Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan svartsjuka och avundsjuka


Ämnesstartare

Fingerprints: Behöver avundsjuka verkligen innebära missunnsamhet? Det tror inte jag på nämligen

Annars är det väl bara "vore najs med en likadan". Svartsjuka innebär ju ett (relativt ohälsosamt) fokus på fenomenets innehavare.


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints:

Behöver avundsjuka verkligen innebära missunnsamhet? Det tror inte jag på nämligen

+1


   
SvaraCitera

"Avund skiljer sig från svartsjuka. Med avund upplever man att man vill ha något som andra har eller att de oförtjänt har något som man själv sätter värde på, medan man med svartsjuka upplever att den relation som man har till en annan person kan störas av att en tredje person kommer in i sammanhanget."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Annars är det väl bara "vore najs med en likadan".

Jag kan känna en stark avundsjuka,"ÅH JAG VILL VERKLIGEN OCKSÅ FAAAN",  samtidigt som jag är väldigt glad för den andra personen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Jag kan känna en stark avundsjuka,"ÅH JAG VILL VERKLIGEN OCKSÅ FAAAN",  samtidigt som jag är väldigt glad för den andra personen. 

Ahh den känslan är jättenyttig. För man lär sig om vad man själv vill. :-)))


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Jag kan känna en stark avundsjuka,"ÅH JAG VILL VERKLIGEN OCKSÅ FAAAN",  samtidigt som jag är väldigt glad för den andra personen.

Ja, ska inte påstå att min definition är mer korrekt, men för min del utesluter glädje över den andres framgång avundsjuka, eller åtminstone mildrar. Tror de kan samexistera, men ändå påverka varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartsjuka = personer 

avund = materiella ting 

väl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänker så: svartsjuka gäller relationer och kärleksförhållanden, avundsjuka gäller i princip allt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

siceps : avund = materiella ting

njaaaa du kan ju vara avundsjuk för vad som


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

njaaaa du kan ju vara avundsjuk för vad som

ahaa jaja 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

den enda skillnaden jag ser mellan de två är graden, avundsjuka- liten känsla av avund, svartsjuka- mer beytdande och svårhanterlig känsla av avund.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tyckte dom förklara det ganska bra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tyckte dom förklara det ganska bra 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Har aldrig haft problem med dessa ord.. kanske för att jag är svartsjuk av mig men extremt sällan avundsjuk. Blink

Avundsjuka har jag alltid sett som ett ord man använder när man syftar på att man vill ha det någon annan har, vare sig det är faktiska ting eller personer. T ex jag är avundsjuk över att en kompis fått en resa till Hawaii i födelsedagspresent av sina föräldrar.  Jag är avundsjuk över att alla andra verkar lyckas utom jag(var endast ett exempel). Jag är avundsjuk över att min kompis har skaffat en riktigt snygg partner. 

Svartsjuka är ett ord jag endast använder när det kommer till rädslan och osäkerheten över att ev. partner/kompis ska intressera sig för någon annan mer än mig eller att ev. partner ska finna någon annan mer attraktiv. T ex jag är svartsjuk över att min kille ska ut på krogen ikväll, för tänk om han spanar in en massa tjejer och glömmer bort min existens. 


   
SvaraCitera