Aviseringar
Rensa alla

Sköldkörtel/struma?


Ämnesstartare

Tjena. Jo nu e det så här att ungefär i somras började jag tycka att det fanns en till knöl ungefär precis under adamsäpplet, och ja, den är ju inte enorm men den syns ganska tydligt. Den är ungefär lika stort som adamsäpplet. Sen på senare tid tycker jag att hela halsen känns tjockare, liksom hela strupen känns svullen ungefär. Har inte svårt att svälja, men det känns inte riktigt rätt ändå.

Jag har vart till läkare nån gång tidigt denna höst, ett tag efter jag märkte det. Hon kollade lite och tyckte allt verkade bra, det hon trodde var att själva halsen/strupen har blivit lite sned, så att den nedre delen av halsen trycker ut lite mer än vanligt, den kan bli det av till exempel kraftigare stryptag. Något sånt har jag dock inte varit med om vad jag vet. Men det verkar ju konstigt att strupen skulle växa till sig nu när adamsäpplet blev synligt för flera år sen?

Men för ca 2 år sedan började jag känna att det blev lite jobbigare att andas, inte så jag får andnöd men att det känns som att man inte får ner tillräckligt med luft med ett vanligt andetag. Detta var jag till sjukhus för fram och tillbaka under en lång tid och gjorde alla möjliga tester och t.o.m röntgen. Men det var inget fel med lungorna sa de.

Nu har det ju gått ett tag men jag tycker fan inte att det känns rätt. Någon som känner igen sig i detta? Fick ett kort av läkaren förra gången med numret så tänkte ringa snart nån dag men vill höra lite hör först vad ni tror.

Kan också påpeka att jag har känt mig ganska deppig och haft ångest sen det där med lungorna började för ca 2 år sedan. Man får ju ganska mycket ångest av att tänka på att andningen känns fel dygnet runt i 2 år.

Om ni vill veta mer så fråga på.


   
Citera

Det var trågikt att höra, varför kan inte läkarna kolla på dig lite mer.[n]


   
SvaraCitera

Rätt osannolikt, vi äter ju en massa jod nuförtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mest gamla människor och kvinnor som får strupa eller hyperteros – men om du misstänker att du har det så bör du gå till din husläkare. Man kan nämligen kolla upp över- och underproduktion av skölkörtelhormon med ett enkelt blodprov och det finns medicin som fungerar.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Struma/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag har också läst nånstans att det e vanligast att få problem med den i puberteten eller för gravida. Men iallafall, det behöver inte vara det, det jag vill med denna tråd är inte att få reda på om det är struma. Jag vill veta om nån har vart med om liknande symptom som jag har och så och om det verkar konstigt? Jag kan ladda upp ett par bilder på halsen om ett par dar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dennan92:

Jag kan ladda upp ett par bilder på halsen om ett par dar.

Gå till skolsyster och be henne titta på din hals. Att låsa oss, kreti och pleti på ett forum, bedömma sin hals kan inte ge dig särskilt mycket. Är man inte anatomiskt skolad är det svårt att se och veta vad som är inom och utanför normen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öhh... Det hade jag fan inte en tanke på att man kunde göra. xD
Men är på praktik nu så får väl gå till henne efter jullovet. Tack för tipset.


   
SvaraCitera

har haft samma sak, skapade också en tråd om det, det har dock gått över nu av sig självt, läkarna visste inte vad det var ... hade det i ca 2-3 månader [rolleyes]


   
SvaraCitera