Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan män och kvinnor - transsexuella


Ämnesstartare

Så det finns skillnader mellan män och kvinnor (beteendemässigt)?
Vad jag lärt mig så handlar det inte bara om att man inte är bekväm i sin kropp/med sitt kön, om man är transsexuell men kanske lärt mig fel

har ställt den här frågan tusen gånger och det enda rimliga svaret jag fått är att det är psykologiskt och att transsexualitet var helt annorlunda förr i tiden

hjälp mig gärna att förstå det här bättre


   
Citera
Ämnesstartare

gammalumare: Så det finns skillnader mellan män och kvinnor (beteendemässigt)?

Är det inte det uppenbart?


   
SvaraCitera

transsexuella har fått för sig att biologiskt kön är helt avgörande för hur de kan leva sina liv, och att socialt kön är en av de viktigaste identitetsmarkörerna som finns. således att de måste byta kön på kirurgisk väg för att deras identitet (som är könsberoende) matchar deras kropp, och att detta är otroligt viktigt.

jag personligen tycker att hela resonemanget är helt bisarrt, och att det är dåligt att legitimera socialt kön på detta vis. jag tror på morfologisk frihet, men det är jävligt unket om den utövas under förevändningen att det är nödvändigt, av helt felaktiga anledningar. det är bara att legitimera sexism och könsroller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: transsexuella har fått för sig att biologiskt kön är helt avgörande för hur de kan leva sina liv, oc

fast det har ju att göra med att de känner att de borde ha en annan kropp också


   
SvaraCitera

isola:

fast det har ju att göra med att de känner att de borde ha en annan kropp också

player one: det är jävligt unket om den utövas under förevändningen att det är nödvändigt, av helt felaktiga anledningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns skillnader men dessa är ju till största delen pga de könsroller vi har.
Jag håller på ett sätt med mörknäs om att detta hos vissa bidrar till viljan att vilja korrigera sitt kön men tror ej att det är hela anledningen.
Gick man utanför sin strikta könsroll förr i tiden så sågs man ju som underlig och folk trodde antagligen att man ville vara det motsatta könet när man bara ville kunna göra som man ville och vara mer fri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

isola:

fast det har ju att göra med att de känner att de borde ha en annan kropp också

vilket inte behöver ha med könsroller att göra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad som orsakar transsexualism är inte fastslaget, men vetenskapen är alltmer benägen att omfatta en förklaring som menar att grundorsaken kan vara biologisk och medfödd. http://sv.wikipedia.org/wiki/Transsexualism#Orsaker


   
SvaraCitera

isola:

vilket inte behöver ha med könsroller att göra

nej, det kan bero på rent estetiska faktorer, och då ser jag inte alls problemet. det är när sociala egenskaper sammankopplas med morfologiska sådana som jag upplever det som problematiskt, och det är i regel det som sker när någon kommer med en personlig redogörelse för transsexualism. det slutar liksom alltid i "jag är mentalt av det här könet, vilket jag inte kan leva ut i den här kroppen, således måste jag ändra min kropp". oavsett hur du vänder och vrider på det så är det biologism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

nej, det kan bero på rent estetiska faktorer, och då ser jag inte alls problemet. det är när sociala egenskaper sammankopplas med morfologiska sådana som jag upplever det som problematiskt, och det är i regel det som sker när någon kommer med en personlig redogörelse för transsexualism. det slutar liksom alltid i "jag är mentalt av det här könet, vilket jag inte kan leva ut i den här kroppen, således måste jag ändra min kropp". oavsett hur du vänder och vrider på det så är det biologism.

mjo jag håller ju i stort med dig men detta kan man ju inte ta upp med någon som är trans hur fint man än lägger fram det då de flesta skulle ta det rätt illa.
jag är med i en feministisk grupp där många är både trans ickebinära och vi ej använder könade pronomen. det skulle vara rätt intressant att ta upp detta där men jag skulle antagligen bli utkickad på en gång då det skulle anses som otroligt kränkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska folk tycka saker som "de har bara fått för sig blablabla... a.k.a de fattar ingenting". Varför skulle ni veta bättre än dom om hur de ska leva? All forskning visar på att genetiska och biologiska faktorer spelar störst roll.

Sen är det väl inte konstigt att om man känner sig som det andra könet, även vill behandlas och ses som det andra könet. Visst där spelar könsnormer roll, eftersom könsnormerna är långt ifrån jämlika kan vi inte klandra dem för att de gör vad de gör.


   
SvaraCitera

isola: mjo jag håller ju i stort med dig men detta kan man ju inte ta upp med någon som är trans hur fint man än lägger fram det då de flesta skulle ta det rätt illa.

du menar att jämställdhet ska prioriteras ner när man riskerar att förarga någon enskild grupp människor? gäller det alla grupper, eller bara de som är i minoritet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

du menar att jämställdhet ska prioriteras ner när man riskerar att förarga någon enskild grupp människor? gäller det alla grupper, eller bara de som är i minoritet?

nej men det skulle ju inte mottagas väl och då blir det ju ingen diskussion utan "du är dum och kränker mig hejdå". säger inte att alla reagerar så men jag tror nog att många skulle göra det om de  är vana att ifrågasättas och känna sig annorlunda och vill därför sätta sig i försvarsposition direkt.

vi diskuterade t ex denna http://www.expressen.se/gt/kronikorer/johanna-toftby/toftby-misshandel-att-lata-barn-ata-skrapmat/ och i princip alla är överens om att det är fatshaming varpå jag skrev att fetma är kopplat till flertalet hälsoproblem och att vi  måste se till att ge våra barn en så nyttig och allsidig kost vi kan, oavsett deras vikt. men det mottogs inte vidare väl.

(ok det var ot men jag ville ba få ur mig det)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

nej men det skulle ju inte mottagas väl och då blir det ju ingen diskussion utan "du är dum och kränker mig hejdå". säger inte att alla reagerar så men jag tror nog att många skulle göra det om de  är vana att ifrågasättas och känna sig annorlunda och vill därför sätta sig i försvarsposition direkt.

vi diskuterade t ex denna http://www.expressen.se/gt/kronikorer/johanna-toftby/toftby-misshandel-att-lata-barn-ata-skrapmat/ och i princip alla är överens om att det är fatshaming varpå jag skrev att fetma är kopplat till flertalet hälsoproblem och att vi  måste se till att ge våra barn en så nyttig och allsidig kost vi kan, oavsett deras vikt. men det mottogs inte vidare väl.

(ok det var ot men jag ville ba få ur mig det)

Låter ungefär som um. Om man kritiserar feminism "du har antingen missförstått eller är en kvinnohatare farväl"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok fick två lajks nu


   
SvaraCitera