Aviseringar
Rensa alla

Skillnaden mellan Tanke och Ord


Ämnesstartare

Är det fel att berätta för någon vad man tycker om denne, om åsikten är osmickrande?

Frågan är föranledd av följande diskussion:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=284386&page=13

vilken bidrog till trådens låsning, men eftersom jag anser ämnet intressant tycker jag att debatten kan få en ny chans, men denna gång i en seriös forumdel, utan s.k. pajkastning.

Det är inte viktigt att man läser den länkade tråden, men den ger lite kött på benen åt min fundering.


   
Citera
Ämnesstartare

Om denne ber om din åsikt (eller är en bra bekant)så är det okej, annars är det mest onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, om det inte är konstruktivt.
Så länge man inte skadar någon annan så ska man få vara som man vill, fattar inte det roliga i att såra folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej

fast det är ju iof som att inte svara "allt är bra" på frågan "hur är det"


   
SvaraCitera

Beror väl på om man är en skitstövel eller om man är "snäll".

Tycker det är okej att säga en osmickrande åsikt om målet inte är att förnedra/såra. Alltså behöver man säga det med någon sorts takt eller känslighet.

[rolleyes][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Så länge man inte skadar någon annan så ska man få vara som man vill, fattar inte det roliga i att såra folk.

Finns väl få som sårar folk för skojs skull. Hoppas det i alla fall. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Finns väl få som sårar folk för skojs skull. Hoppas det i alla fall. [sad]

Ja, hoppas verkligen.
Men det är nog inte alla som fattar att saker kan vara sårande för andra, om de inte fått höra det själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det är nog inte alla som fattar att saker kan vara sårande för andra, om de inte fått höra det själva.

Så lär det ju vara i 90% av fallen i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Så lär det ju vara i 90% av fallen i alla fall.

Nja, besitter man empati så är det ganska lätt att föreställa sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nja, besitter man empati så är det ganska lätt att föreställa sig.

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är skillnad på att tala om för en att man ogillar personen för att människan kanske varit elak. Men att säga det för att man anser en sådan sak, utan egentlig grund är inte lika bra då de oftast säger sådant på internet utan att ta hänsyn till hur människan kan reagera. Nu menar jag alltså personangrepp och inte "Rör på asset och leta själv" lol.

Men så borde man inte heller kommentera någon annans beteende när man sekunden innan praktiskt tagit mobbat en annan människa, trots att det inte sades rätt ut.


   
SvaraCitera

Att sätta någon mall på vad som är "rätt" och "fel", orkar inte definiera "rätt" och "fel", trött.

Dock finner jag det god ton att inte påtala obekväma sanningar för en person om denne sannolikt är medveten om dessa, t ex "du är fet". Blir en del "Jaha, varför berättar du detta för mig, jag är medveten om detta. Varför berättar du detta för mig om ej för att få mig att må dåligt, då jag, som människor som är detta vanligen gör, ogillar denna sanningen." på det. Finner denna sakupplysningen överflödig och deskonstruktiv för båda parter.

Finner en viss skillnad mellan detta ovan, och att jag exempelvis säger till min pappa att han inte borde skriva mellanslag innan skiljetecken, då det ger ett väldigt dåligt intryck, och att han framstår som dum i huvudet om han skriver så. Obekväm sanning må vara att han framstår som dum i huvudet, dock gör jag detta uttalandet med sikte på konstruktivitet, aaah.

Ser dock inget egentligt fel i att upplysa någon om att man tycker illa om denne, konstruktiv upplysning så att denne känner till detta och ej exempelvis försöker sig på umgänge med någon som ej vill umgås med denne, dock anser jag det vara gott att utelämna detaljer som kan tänkas såra någon mer än nödvändigt, finner det överflödigt. Om denne därefter frågar varför man ogillar denne må det dock vara fritt fram att sakligt utveckla detta.

Nah, tycker ej att det rent objektivt är "fel" i sig. Man må göra vad man tycker, dock ser jag personligen ej varför jag skulle säga vissa saker högt, då det ej ger mig eller någon annan något egentligt gott att göra detta. Ogynnsamt.


   
SvaraCitera

Har gymnastiserat fingrarna klart nu, skall äta glass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Har gymnastiserat fingrarna klart nu, skall äta glass.

[love]


   
SvaraCitera

Jag håller sånt för mig själv. Behandlar någon mig orättvist tvekar jag inte att säga vad jag tycker, men jag ser INGEN MENING i att såra folk. Ingen mår bättre av personangrepp. Det är löjligt och väldigt, väldigt synd att sånt trams existerar. [smile]


   
SvaraCitera