsbarn. Sedan finns det muslimer som har fört krig även tidigare ja.

Att ta över hela länder och införa islamska lagar är militant islamism. Muhammad gjorde det. Hans efterföljare gjorde det. Ottomanska riket gjorde det.


   
SvaraCitera

kallis:

Att ta över hela länder och införa islamska lagar är militant islamism. Muhammad gjorde det. Hans efterföljare gjorde det. Ottomanska riket gjorde det.

Innan du börjar raljera kan du ju åtminstone ta reda på vad islamism innebär. Det skiljer sig på flera punkter från  traditionellt muslimskt styre och går långt bortom det i många hänseenden. Militant islamist är inte en beteckning på någon som bara är en muslim i krig.


   
SvaraCitera