Aviseringar
Rensa alla

Skeitzo vs peronstörd


Ämnesstartare

Eller bara flera timmar med grubbel och icke existerande sömn.

Har tänkt (woooh): Om man hör en röst eller ser en annan människa så har jag uppfattat det som att man är schitzofrenisk. Eller?

Men om man nu hör en röst, som alltså är ens egna tankar, men som man själv är säker på att de är smittade eller påverkade av någonting annat som inte är en själv? Jag kallar dem mina hjärnspöken, vilket jag har gjort i sisådär ett eller två år. En läkare på psyket frågade om jag kände mig förföljd. Jag svarade nej, eftersom jag kan känna mig iakttagen och påverkad av någon annan. Men inte förföljd.

Jag har dock inte sagt detta till någon annan än internet förut, så jag antar att jag får på sätt och vis skylla mig själv.

Men det jag egentligen undrar är om det kanske är någonting ändå eller om det är normalt att faktiskt ha en tanke av att vilja begå självmord, en impuls, trots att man innerst inne inte känner att det är ens egen tanke?


   
Citera
Ämnesstartare

Många fel i inlägget. Ack, min svensklärare må strypa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personlighetsstörning är härligt
Hur menar du att tankarna inte är dina egna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Hur menar du att tankarna inte är dina egna?

Jag tänker dem, men jag vet att mitt friska jag inte skulle tänka så och jag vill inte tänka så. Det är som att någon annan har planterat dem i mitt huvud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Personlighetsstörning är härligt

chill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schizofreni kan, men behöver inte innebära att man hör röster. I grund och botten är det en långvarande psykos, vilket (förenklat beskrivet) innebär avsaknad av verklighetsuppfattning, vilket utmärker sig genom hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tal och/eller handlande, viljelöshet, utarmat känsloliv och en del andra saker. Sällan allting på samma gång.

Tycker inte att det du beskriver låter särskilt mycket som schizofreni, men du borde nog ta upp det med en läkare ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh, mediakatt hann före. Men nä, låter iaf inte som de diagnosticerade schizofrena jag träffat. Har då varit mycket mer omfattande hallucinationer och vanföreställningar. Men vet inte om du haft andra sådana saker, och är som sagt bara anekdotiskt; kan inte uttala mig exakt om vad schizofreni kan och inte kan innebära, bara jämföra med de jag känt som haft det.

Men det finns en del olika andra diagnoser som innefattar den här typen av semi-hallucinationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter ju bra att du vet vilka tankar du inte ska ge utrymme åt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev du inte diagnostiserad med borderline? Har för mig att borderline har hög komorbiditet med Schizotyp PD också.

Gör dig inte besväret att kolla upp det på svenska wikipedia eller liknande, det är inte tillräcklig information där för att få en översikt över det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitzo är du nog inte iaf. Eller jag är det inte och min hjärna så mot mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Men det finns en del olika andra diagnoser som innefattar den här typen av semi-hallucinationer.

Som?

Waving Hands:

Blev du inte diagnostiserad med borderline? Har för mig att borderline har hög komorbiditet med Schizotyp PD också.

Well, diagnoserad som det men har inte sagt något om detta till någon av dem. Varför vet jag inte.

Att se spöken och känna sig förföljd fick jag veta att det berodde på ångesten men inte tankarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Well, diagnoserad som det men har inte sagt något om detta till någon av dem. Varför vet jag inte.

Ett av diagnoskriterierna för borderline är ju att under stress falla in i sånt som du sysslar med nu, dissociativa symtom och paranoia. Så det är inte ovanligt att detta hör ihop med resten av symtombilden för borderline.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Well, diagnoserad som det men har inte sagt något om detta till någon av dem. Varför vet jag inte.

Vad är meningen med att söka hjälp om du inte vill ta emot hjälpen som ges? Fall dom ska kunna hjälpa dig måste dom veta typ allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hallucinationer behöver inte betyda att man är schizofren nej, om det inte är jätteofta behöver det inte ens vara onormalt =)


   
SvaraCitera

Som sagt, schitzfreni är en ren psykossjukdom med positiva och negativa vanföreställningar. Positiva betyder att psykosen tillför något, t.ex. en röst, en skugga, etc. etc.; negativa innebär att något saknas eller försvinner.

Man kan få psykoser utan att vara schitzofren. Många psykiska sjukdomar kan ge psykoser. Även en fullt frisk människa som ställs under extrem stress kan hamna i en psykos – precis som att vem som helst kan få en panikattack utan att ha panikångest.

Paranoia, att känna sig förföljd, avlyssnad, spionerad på, etc. etc. är symptom som stämmer in på vissa psykiska problem och sjukdomar. Om du upplever att det är ett problem bör du söka hjälp. Om du hör röster så finns det antipsykotisk medicin som kan ta bort dessa. Note bene: är rösterna trevliga och du inte upplever dem som ett problem behöver du inte behandla dem. Det finns många schitzofrena som faktiskt saknar de inre rösterna när de försvunnit, och slutat medicinera bort dem för att de uppskattat ‹sällskapet›.

Summa sumarum: mår du dåligt av det eller upplever det som ett problem i ditt sociala liv och att det stör skola eller arbete: sök hjälp. Annars kan du låta bli.


   
SvaraCitera