Aviseringar
Rensa alla

Skola och samhälle


Ämnesstartare

1. Det blir svårare och svårare för lärare att kontrollera sina elever. Eleverna blir mer och mer medvetna om sina rättigheter, media tar sig in i klassrummen via mobiler. Elever filmar klasskamrater och lärare och hänger sedan ut dessa på exempelvis "Youtube".

Hur kan lärarna ta tillbaka auktoriteten och makten i klassrummet?

Är det okej att hänga ut lärare och klasskamrater på internet? Om ja, hur hindrar vi detta?


   
Citera
Ämnesstartare

Läxhjälp, woohooo![party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Läxhjälp, woohooo

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Vill inte göra din läxa

Det är ingen läxa.

Jag läser till lärare och råkar tycka att det är ett jäkligt intressant problem. Skum läxa när jag har bild för tillfället...?


   
SvaraCitera
Hando

emilialucchesi:

Hur kan lärarna ta tillbaka auktoriteten och makten i klassrummet?

Läraren får väl vara sträng som fan och sätta sig i respekt redan första dagen.

Skoltid -20 here we come!


   
SvaraCitera

emilialucchesi:

Elever filmar klasskamrater och lärare och hänger sedan ut dessa på exempelvis "Youtube".

jag känner mig absolut inte träffad[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilialucchesi:

Är det okej att hänga ut lärare och klasskamrater på internet? Om ja, hur hindrar vi detta?

Nej det är inte okej, Jag tycker vi skall slopa skolgången i Sverige, folk vill ju inte jobba endå då dom märkt att det är lättare att kontakta soc för o få pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör undervisningen mer intressant.[zzz]


   
SvaraCitera

Jag tycker att de viktiga är att skolan ska vara hård och sträng som folkpartiet. Det viktigaste för mig är att skolan är bra och verkligen ger någonting, till alla!

Så enligt mig behövs det behövs det bättre lärare (yrkesstatusen måste höjds!). och system som gynnar alla, inte bara de bästa! jag skulle gärna se att betygen avskaffade, men jag vet att de är många som är imot mig på den punkten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AnnaElisabethA:

de är många som är imot mig på den punkten!

Couldn't agree more.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilialucchesi:

Hur kan lärarna ta tillbaka auktoriteten och makten i klassrummet?

Jag ser helst inte att det ska finnas någon jävla maktkamp i klassrummet överhuvudtaget, och jag tror knappast att auktoriteter skulle förhindra att människor behandlar andra illa (snarare tvärtom).

emilialucchesi:

Eleverna blir mer och mer medvetna om sina rättigheter,

Och det skulle vara något dåligt eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AnnaElisabethA:

ag tycker att de viktiga är att skolan ska vara hård och sträng som folkpartiet.

Image


   
SvaraCitera

AnnaElisabethA:

AnnaElisabethA F
I dag 20:12
Jag tycker att de viktiga är att skolan ska vara hård och sträng som folkpartiet

ojoj så fel de kan bli när man missar ett ord menade förstås: Jag tycker inte att de viktiga är att skolan ska vara hård och sträng som folkpartiet tycker. Det viktigaste för mig är att skolan är bra och verkligen ger någonting, till alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeahbiteme:

g ser helst inte att det ska finnas någon jävla maktkamp i klassrummet överhuvudtaget, och jag tror knappast att auktoriteter skulle förhindra att människor behandlar andra illa (snarare tvärtom).

För att definiera makt i detta sammanhang; Makten att upprätthålla regler.

Vissa regler finns redan skrivna i lagar och styrdokument, andra regler sätter läraren (helst tillsammans med eleverna) och läraren måste ha något medel att kunna upprätthålla dessa. Det jag frågar efter är alltså, hur gör vi så att dessa medel finns?

yeahbiteme:

Och det skulle vara något dåligt eller?

Det beror på. Om elever skulle känna till sina skyldigheter (ansvar, respekt) skulle det vara bra. När det bara handlar om rättigheter (som det gör för de flesta tonåringar) resulterar det i ansvarslöshet och respektlöshet, vilket förstör för andra elever och för lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilialucchesi:

Elever filmar lärare och hänger sedan ut dessa på exempelvis "Youtube".

Hur är detta ett problem? Jag hade också filmat en lärare som beter sig som ett as, varje jävla dag.


   
SvaraCitera