Aviseringar
Rensa alla

Skolan går åt helvete


smisk
Ämnesstartare

Jag har aldrig haft stora problem med skolan. En halvtimmas pluggande hemma varje dag har lyckats ge mig bra betyg genom hela skoltiden.

Men nu, andra året i gymnasiet, börjar allt bannemig bara rasa ihop. Jag har otroligt mycket frånvaro och IG-varning i fler ämnen än jag vågat gissa. Jag kan inte riktigt komma på någon anledning till det, men jag har bara slutat bry mig.
Det påverkar mig väldigt mycket i min vardag, så det blir som en ond cirkel. Mest sitter jag bara och dricker te och... ja, jag vet inte ens vad jag gör. Jag sitter framför datorn max 3 timmar om dagen.

Hur fasiken får man upp sitt pluggande igen? Jag har nästan slutat tro på mig själv.

[n]


   
Citera

Du är inte ensam. Min kompis gjorde samma sak och gick om trean. Jag var på väg att strula upp hela trean, har 58% frånvaro den här terminen.

Jag gav mig fan på att fixa mina betyg helt enkelt. Gjorde det som behövde göras. Nu kommer jag nog få ett slutbetyg som åtminstone är helt okej.

Det är ingen fara med att ta en paus heller. Det kan hjälpa.


   
SvaraCitera

smisk:

Hur fasiken får man upp sitt pluggande igen? Jag har nästan slutat tro på mig själv.

Börja leva i nuet [y]


   
SvaraCitera

Jag är inne i en liknande period. Med två månader kvar av gymnasiet har jag så väl IG-varningar som satta IG:n att plugga upp. Att jag oftast får MVG på de uppgifter jag trots allt gör verkar inte betyda något - likt förbannat fortsätter jag ändå att slösa tid på ... att stirra in i väggar, slösurfa och sådant härligt. Ambitionen finns, men inte orken att tänka.

Nu, NU, måste jag ta tag i lasten innan det för sista gången är för sent. Att gå om kommer inte på tal, ty jag redan har gjort det ett par gånger (av andra skäl).


   
SvaraCitera

Du måste skapa lite rutiner och planera ditt te drickande så inte plugg tiden flyger iväg


   
SvaraCitera

Samma här, nu i slutet av trean har motivationen flugit ut ur fönstret. Vi har inte så mycket att göra heller är bara att man inte orkar göra någonting. Allt känns så värdelöst.


   
SvaraCitera

I tvåan tappade jag helt motivationen. Jag hade ca 30% frånvaro i tvåan och trean men lyckades komma undan med nära 20%. Lärarna tyckte om mig och mina betyg höll i sig, trots att jag var så less på skolan att jag ville dö.

Som någon skrev: skapa rutiner. Skriv upp varje söndag vad som behövs göras, skriv en töntig "to do"-list och sätt upp på väggen. Dra ett fett streck över varje sak du klarar av, det är faktiskt otroligt tillfredsställande.

Hur sover du? Jag satt uppe hela nätterna på gymnasiet, satt på UM och MSN. Det slutade med att jag ofta inte sov alls och började plugga 04.00 till prov jag hade senare på förmiddagen. Dålig idé.

Annars kan du ju alltid ta en paus. Eller betala plugghästar för att göra dina läxor. [wink]


   
SvaraCitera

Jag är döende i någon slags pollenallergi och ni klagar över skolan?!!


   
SvaraCitera

Raubtier:

Jag är döende i någon slags pollenallergi

Ska vi leka doktor? [blush]


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Ska vi leka doktor?

Ja, seriöst. Tog in påskris på mitt rum och höll på att dö, fick ta bort fanskapet efter en natt. 😀


   
SvaraCitera

Något barn i Afrika svälter och är samtidigt tvungen att jobba mer än en vuxen i Sverige, och du klagar på din pollenallergi?


   
SvaraCitera

Raubtier:

Tog in påskris på mitt rum och höll på att dö, fick ta bort fanskapet efter en natt. 😀

Hahaha! Vem fan har påskris på sitt rum?


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Hahaha! Vem fan har påskris på sitt rum?

:S Det är inte så stor lägenhet.


   
SvaraCitera

Raubtier:

:S Det är inte så stor lägenhet.

Hur stor? Jag har 61m2 [cool]


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Hur stor? Jag har 61m2

Du har 19kvm. ;<


   
SvaraCitera