Aviseringar
Rensa alla

skapa PDF


Ämnesstartare

tjena.

jag har ett illustrator-dokument som både består utav foton+vektor. jag ska nu göra en PDF av alltihop på 150 DPI och RGB som färgläge.

vilket är det enklaste sättet att göra detta på? är inte så van vid att göra PDFer men vad jag förstått så ska jag kunna spara illustrator-dokumentet som en .psd (då kommer det upp ett fönster där jag kan ange DPI) för att sedan i photoshop göra alltsammans till en PDF. Eller finns det något enklare sätt eller är detta OK?

Allting är i RGB, men kan fotona ha högre DPI än 150 eller bör de också ligga där? Det kanske inte spelar någon roll alls?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

är väl bara att exportera, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste använda Adobe Bridge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Du måste använda Adobe Bridge

vadårå?

Les voleurs:

är väl bara att exportera, eller?

men jaha, då kan jag ju inte ange dpi väl????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

vadårå?

För att Adobe Bridge är bättre på att göra PDF-filer [tard]

helutuhle:

men jaha, då kan jag ju inte ange dpi väl????

Ställ in ditt DPI på crop-verktyget å beskär hela innan du sparar [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha, trodde du höll på med photoshop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är poängen i att göra ett illustratorobjekt till en PDF?

Om du typ gjort massa objekt i illustrator som du sen lägger in i In design och meckar och sånt så kommer du troligen få bättre resultat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Aha, trodde du höll på med photoshop

nope

men tror du exportra som psd--->ange dpi--->spara som pdf i photoshop är godtagbart?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Om du typ gjort massa objekt i illustrator som du sen lägger in i In design och meckar och sånt så kommer du troligen få bättre resultat?

bättre resultat how? men ja, jag gick in i indesign för att titta förut men hittade ej något bättre sätt där för att ange DPI för pdf'en

Semi:

Vad är poängen i att göra ett illustratorobjekt till en PDF?

skall skickas in som arbetsprover. har gjort det mesta där så tänkte att det var enklast men kan givetvis exportera allt till annat program.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

men tror du exportra som psd--->ange dpi--->spara som pdf i photoshop är godtagbart?

Ja visst... Om du bara har en sida. Ska du ha fler sidor får du öppna dem i Bridge och exportera alla till pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Ja visst... Om du bara har en sida. Ska du ha fler sidor får du öppna dem i Bridge och exportera alla till pdf

okej, kan jag ange inställningar för pdfen i bridge? jag är rädd nu [cry] har aldrig använt bridge....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

men jaha, då kan jag ju inte ange dpi väl????

kan du väl? eller ställer man inte in det tidigare nånstans? sitter inte vid dator så kan inte kolla hur jag själv gjorde senast...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

helutuhle:

okej, kan jag ange inställningar för pdfen i bridge? jag är rädd nu [cry] har aldrig använt bridge....

Vet faktiskt inte [tard] Titta om det finns en inställning för det annars får du la:

Photoshop, ändra dpi -> Spara -> Bridga

Måste te skolan nu [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

kan du väl? eller ställer man inte in det tidigare nånstans? sitter inte vid dator så kan inte kolla hur jag själv gjorde senast...

vet inte, får kika runt lite mer, men jag fattar ej + att jag har googlat utan goda resultat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Vet faktiskt inte [tard] Titta om det finns en inställning för det annars får du la:

okej tackkk


   
SvaraCitera