Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan bantning och ätstörning?


Ämnesstartare

Undrar bara vart gränsen går. Det som är jämförbart mellan bantning och ätstörning är ju att man i båda fallen vill gå ner i vikt och försöker göra det. Sedan så finns det såna som "bantar" hälsosamt, det vet jag, och då handlar det ju inte om ätstörning. Men det finns också de som bantar genom att knappt äta något och mår jättedåligt när de ändå knappt ser resultat på vågen osv.. ja, fattar ni vad jag försöker förstå? [shake][cute]

Någon som kan förklara vart gränsen går?
När leder bantning till en ätstörning?
Är det när man inte kan lägga av?
Eller när man får återkommande perioder (och äter "normalt" mellan dessa) som liknar ett äs-beteende??


   
Citera

Bantning är väl sålänge man har kontroll över det, medans en ätstörning är något du inte har kontroll över?


   
SvaraCitera

_kaosflicka_:

Någon som kan förklara vart gränsen går?

Thats it:

Bantning är väl sålänge man har kontroll över det, medans en ätstörning är något du inte har kontroll över?

Ungefär så.


   
SvaraCitera

Bantar gör folk som har skäl att gå ner i vikt, planerar fram ett mål som ska uppnås (oftast under en viss tidsperiod) och slutar banta när det målet är uppnått, eller tidsperioden är över. Ätstörningar har man när man sätter upp ett omöjligt mål på en omöjlig tid, och sedan när man kommit dit sänker målvikten ytterligare och liksom vägrar sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah, tack för svaren! [smile]


   
SvaraCitera

Thats it:

ätstörning är något du inte har kontroll över?

Fast kontroll är väl ändå det äs-barnen har? Fast en ouppnåerlig idealvikt.


   
SvaraCitera

Banting ÄR en ätstörning?


   
SvaraCitera

Harpyja:

Fast kontroll är väl ändå det äs-barnen har? Fast en ouppnåerlig idealvikt.

Finns väl säkert flera olika sorters ÄS, så det du sade stämmer väl in på nått av dom.


   
SvaraCitera

Thats it:

Finns väl säkert flera olika sorters ÄS

Juste nu tänkte jag på anorexi. Glömde bort de andra.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Fast kontroll är väl ändå det äs-barnen har?

kontroll är väl något du har när du själv kan styra, äs-barn kan inte börja äta bara sådär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man blir "besatt" av att vara smal.


   
SvaraCitera

Människor med ätstörningar har en skev självbild och upplever sig själva som tjocka trots att de inte är det. Att man bantar behöver inte betyda att man har en ätstörning.


   
SvaraCitera

Capture:

Att man bantar behöver inte betyda att man har en ätstörning.

fast det betyder inte att man är tjock heller [crazy]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

kontroll är väl något du har när du själv kan styra, äs-barn kan inte börja äta bara sådär.

Fast de har ju en jäkla kontroll över vad de stoppar i sig.


   
SvaraCitera

iosib:

fast det betyder inte att man är tjock heller [crazy]

Nej, det skrev jag inte. Man kan vara normalviktig och banta utan att ha en ätstörning.


   
SvaraCitera