Aviseringar
Rensa alla

Skillnaden mellan rik och fattig?


jag tror inte på talang längre.


   
SvaraCitera

Buddah:

Ambition, talang och drivkraft.

Detta till viss del, men man ska inte glömma något som troligen är det viktigaste: De rätta omständigheterna. Det handlar mycket om att vara på rätt plats vid rätt tid.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Det jag försöker säga är att diagnoser eller sjukdomar inte behöver vara ett hinder för framgång och därmed beror framgång på något helt annat än det ni alla rabblat upp, eftersom det motbevisats med schvung.

Att det finns några enstaka individer som klarat sig bra mot svåra odds innebär ju inte att dessa odds inte är svåra.

Om du ser på ett genomsnitt så kommer du se att den genomsnittlige "framgångsrike" personen kommer från en ekonomiskt rikare bakgrund och har bättre fysisk och psykisk hälsa än den genomsnittlige icke "framgångsrike" personen.

Om jag säger att folk inte behöver köpa microvågsugnar för att de bara kan bygga sina egna på grund av att några enstaka människor har byggt sina egna microvågsugnar är jag ute på jävligt tunn is vad gäller den logiken


   
SvaraCitera

Stringburka:

rätt plats vid rätt tid.


   
SvaraCitera

Buddah:

Ambition, talang och drivkraft.

Plus förutsättningar.


   
SvaraCitera

underyourbed:

The Secret - First 20 mins

= värsta skitsnacket som existerar.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Varifrån kommer den framgång som företagsledare, idrottsmän och artister gort som alkisen, pundaren eller den deppiga arbetslöse inte gorde?

Det är först och främst socialt.

I Sverige så får nästan alla de fysiologiska behoven tillfredsställda, det är nästan ingen som svälter. Men det är långt ifrån alla som växer upp med trygghet, stöd, uppmuntran, samtal och all den stimulans vi behöver för att utvecklas.

Det är bevisat att ju längre ner man står i klasshierarkin desto stressigare är tillvaron. Detta gäller inte bara vuxna utan även barn som är sämre rustade att hantera stressen. Och med sociala och ekonomiska problem i hemmet så är det svårt att fokusera på skolan och reflektera över framtiden. Eftersom man lever som man gör så har man inte samma valmöjligheter ens i tanken, alltså för ett barn som vuxit upp med ex. en ensamstående förälder som är låginkomsttagare eller t.o.m. arbetslös tänker sällan att "jag ska bli något fint yrke!" och även om man tänker det så är det sällan med särskilt stort självförtroende.

Det finns ändå en slags behovstrappa som gäller för alla människor. Först måste man ha mat. Sedan måste man ha trygghet och redan där brister det för många. Det finns många grundläggande behov som inte är tillfredsställda för alla i vårt samhälle. Personligen så tycker jag inte att det är rätt att några ska kunna tillfredsställa sina behov på en mycket hög nivå samtidigt som andras behov inte är tillfredsställda på en mycket grundläggande nivå.

Århundradets idiot:

blalbla, drivkraft, dom hade drivkraften
motivation eld. tro. lidelse.

Buddah:

Ambition, talang och drivkraft.

Det är ju inget svar på frågan. Vart kommer ambitionen, passionen, talangen och drivkraften i från?

Personligen så är jag övertygad om att ALLA människor har förmåga till drivkraft, motivation, eld, tro, lidelse, talang och ambition. Men vissa lever under förutsättningar som gör att de har svårt att blomma ut som självförverkligande individer, eller hur man nu skall uttrycka det.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Varifrån kommer den framgång som företagsledare, idrottsmän och artister gort som alkisen, pundaren eller den deppiga arbetslöse inte gorde?

Vem har sagt att dessa inte kan vara samma?


   
SvaraCitera

underyourbed:

Bill Gates, Michael Jackson och Einstein antas ha Aspergers syndrom

Du vet att det där är sånt man bara säger för att aspies ska bli glada? 🙂


   
SvaraCitera

skitsystem:

Vem har sagt att dessa inte kan vara samma?

elelrhur, ofta är artister både pundare och alkisar!


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

elelrhur, ofta är artister både pundare och alkisar!

Ja!


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Du vet att det där är sånt man bara säger för att aspies ska bli glada? 🙂

hahah


   
SvaraCitera

isola:

hahah

det är faktiskt sant [blush]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

det är faktiskt sant [blush]

du vet det? [blush]


   
SvaraCitera

Spartakus:

Vart kommer ambitionen, passionen, talangen och drivkraften i från?

Alla har olika personlighet, men omgivningen spelar naturligtvis stor roll. Har man en omgivning som uppmuntrar ambition och drivkraft så är det naturligtvis större chans att man själv anamar det.

Jag skulle väl påstå att det är talang som är det mest personliga. Drivkraft och ambition kommer mycket från omgivningen.


   
SvaraCitera