Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan bantning och ätstörning?


Capture:

Nej, det skrev jag inte.

nej, jag vet. jag tolkade det bara så [cute]

Capture:

Man kan vara normalviktig och banta utan att ha en ätstörning.

hm, fast det tycker jag är på gränsen. banta är något man gör ifall man måste.


   
SvaraCitera

Tjockisar bantar


   
SvaraCitera

Harpyja:

Fast de har ju en jäkla kontroll över vad de stoppar i sig.

nja, inte alla med ätstörningar, hetsäter man så har man ju knappast kontroll över det, antar dock att du menar anorexiafolk, men de har ju ändå inte såpass mycket kontroll att de kan sluta svälta sig för då hade de aldrig haft sjukdomen.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

men de har ju ändå inte såpass mycket kontroll att de kan sluta svälta sig för då hade de aldrig haft sjukdomen.

Nej men de har ändå en jävla kontroll över vad de itne ska äta. Eller att de kan spärra något så stort. Det är rätt fascinerande.


   
SvaraCitera

De som inte klarar av att svälta utan att skaffa sig en ätstörning är ätstörda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En ätstörning är en sjukdom, det är inte banting.
En ätstörning är psykiskt och kan göra så du mår dåligt 24/7.
Den som inte har haft en kan nog inte förstå. . .


   
SvaraCitera

Det finns ju en självklar skillnad mellan bantning och ätstörningar, som folk redan sagt. Men en bantning kan lätt gå överstyr och bilda en ätstörning. Sen kan man ju hålla en diet, då man håller sig till att äta speciella saker, men det behöver inte betyda att man bantar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nejdu:

En ätstörning är en sjukdom, det är inte banting.

Precis, man kan har någon slags ätstörning utan att banta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Banting ÄR en ätstörning?

WORD. Det är inte ett normalt förhållande till mat, oavsett det är ordinerat av läkare, på grund av personliga själ och egna önskemål eller korttidsperiod. Att man har ett stört ätbeteende borde ju syfta på att man inte har ett neutralt och vardagligt förhållande till det egna ätandet, och mat blir ett problem snarare än ett av de basala behoven. Enligt mig är en ätstörning när man trixar med maten, tänker på vad man får/inte får äta eller sätter upp regler för sig själv. Alltså kan man kort säga att jag anser de flesta lida av någon form av ätstört beteende. Men att HA en ätstörning är inte samma sak som att banta. Bantning är en form av ätstörning, men frågan är om det är tillfälligt eller om det övergår i ett långdraget tvång/helvete. Så länge man har kontroll, så länge man är medveten om att det bara är tillfälligt och har någorlunda rimliga mål, är man enligt mig inte klassad som ätstörd. Det är när bantningen styr dig, och inte tvärtom, som vi kan tala sjukdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och people, låt oss inte glömma att "ätstörning" inte betyder anorexi eller bulimi. Det finns många varianter av de här sortens helveten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bantning - när du har kontroll och lyssnar på andra
äs - när du tror du har kontroll och bara lyssnar på dig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kissmegoodbye:

och bara lyssnar på dig själv

eller snarare på ätstörningen.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera