Aviseringar
Rensa alla

Skapa spel som projektarbete.


Ämnesstartare

Någon som gjort det innan som projektarbete som har några tips att dela med sig av, vad man bör tänka på?

Vill göra ett spel, troligtvis för IOS/Android/WP7 eller möjligtvis Windows/Mac. Har läst programmering i 3 år så det blir en utmaning men inte helt oöverkomligt.


   
Citera
Zsasz

Vilka språk kan du?

I iOS är det Objective-C som gäller, dock måste man här om jag inte missminner mig ha ett registrerat developer konto för att kunna använda ditt spel på en mobil (om du inte har Jailbreak:at din iPhone vill säga).

För att programmera android spel så är det Java som gäller.

För WP7 är det XNA/Silverlight som gäller (Fungerar att programmera i stort sätt alla .NET språk).

Vad har du för erfarenhet överlag när det gäller programmering?, Då det är ditt första spel så gissar jag på att det kommer bli någon enkelt 2D-spel (vilket jag hoppas att du också tänkte).
Ett tips är att välja ett OS dom det ska gå och spelas på, och sedan se vad dina val är efter det. Självklart blir det ju enklare om du väl kan ett språk redan, t.ex.:

Kan du C (eller någon av dess variationer) så är WP7 eller PC det bästa alternativet, men även iOS och Mac.

Kan du Java så är Android, PC och Mac de bästa alternativen.

Kan du Visual Basic så är nog WP7 eller PC dina bästa alternativ.

Kan du Python är nog PC ditt bästa alternativ.
etc. etc.


   
SvaraCitera

För iPhone kan du skapa ett utvecklarkonto sen utveckla till din egen mobil men det kostar om du ska publicera den på market.

Android kostar det 150 kr för publicering på market men man kan alltid skapa utan konto.

WP7 har jag ingen aning om men kolla på wp8 istället!
Finns inget till den marknaden än så om du skapar något lätt kan du ändå få en massa downloads om du publicerar den. [y]

Själv utvecklar jag till Android och kan hjälpa till lite om det är den vägen du väljer.


   
SvaraCitera
penja

räkna med att det tar lååååång tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Vilka språk kan du?I iOS är det Objective-C som gäller, dock måste man här om jag inte missminner mig ha ett registrerat developer konto för att kunna använda ditt spel på en mobil (om du inte har Jailbreak:at din iPhone vill säga).För att programmera android spel så är det Java som gäller.För WP7 är det XNA/Silverlight som gäller (Fungerar att programmera i stort sätt alla .NET språk).Vad har du för erfarenhet överlag när det gäller programmering?, Då det är ditt första spel så gissar jag på att det kommer bli någon enkelt 2D-spel (vilket jag hoppas att du också tänkte).Ett tips är att välja ett OS dom det ska gå och spelas på, och sedan se vad dina val är efter det. Självklart blir det ju enklare om du väl kan ett språk redan, t.ex.:Kan du C (eller någon av dess variationer) så är WP7 eller PC det bästa alternativet, men även iOS och Mac.Kan du Java så är Android, PC och Mac de bästa alternativen.Kan du Visual Basic så är nog WP7 eller PC dina bästa alternativ.Kan du Python är nog PC ditt bästa alternativ.etc. etc.

Kan C# och Java.
Det var ju inte hjälp med att välja platform jag ville ha.
Hade snarare tänkt mig att använda Unity. Och vet ej om det blir aktuellt med att släppa appen.

Blåbärt:

För iPhone kan du skapa ett utvecklarkonto sen utveckla till din egen mobil men det kostar om du ska publicera den på market.Android kostar det 150 kr för publicering på market men man kan alltid skapa utan konto. WP7 har jag ingen aning om men kolla på wp8 istället!Finns inget till den marknaden än så om du skapar något lätt kan du ändå få en massa downloads om du publicerar den. Själv utvecklar jag till Android och kan hjälpa till lite om det är den vägen du väljer.

Tror det är gratis att släppa för WP7, det är dock en ganska liten marknad så det känns inte så roligt. Men det kanske inte stämmer?

penja:

räkna med att det tar lååååång tid.

Har ju 100 timmar, om inte det räcker får jag göra mer på fritiden.


   
SvaraCitera
Zsasz

zoorroo4:

Det var ju inte hjälp med att välja platform jag ville ha.

Nej det är jag medveten om, men det är ju fortfarande ett steg på vägen, och ärligt talat så är det mer än ofta som man ser inlägg av ungdommar som tar sig vatten över huvudet när dem ska göra spel. Därav min fråga:

Zsasz:

Vad har du för erfarenhet överlag när det gäller programmering?

innan jag gjorde något konkret svar.

zoorroo4:

Kan C# och Java.

zoorroo4:

Hade snarare tänkt mig att använda Unity. Och vet ej om det blir aktuellt med att släppa appen.

Personligen tror jag nog även du tar dig nog vatten över huvudet om du tänker använda Unity, då den är (som du nog redan vet) utformad för 3D-spel, och ärligt talat så kommer du förmodligen inte komma långt med 100h på med ett 3D-spel om du aldrig gjort det förut.

Jag hade nog rekommenderat dig att ta en titt på något som är mer förberett för 2D-spel istället, t.ex. Libgdx (Vilken också man kan göra 3D-spel om du nu skulle vilja det vid ett senare tillfälle) och sedan ugått från det.
Den använder för övrigt det välkända LWJGL bibloteket för att rendera i OpenGL (speciellt känt nu på senare dar pga. att det används av Minecraft), men gör det mycket enklare än att skapa något direkt med LWJGL.


   
SvaraCitera
penja

zoorroo4:

Har ju 100 timmar, om inte det räcker får jag göra mer på fritiden.

aa det är bra! men räkna med allt krånglar hundra gånger så kommer du fixa det galant! [y] tvivlar inte på dig eller så, men alltid bra att räkna med massa extra tid!
lycka till!


   
SvaraCitera

zoorroo4:

Tror det är gratis att släppa för WP7, det är dock en ganska liten marknad så det känns inte så roligt. Men det kanske inte stämmer?

som sagt
Kolla på WP8 istället. Projektarbetet varar ju ett år och guiderna börjar väl poppa upp nu. Kan vara kul att vara först[y]


   
SvaraCitera
Åtta

Jag skulle inte rekommendera att ge dig på ett 3d-spel det första du gör, om du inte redan har god programmerings- och modelleringsvana. Dina mattekunskaper kan också behöva vara rätt goda.

På 100 timmar hinner du inte göra så mycket. Jag skulle istället rekommendera att du tittar på någonting i stil med LÖVE eller Pygame och gör ett 2d-spel.


   
SvaraCitera

Som tidigare sagt, kör på 2d spel 🙂 Kommer ändå ta mer än 100 timmar troligen men du kommer bli motiverad när du ser resultaten. Min kompis är duktig på att göra spel och han har fått betalt för ett spel i 2d, det är hur kul som helst. Testa gärna!

http://www.killfunyeah.com/


   
SvaraCitera