Aviseringar
Rensa alla

Skola som beslagtar mobiler och datorer


it'sme
Ämnesstartare

Hej!

Min gymnasieskola har bestämt att under lektionstid kunna beslagta mobiler och datorer från elever. Detta låter logiskt, eller hur ? Elever som inte kan låta bli sin mobil, ska man ta han eller hennes mobil!  Men problemet är, att man tvingar eleverna att lämna in mobiler, när lektionen börjar ? Jag blir enormt upprörd av detta, och jag undrar vad ni tycker om skolor som gör så här? Hur skulle ni reagera?

 


   
Citera

Tycker det är dumt så länge användandet inte stör någon annan.

De bör snarare integrera tekniken i undervisningen eller se till att undervisningen är tillräckligt interaktiv och rolig för att eleverna inte ska ha tid att pilla med sina telefoner.


   
SvaraCitera
it'sme
Ämnesstartare

cyborg asshole v. 1.0 : DESTROY!! DESTROY!!:
Tycker det är dumt så länge användandet inte stör någon annan.

De bör snarare integrera tekniken i undervisningen eller se till att undervisningen är tillräckligt interaktiv och rolig för att eleverna inte ska ha tid att pilla med sina telefoner.

Håller med dig helt och hållet! Men alltid ska det alltid skyllas på eleverna!


   
SvaraCitera

Det beror ju lite på, men jag kan känna att eleverna inte borde behöva han sina telefoner under lektionstid så spillerill. Antagligen vill inte lärarna ödsla tid på att konfiskera telefoner under lektionens gång helt enkelt. Studerar ni något som behöver internet-åtkomst så borde skolan bistå med apparater för det.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

helt rätt. eller vad vet jag. När jag gick i skolan var det ingen som for illa av att inte ha telefon på sig under lektionstid. förstår ändå inte vad den skulle användas till för att förbättra studiemiljön...


   
SvaraCitera
it'sme
Ämnesstartare

aristoteles: Det beror ju lite på, men jag kan känna att eleverna inte borde behöva han sina telefoner under lektionstid så spillerill. Antagligen vill inte lärarna ödsla tid på att konfiskera telefoner under lektionens gång helt enkelt. Studerar ni något som behöver internet-åtkomst så borde skolan bistå med apparater för det.

De har ju gett oss datorer, för att vi använder internet väldigt ofta. Och nu får vi inte använda dem* irriterad*


   
SvaraCitera

it: De har ju gett oss datorer, för att vi använder internet väldigt ofta. Och nu får vi inte använda dem* irriterad*


Jo men det är väl upp till skolan att bestämma när det är lämpligt att pilla dator och inte när det dessutom inte är era datorer. Oftast är det ju så att en lärare pratar, ställer frågor och förklarar kring något ämne, och då vill man ha elevernas uppmärksamhet.

Vi människor blir lätt distraherade om vi har en dator framför oss och slutar omedvetet att lyssna. Jag tycker inte att det är fel. Varför ni fått datorer är nog inte för att dessa skall lekas med under lektioner utan för att göra grupparbeten och läxor på, det är iaf min teori.


   
SvaraCitera

it: för att vi använder internet väldigt ofta


Jag har svårt att se att ni använder internet ofta under lektioner dock då varken telefoner eller datorer verkar tillåtna, så det går inte riktigt ihop.


   
SvaraCitera

Det låter bra det.


   
SvaraCitera

Så var det i min skola på mellanstadiet. Lite komiskt att alla i klassen hade Nokia 3310 med alla möjliga olika skal som låg där i en korg. Rodnar


   
SvaraCitera

S3ON:
Så var det i min skola på mellanstadiet. Lite komiskt att alla i klassen hade Nokia 3310 med alla möjliga olika skal som låg där i en korg. Rodnar

I min klass låda ligger 15 iPhones, 4 samsung och min knapptelefon... Rodnar


   
SvaraCitera

Zerafina:

I min klass låda ligger 15 iPhones, 4 samsung och min knapptelefon... Rodnar

Smidigt för dig att utskilja din iaf!! Glad


   
SvaraCitera

S3ON:

Smidigt för dig att utskilja din iaf!! Glad

Haha ja :p


   
SvaraCitera

it:

Hej!

Min gymnasieskola har bestämt att under lektionstid kunna beslagta mobiler och datorer från elever. Detta låter logiskt, eller hur ? Elever som inte kan låta bli sin mobil, ska man ta han eller hennes mobil!  Men problemet är, att man tvingar eleverna att lämna in mobiler, när lektionen börjar ? Jag blir enormt upprörd av detta, och jag undrar vad ni tycker om skolor som gör så här? Hur skulle ni reagera?

 

Jag anser att det är lite gammalt tänk eftersom mobiler och främst datorer används så mycket i utbildningen nu för tiden. Jag kan förstå hur dom tänker ifall användningen av datorer och sånt missbrukas väldigt mycket, men det borde, på så hög nivå som gymnasium, finnas en överenskommelse mellan elever och lärare tycker jag iallafall.


   
SvaraCitera

Kamelen sa bra grejor!!

 


   
SvaraCitera