Aviseringar
Rensa alla

Skönlitterärt om andra världskriget? Behöver tips!


Ämnesstartare

Vi ska jobba om andra världskriget i skolan nu och en del av det är att läsa en skönlitterär bok som utspelar eller handlar om andra världskriget. Den ska senare analyseras och reflekteras över. Så gärna en ganska djup bok.

Vore tacksam för tips och en kort beskrivning av boken.


   
Citera
Issen

Läste en bok för ett par år sedan som handlade om Sverige ifall vi hade blivit attackerade av Tyskland, den va riktigt bra... men klart fan jag glömt namnet på den nu.


   
SvaraCitera

mannen utan öde - imre kertész


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

mannen utan öde - imre kertész

Lite kort om handlingen?


   
SvaraCitera

radioapan:

Lite kort om handlingen?

Imre Kertész Nobelpriset 2002 för boken

Den är en berättelse baserad på hans egna erfarenheter när han upplevde nazisternas förintelseläger från insidan. överlevde en hårsmån från döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Den är en berättelse baserad på hans egna erfarenheter när han upplevde nazisternas förintelseläger från insidan. överlevde en hårsmån från döden.

Låter intressant. Tack för tipset. Kanske blir den om jag ska fokusera mitt arbete på koncentrationsläger.


   
SvaraCitera

A-6171 - jag överlevde Auschwitz är bra. Det är en självbiografisk bok skriven av Ferenc Göndör. Han kommer ursprungligen från Ungern, men bor nu i Sverige. I boken berättar han om hur han från och med han var 16 år fick utstå ett liv i diverse koncentrationsläger pga. att han var jude.

Ferenc Göndör har även åkt runt i svenska skolor och berättat om hur det var. Boken finns i lättläst och vanlig version. Läs den vanliga, den är mycket mer detaljerad och lättare att analysera.


   
SvaraCitera

Stalingrad - Antony Beevor

Handlar om en av de största vändpunkterna under ww2.

Berlin - Antony Beevor

Handlar om tyskarnas deperata kamp i huvudstaden.

Mikael tamelander - 9onde april

Handlar om tysklands invasion av norge.

Alla de här böcker finns mycket fakta i.


   
SvaraCitera

Skovelmästaren Varlam Shalamov
Det handlar om hans tid i de ryska fånglägren under sovjettiden, men kanske inte har så mycket om Andra världskriget att göra egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Salocin:

Alla de här böcker finns mycket fakta i.

Tack så mycket. Fakta är bra[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klassiker: Anne Franks Dagbok.

Jag minns inte vad den boken jag läste när vi höll på med det hette... Men handlade också om någon judisk tjej som gömmer sig för nazisterna och håller på. Den var väldigt djup, men lite segdragen. Men det tycker jag alla sånna där böcker är.


   
SvaraCitera

Jag tänkte på det... Att om typ 100 år kommer världskrigen kännas för avlägset för att man ska kunna relatera till det.
Jag menar, de krig vi hör talas om idag, som utspelade sig för några hundra år sedan, de bryr vi oss inte ett dugg om.
Varför skulle framtiden vara annorlunda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glückkind (pojken som överlevde) av Thomas Buergenthal.

Ganska sköna analyser och en mycket läsvänlig bok av fd domaren i mål kring brott mot mänskliga rättigheter Buergenthal.

Annars är "mannen utan öde" som redan nämnts grym.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Varför skulle framtiden vara annorlunda?

En aspekt av det hela är ju att vi har blivit mycket bättre på att dokumentera saker och händelser. Sen har dom ändrat hela världen så mycket att det blir svårt att glömma. Och otrligt dumt att glömma. Jag vill inte att det ska hända igen.


   
SvaraCitera

radioapan:

Och otrligt dumt att glömma. Jag vill inte att det ska hända igen.

Ja men historien upprepar ju sig, och varför skulle den inte, logiskt sett?
Det blir ju en generationsfråga hur man än vänder och vrider på det, det kommer alltid bli och finnas stora konflikter, för folk lever ju inte hur länge som helst, och såna grejer faller i skym undan.

De två världskrigen var dock ganska avgörande för världen... [rolleyes]


   
SvaraCitera