Forumet - Skolan=betyg eller kunskap?

Skolan=betyg eller kunskap?

1049 0 32
Vad handlar skolan om egentligen? Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?

Det verkar som frågan om man lär sig något i skolan har försvunnit och att man förutsätter att barnen automatiskt tar in fakta, men kan knappast säga att vi i våran klass knappast reflekterar över vad vi lärt oss. Snarare pratar vi om betyg och varför vi fick de betygen vi fick. En lärare sa bland annat idag att han sätter betygen individuellt men sedan början han bråka med mig för att jag inte gjort en uppsats enligt hans mall, enligt honom kunde han inte betygsätta mig eftersom min uppsats såg annorlunda ut jämfört med de andra i klassen. Alltså gjorde han jämförelser mellan oss i klassen, och om jag inte är helt fel ska betyg vara individuella.
Precis vad jag tänkt på 3 veckor. Lärarna suger, det är ingen hemlighet. Jag har bestämt mig att skita i att vara först att göra saker, smöra för läraren, skriva på ett speciellt sätt som jag vet jag kan få högre betyg på, (på ett sätt som även läraren tycker), utan att göra så att jag lär mig så mycket som det går. Menas inte att jag kommer bli rebellisk och slänga saker under lektionen och inte göra uppgifter. Men jag skiter i om han ger mig IG eller MVG, bara jag vet att jag vet dem här sakerna sen efter. Men, snackar med rektorn, han ska ju betygsätta för det du kan, inte efter hans mall. Och jämförelser är helt oacceptabla. Men för att få högre betyg, måste man kunna följa en instruktion. Om han sagt t.ex. att du skulle skriva 3 sidor, och du skrev 4. Men annars så är det väl hans fel.

Jag går ju bara i 9:an, men det är min åsikt. SKOLAN SUGER! BJÖRKLUND SUGER OCKSÅ!
Erkowich:

Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?


Pja, något annat än betyg känns inte administrativt gångbart i någon större utsträckning. Men visst tycker man ofta att lämplighet, motivation och generell kunskap borde värderas högre än ett antal bokstavskombinationer på ett papper.

Erkowich:

en uppsats enligt hans mall, enligt honom kunde han inte betygsätta mig eftersom min uppsats såg annorlunda ut jämfört med de andra i klassen.


Där har du i och för sig något som i allra högsta grad är kunskapsgrundande, och det handlar om att kunna förstå instruktioner. Har man fått en uppgift med klara direktiv för hur den skall utformas faller det sig naturligt att man gör på det sättet.

Visst känns det surt att bli kuggad för att man fallit på ren formalia, men man får se det som en lärdom snarare än en personlig förolämpning.

Spana också in:

Vileda:

Jag går ju bara i 9:an


Jag studerar nu, men för ungefär ett år sedan började jag strunta i betygen, för jag tycker att det är viktigare med kunskap.

Irrelevante:

handlar om att kunna förstå instruktioner


Jag håller med om det också. I skolan drillas man för att kunna klara sig i livet efter skolan på allra bästa sätt. Vet man inte hur det går till kan man t ex missa att få det jobb man söker.
Det här har jag blivit förbannad över många ggr.

Skolan handlar inte längre om att lära sig saker, det handlar om att få ett bra betyg. Lärarna är rädda för att mista jobben om de inte följer "mallarna" som finns. I samhällslektionerna: varför pratar vi inte om finanskrisen? Jo för att vi har så jävla mkt annat som vi måste gå igenom eftersom "mallen" är sådan.
Skolan handlar endast om betyg numer. Jag känner att jag lär mig mycket mer på egen hand än i skolbänken. Skolan formar eleverna att tänka i samma banor som alla andra. Det finns ingen individualism i skolan, alla är likadana. Vi ska stöpas för att passa i samhället. Skolan fokuserar ju till och med mer på vilka utbildningar som är mest attraktiva på arbetsmarknaden än att frågar vad eleverna vill bli.

Jag funderar på att hoppa av skolan, men under tiden ska jag försöka hålla mig undan hjärntvätten som sker där. Jag ska bli en fattig konstnär. Det är mitt drömyrke.

Skolan är den plats där småsten blir blankpolerade och diamanter blir matta.
Irrelevante:

Där har du i och för sig något som i allra högsta grad är kunskapsgrundande, och det handlar om att kunna förstå instruktioner. Har man fått en uppgift med klara direktiv för hur den skall utformas faller det sig naturligt att man gör på det sättet.


