Aviseringar
Rensa alla

Skolan och världen 😛


Ämnesstartare

grodanboll_:

Är du han, eller vad?

Jag tyckte det var roligt XD. Hahahaha.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Det händer varje dag att elever kommer försent:
Sverige: 92%
Snitt resten: 42%

Det händer varje dag att elever kommer försent:
Sverige: 70%
Snitt resten: 23%

Sounds like someone pulled some statistics out of their ass.

Jakob_E:

Det händer varje dag att elever svär:
Sverige: 85%
Snitt resten: 29%

Uppenbarligen från en kristen hemsida. Wai, wai?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Jag tyckte det var roligt XD. Hahahaha.

Haha, okej. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Uppenbarligen från en kristen hemsida. Wai, wai?

Jo, för DI och OECD är ju jävligt kristna...

Jakob_E:

Här finner du väldigt god statistik och information:
Underkänt för skolan

Det hela är baserat på den så kallade Pisa-mätning som OECD gjort.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Här finner du väldigt god statistik och information:

Är det där grundskolan eller är det all utbildning i allmänhet?

Det skulle vara intressant att få veta exempelvis vad för typ av matematik finländarna läser när de går i högstadiet/gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Är det där grundskolan eller är det all utbildning i allmänhet?

Det skulle vara intressant att få veta exempelvis vad för typ av matematik finländarna läser när de går i högstadiet/gymnasiet.

^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Nederländerna

Du ser! Droger is da shit! [rolleyes]
Inte för att jag håller på [no-no]


   
SvaraCitera

Jag vill inte associera skola med ordet "bra" överhuvudtaget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Sitter de och bockar av varje gång någon elev svär?

Jag vet inte exakt hur de gått till väga men ett rätt lätt sätt att få svar på den frågan vore att ringa runt till 1 000 svenska lärare och fråga dem om eleverna dagligen svär i klassrummet. Då får du ett ungefärligtsvar på hur många skolor det i Sverige svärs dagligen på.

Sedan gör du samma sak i andra länder och så får du fram liknande statestik där.

ohYEA_:

Vad jämför de med

Alla länder som ingår i OECD? Det framgick väl väldigt tydligt från mitt inlägg?

ohYEA_:

vem är det som gör det arbetet? Alltså, skitkonstig data...

OECD?

ohYEA_:

Alltså, skitkonstig data...

Vad är konstigt med den?

ohYEA_:

Denna också.. Var får de informationen ifrån?

Svar:

Jakob_E:

Det hela är baserat på den så kallade Pisa-mätning som OECD gjort.

LitenPenis:

Sounds like someone pulled some statistics out of their ass.

Låter som att någon skriver sina kommentarer utan att ha läst igenom allt:

Jakob_E:

Råkade skriva lite fel.

Den andra så upprepas det "Det händer varje dag att elever kommer försent". Detta ska vara "Det händer varje dag att elever skolkar".

sylar:

Är det där grundskolan eller är det all utbildning i allmänhet?

Det är från högstadiet.


   
SvaraCitera

GO GO sverige


   
SvaraCitera

iddqd:

Jo, för DI och OECD är ju jävligt kristna...

Njae okej då. Men det kändes liksom som att den sista punkten var helt irrelevant, svordomar förstör inte inlärningen. Om något så borde dom ju lista anledningen till svordomarna, är det ilska, eller helt enkelt vardaglig användning av ord som för oss inte längre betyder något? Det är ju två helt olika saker. Som att visa statistik över hur många elever som har slitna händer, för att det kan inebära att eleverna föredrar att vara ute och kasta sten på polisen istället för att gå i skolan.

Det kombinerat med att dom två övre som skötte samma information hade olika värden, utan att visa datumskillnader eller något sånt, gjorde att det hela kändes lite suspekt.

Jakob_E:

Låter som att någon skriver sina kommentarer utan att ha läst igenom allt:

Uppenbarligen, brukar aldrig orka läsa igenom hela tråden. Jag syftade också på din källa, inte på dig, du brukar vara en "voice of reason" bland alla dessa rödingar här på forumet. Bara så att du vet det [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Jag vet inte exakt hur de gått till väga men ett rätt lätt sätt att få svar på den frågan vore att ringa runt till 1 000 svenska lärare och fråga dem om eleverna dagligen svär i klassrummet. Då får du ett ungefärligtsvar på hur många skolor det i Sverige svärs dagligen på.

Och du tror verkligen att alla lärare vill eller kan svara? Det finns betydligt fler skolor än 1 000 i Sverige och man får på så sätt inte rätt information. Alla röster väger och det är ju självklart att kanske lärare som inte är nöjda får chans att klaga om någon ringer och frågar hur eleverna i klassen beter sig. Bara en tanke, right? :p

Min syrra är läkare och hon fick hem en enkät, men hon orkade inte svara på den så hon lät bli... Och hennes och säkerligen FLERA andra läkare röster räknas ju, men på så sätt får man ju inte rätt data, trots allt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Min syrra är läkare och hon fick hem en enkät, men hon orkade inte svara på den så hon lät bli... Och hennes och säkerligen FLERA andra läkare röster räknas ju, men på så sätt får man ju inte rätt data, trots allt!

Jag tror inte du förstår hur sånt här fungerar.

Jag är också skeptisk mot siffrorna från Jakob_E, men jag skulle aldrig i hela världen påstå att svensk utbildning skulle vara bra. Snarare tvärtom. Jag har lärt mig mycket mer utanför skolan än vad jag har lärt mig under lektionstid.

Grundskolan i Sverige är ett skämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jag tror inte du förstår hur sånt här fungerar.

Vill du vara snäll och upplysa mig?

Mawns:

Jag är också skeptisk mot siffrorna från Jakob_E, men jag skulle aldrig i hela världen påstå att svensk utbildning skulle vara bra. Snarare tvärtom. Jag har lärt mig mycket mer utanför skolan än vad jag har lärt mig under lektionstid.

Beror på lärare såklart, herregud DU (eller någon annan) har inte gått runt och vart elev i alla i skolor i Sverige.. Men jag förstår att man ändå kan ha en uppfattning, jag gillar t.ex. inte alla mina lärare och jag lär mig inte mycket på alla lektioner.

Men ah..

Mawns:

Grundskolan i Sverige är ett skämt.

Och ändå är det i överlag bättre än USAs high school [zzz]
(College/universiteten där är en annan sak)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det sägs att Japan har ett bra skolsystem.


   
SvaraCitera