Aviseringar
Rensa alla

Skam


Ämnesstartare

Vilket tycker du är jobbigast; att skämmas över dig själv (eller något du gjort) eller skämmas över någon annan (eller ngt den gjort)? Menar då att den andra personen är t.ex. en vän, familjemedlem eller släkting som du står nära.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Alt 2 eftersom att jag känner att jag klarar mig själv & vad någon annan tycker kan jag lika gärna skratta åt helt oberört. Vet dock inte hur min närstående känner, den kanske knappt står ut 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Sig själv

skäms inte för andra, tycker snarast synd om dem. men det är sällan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: skäms inte för andra, tycker snarast synd om dem. men det är sällan.

Trodde alla tyckte det var lite obehagligt att behöva visa sig med någon som verkligen inte har ett bra rykte, blir ju lite som att folk tycker att man själv är pinsam... Nästan värre, egentligen, tråkigt nog.


   
SvaraCitera
reben

värsta känslan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Trodde alla tyckte det var lite obehagligt att behöva visa sig med någon som verkligen inte har ett bra rykte, blir ju lite som att folk tycker att man själv är pinsam... Nästan värre, egentligen, tråkigt nog.

folk påstår det, men jag känner verkligen inte likadant. jag känner inte ansvar för andras handlingar. känner människor som har jättesvårt dels för att se andra skämma ut sig, och dels för att göra sådant de tror kommer skämma ut andra. tycker det hela är jättekonstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

räknas det om man upptäcker att någon är en idiot och denne gör sig till åtlöje genom att inte känna till det? det är nog det närmaste jag kan tänka mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
folk påstår det, men jag känner verkligen inte likadant. jag känner inte ansvar för andras handlingar. känner människor som har jättesvårt dels för att se andra skämma ut sig, och dels för att göra sådant de tror kommer skämma ut andra. tycker det hela är jättekonstigt.

Förstår, tänker du likadant om dina (framtida, eventuella) barn? Alltså någon som du faktiskt ansvarar för, på sätt och vis

durga: räknas det om man upptäcker att någon är en idiot och denne gör sig till åtlöje genom att inte känna till det? det är nog det närmaste jag kan tänka mig.

Aa, räknas oavsett vad den andra känner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo: Ingen.

attraktivt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare:

attraktivt

Yää 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner ej skam särskilt ofta. När jag gör det är det värst om man själv tabbar sig. Andra skäms jag inte för. 

Självrespekt1 får inte bli lidande när nan spelar på självdistansen som clown i skolan. Hårfin gräns har man lärt sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Förstår, tänker du likadant om dina (framtida, eventuella) barn? Alltså någon som du faktiskt ansvarar för, på sätt och vis

jag började faktiskt tänka på samma sak när jag läste tråden första gången. jag gissar att det skulle kunna bli annorlunda med mina egna barn, men kan inte riktigt förutsäga något. det känns dock mer troligt att jag bara kommer att skratta åt dem. är inte särskilt pjoskig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Sig själv

har aldrig känt skam över nån annan, vet inte om det är för jag är en god o fin människa eller bara självupptagen :-/  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En apas melankoli: vet inte om det är för jag är en god o fin människa eller bara självupptagen :-/

jag är övertygad om att det beror på att jag är självupptagen, men å andra sidan är jag en alldeles för god och fin människa för att någonsin tänka det bästa om mig själv. problem.


   
SvaraCitera