Aviseringar
Rensa alla

Skicka brev/paket på posten?


Isidor
Ämnesstartare

Nu är det så att jag ska skicka ett paket inrikes i Sverige. Paketet kommer väga ca 1600 gram och vara skrymmande, dvs ska jag sätta på 12st valörslösa frimärken för vikten + 2st frimärken för att paketet är skrymmande? Nästa fråga är hur man skickar paketet, går man bara in på närmaste "postens servicecenter" (typ Ica?) och lämnar paketet där? Sen när posten skickar iväg paketet och de kommer fram till mottagaren, ska mottagaren gå till sitt närmaste postens servicecenter och fråga om han har fått något paket, kommer det något brev till han som ska ta emot paketet med info, lämnar posten paketet i brevlådan eller vad händer?

Tacksam för svar!


   
Citera

Om paketet inte går att få ner i en postlåda lämna du in det på närmaste postcenter eller ombud, t.ex kan vara en statoilmack. När paketet kommit fram till mottagaren kommer denna att få en avi som säger att den har ett paket att hämta ut hos närmaste ombud 🙂


   
SvaraCitera

Hur stort är det?
Billigast är postens gröna kuvert om det du ska skicka inte är allt för stort. Annars är tjänsten skicka lätt bra.


   
SvaraCitera

AnnaBang:

När paketet kommit fram till mottagaren kommer denna att få en avi som säger att den har ett paket att hämta ut hos närmaste ombud 🙂

Om det inte får plats i mottagarens brevlåda händer detta.


   
SvaraCitera

maskerad2010:

Om det inte får plats i mottagarens brevlåda händer detta

Ja men ts skrev redan från början att paketet var skymmande, så såg inte det som en möjlighet 🙂


   
SvaraCitera

AnnaBang:

Ja men ts skrev redan från början att paketet var skymmande, så såg inte det som en möjlighet 🙂

Om man har lantbrevbärare så lämnar dom även skrymmande paket ibland [smile]


   
SvaraCitera

maskerad2010:

Om man har lantbrevbärare så lämnar dom även skrymmande paket ibland

Haha se där :O Men hur gör dom det? Lämnar på bron?


   
SvaraCitera
Vippen

AnnaBang:

Lämnar på bron?

Hahaha![bigsmile]

Eller bankar ner det i brevlådan.


   
SvaraCitera

Isidor:

12st valörslösa frimärken för vikten + 2st frimärken för att paketet är skrymmande?

Nä, ta med dig paketet till ett postombud så fixar de allt sånt åt dig. Bara att paya upp.


   
SvaraCitera

AnnaBang:

Haha se där :O Men hur gör dom det? Lämnar på bron?

Haha, våran fram till huset och tutar ibland. Service det [smile] Fast funkar ju bara om man är hemma mitt på dagen.


   
SvaraCitera
Isidor
Ämnesstartare

Här är paketet, Image. 6-7 cm tjockt, ca 40 cm brett, ca 20 cm högt. De väger ca 1600 gram så då ska det på 12 frimärken + 2 st för att det är skrymmande, jag har köpt två ark frimärken redan så jag sätter på frimärkena hemma och inte hos postombudet. Spelar det någon roll hur man sätter frimärkena?

Ska jag sätta frimärkerna som denna bild,

Image

Eller som denna bild,

Image

Sen är det bara att gå till postombudet och lämna det som man gör i en brevlåda fast man lämnar paketet till den som står där? Man behöver inte fylla i nåt papper eller så?


   
SvaraCitera
Vippen

Kan du sätta frimärkena som i bild 2 så är nog det bäst, men det ska inte spela någon roll.

Nej du behöver inte fylla i något.
Kan dock rekommendera dig att du skriver din egen adress på baksidan av paketet. "Avs. *din adress*".

Ifall det skulle vara för lite porto så kommer paketet tillbaka till dig. (Tror det funkar så iaf)


   
SvaraCitera

Sätt frimärkena som på bild 2. Dock har det ingen betydelse annat än att posten får använda stämpeln mer. Seden är det bara att lämna det hos ett av postens ombud.
Kan vara bra att skriva avsändare på baksidan av paketet. Dock ingenting som man måste göra. Men då får du tillbaka paketet om mottagen mot förmodan inte skulle hämta ut det (jag har själv fått tillbaka paket).


   
SvaraCitera
Isidor
Ämnesstartare

Tack för all hjälp hittills! Jag skickade ett paket i förgår mitt på dan men mottagaren säger att han inte har fått det, de brukar vara framme nästa dag väl? Börjar bli lite orolig att de inte kommer komma fram. De var rätt porto och allt när jag lämnade in det. Vad tycker ni man ska göra om de inte har kommit fram imorgon? Ska mottagaren gå upp till sitt postutlämningsställe och fråga om han har fått något? Måste man ha några speciella uppgifter som står i den där aviseringen man får från posten som man måste visa upp eller något?


   
SvaraCitera
Vippen

Isidor:

Tack för all hjälp hittills! Jag skickade ett paket i förgår mitt på dan men mottagaren säger att han inte har fått det, de brukar vara framme nästa dag väl? Börjar bli lite orolig att de inte kommer komma fram. De var rätt porto och allt när jag lämnade in det. Vad tycker ni man ska göra om de inte har kommit fram imorgon? Ska mottagaren gå upp till sitt postutlämningsställe och fråga om han har fått något? Måste man ha några speciella uppgifter som står i den där aviseringen man får från posten som man måste visa upp eller något?

Du behöver inte oroa dig. Det är mycket som kan påverka hur snabbt paketet kommer fram, exempelvis; hur långt bort, driftstörningar hos posten, prioritet på försändelsen osv. Sen om inte paketet får plats i personens postbox eller brevlåda så får han/hon en avi som säger att han/hon kan komma och hämta ett paket.


   
SvaraCitera