Aviseringar
Rensa alla

Skillnad på utseendefixering beroende på liten/stor stad?


Ämnesstartare

Varför tror ni att de som bor i större städer är mer utseendefixerade och måste jämt ha på sig de snyggaste kläderna de har, jämfört med dom i de mindre städerna som inte bryr sig riktigt lika mycket och måste inte vara helt till fixad bara för att man ska gå på stan en sväng?


   
Citera
Tyrael

Givetvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Givetvis

Ja men frågan var varför?


   
SvaraCitera

Bonbond:

Varför tror ni att de som bor i större städer är mer utseendefixerade och måste jämt ha på sig de snyggaste kläderna de har

Tror inte detta stämmer, folk i småstäder vill väl också se bra ut när de går ut eller? Och tror inte storstadsbor generellt klär sig bättre än andra.

Sen är det klart att folk i de "finare" delarna av tex stockholm klär sig dyrare och läger mer pengar på sitt utseende, men det beror nog på dels att det finns mycket mer att välja på i stora städer, och att det nog finns betydlig fler rika människor där som har råd att lägga massa pengar på sitt utseende, och att många där har jobb som kräver att man är representativt klädd etc. Rika människor reser också ofta mer etc och jämför sig kanske med snygga välklädda personer i andra stora städer.

Sitter själv lite i kläm mellan båda världarna så ser detta ganska tydligt. Märkte detta senast nu inför vårbalen i skolan när jag frågade min kille vad jag skulle ha på mig och han tittade på mig som om jag var efterbliven för att jag inte visste att killar självklart har frack och att tjejen självklart har frackklänning som matchar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Tror inte detta stämmer, folk i småstäder vill väl också se bra ut när de går ut eller? Och tror inte storstadsbor generellt klär sig bättre än andra.

Jo så är det faktiskt.
Jag bor för tillfället i en liten stad och i en stor stad ibland. När man går på stan i den lilla staden så är alla där normalt fixade.
Medan när man går på stan i den stora staden så går i stort sett alla med högklackar och mycket smink. Allmänt över fixade och ytliga.
Dessutom har nästan alla ungdomstjejer samma frisyr och alla ungdomskillar har samma frisyr.

Frippe96:

Sen är det klart att folk i de "finare" delarna av tex stockholm klär sig dyrare och läger mer pengar på sitt utseende, men det beror nog på dels att det finns mycket mer att välja på i stora städer, och att det nog finns betydlig fler rika människor där som har råd att lägga massa pengar på sitt utseende

Tror snarare att det är så att de känner mer press på sig för att folk är mer ytliga där.


   
SvaraCitera

Bonbond:

Jo så är det faktiskt.

Bonbond:

Tror snarare att det är så att de känner mer press på sig för att folk är mer ytliga där.

Var nere i borås för några veckor sen och det är ingen stor stad, tyckte inte det var någon större skillnad på hur folk klädde sig där.


   
SvaraCitera

Tror att det är så att ju mindre håla desto större tolerans för människors olika stilar. Tror också att det hänger i hopp med att desto mindre hålor desto trevligare människor samt större risk att man på något sätt känner de flesta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken enorm generalisering,det är ju från person till person och vem bryr sig egentligen. Vill folk se bra ut och fixa sig är det väl inget fel med det? Vill man hellre vara bekväm och mindre fixad är man väl det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

Vilken enorm generalisering,det är ju från person till person och vem bryr sig egentligen. Vill folk se bra ut och fixa sig är det väl inget fel med det? Vill man hellre vara bekväm och mindre fixad är man väl det.

Nej det är det inte för jag snackar om majoriteten.
Det finns en gräns när man går till att bry sig för att man är rädd över vad alla andra tycker om en om man inte är fixad!


   
SvaraCitera

kommer från en liten stad och bor nu i en stor stad. märker faktiskt ingen större skillnad, tror det är en fördom ba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bonbond:

Nej det är det inte för jag snackar om majoriteten.
Det finns en gräns när man går till att bry sig för att man är rädd över vad alla andra tycker om en om man inte är fixad!

Hur kan du veta att det är majoriteten då? Låt dom människorna vara så i såna fall, det är väl deras problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

kommer från en liten stad och bor nu i en stor stad. märker faktiskt ingen större skillnad, tror det är en fördom ba.

Nej men jag märker stor skillnad på Gävle och Bollnäs.
Det är väll olika beroende på stad.

Beliebes:

Hur kan du veta att det är majoriteten då? Låt dom människorna vara så i såna fall, det är väl deras problem.

Jag ser väll såklart, hört talas om ögon? Vem har sagt att jag inte låter dom vara? Typiskt sånna som dig att börja tjafsa när det bara är en diskussion.


   
SvaraCitera

Bonbond:

Nej men jag märker stor skillnad på Gävle och Bollnäs.
Det är väll olika beroende på stad.

men ingen av de städerna är väl särskillt "stora" på det sättet? så tror inte att det har så mycket att göra med storleken på staden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

men ingen av de städerna är väl särskillt "stora" på det sättet? så tror inte att det har så mycket att göra med storleken på staden.

Gävle är större än Bollnäs, Gävle är en medelstor stad.


   
SvaraCitera

Bonbond:

Varför tror ni att de som bor i större städer är mer utseendefixerade och måste jämt ha på sig de snyggaste kläderna de har, jämfört med dom i de mindre städerna som inte bryr sig riktigt lika mycket och måste inte vara helt till fixad bara för att man ska gå på stan en sväng?

Grupptryck? :)+större utbud i storstäder.


   
SvaraCitera