Det var mera ett bevis på dubbelmoral, han säger att han ska betygsätta individuellt, men sedan kräver han att jag ska skriva i samma mall som de andra så han kan jämföra. Detta sade jag ju inte till honom, eftersom han troligen skulle ha dampat sönder på mig. Han verkade redan trött på att jag la mig i vad jag hade skrivt och sa egna tankar om min text. så orkade inte riskera det för ett ig : /
Erkowich:

Det var mera ett bevis på dubbelmoral, han säger att han ska betygsätta individuellt, men sedan kräver han att jag ska skriva i samma mall som de andra så han kan jämföra. Detta sade jag ju inte till honom, eftersom han troligen skulle ha dampat sönder på mig.


Detsamma har hänt mig när jag inte ville skriva om en uppsatts jag gjort. Läraren ansåg att jag skulle skriva den på ett särskilt sätt, men jag menade att det upplägget av texten skulle bli tråkig och fantasilös om jag gjorde så. Det skulle ju se ut som ett dödstrist protokol om läraren fått som han ville.

Jag fick min vilja igenom och fick ett G-, vilket jag är stolt över.[bigsmile]
Erkowich:

Det var mera ett bevis på dubbelmoral, han säger att han ska betygsätta individuellt, men sedan kräver han att jag ska skriva i samma mall som de andra så han kan jämföra.


Betygsättningen kan ju göras individuellt oavsett om ni har fått instruktioner angående utformingen, inte sant? Visst kanske det där med jämförelsen lät lite tvivelaktigt, men å andra sidan kan man ju säga att du från början skulle hållt dig till instruktionen.

Tittar man exempelvis på doktorsavhandlingar är alla strukturerade på ett visst sätt, just för att de ska vara överskådliga och för att olika rubriker skall vara lättåtkomliga. Det finns ett mönster som alla följer och som alla förväntar sig att man ska följa - och det är inte på rent jävulskap som det görs, utan för att de ska vara lätta att utläsa information ifrån.
Malachi88:

Jag fick min vilja igenom och fick ett G-, vilket jag är stolt över.[bigsmile]


haha, egentligen borde jag gå efter vad jag tycker och skita i vad läraren diktar upp, men om jag tänker efter kan jag behöva betygen för att göra det jag vill i framtiden. (hade tankar på att bli läkare bara för att joina läkare utan gränser, men sen kom jag på att jag inte vill vara läkare i sverige när jag är hemma här.)
Irrelevante:

just för att de ska vara överskådliga och för att olika rubriker skall vara lättåtkomliga. Det finns ett mönster som alla följer och som alla förväntar sig att man ska följa - och det är inte på rent jävulskap som det görs, utan för att de ska vara lätta att utläsa information ifrån.


Ett seriöst system kan nog vara nödvändigt vid stora avhandligar, men denna uppsats va en liten skit, fick bli rubriker med bara en mening under på vissa ställen. vilket känns ganska onödigt.
Erkowich:

Ett seriöst system kan nog vara nödvändigt vid stora avhandligar, men denna uppsats va en liten skit, fick bli rubriker med bara en mening under på vissa ställen. vilket känns ganska onödigt.


Nu vet jag inte vad det var för typ av arbete det rörde sig om i ditt fall, men är det inte lika bra att börja lära sig skriva efter mallar redan nu, eftersom du kommer att ägna mycket av din tid åt det om du väljer att studera vidare.
Erkowich:

Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?


Eftersom betygen sedan 1994 är helt målrelaterade så är det omöjligt för en lärare att inte ha ett upplägg som går ut på att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt (förutsatt att läraren undervisar och sätter betyg på det vis som han eller hon är skyldig till att göra naturligtvis). Dessutom innehåller i princip alla ämnens betygskriterier för VG och MVG moment som inte har något med ren faktakunskap att göra.

Erkowich:

för att jag inte gjort en uppsats enligt hans mall


Det finns faktiskt arbeten som ska ske enligt vissa mallar. Dock rör det sig då normalt om laborationsrapporter och liknande som man skriver inom de naturvetenskapliga ämnena.

Men även om man går över på ämnen som tex svenska hittar man mål och kriterier i stil med:
Eleven skall kunna förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift på ett sätt som är anpassat efter situationen och mottagaren

Vilket bör kunna innebära att man ibland måste presentera sina arbeten enligt vissa format. Dessa format bör naturligtvis vara hämtade från vad som används ute i yrkeslivet och vid högre studier.