Aviseringar
Rensa alla

Skolarbete..


Kaayi
Ämnesstartare

Jag har ett skolarbete om Ecstasy och det är en fråga jag inte vet hur jag ska besvara..
"Hur påverkas familj, vänner, arbetsliv och samhälle når någon använder drogen?"

hjälp? [confused]


   
Citera

dom tycker väl att personen blir konstig.


   
SvaraCitera

Ond bråd död. Alla dör.


   
SvaraCitera

Kaayi:

Hur påverkas familj, vänner, arbetsliv och samhälle når någon använder drogen?"

den värsta är att du själv påverkas så att du FAKTISKT börjar uppskatta house-musik


   
SvaraCitera
Åtta

Det är en fullkomligt efterbliven fråga, då drogen i sig inte påverkar familj, vänner, arbetskamrater etc. Om man går ned sig i ett missbruk så finns det ju självklart en risk för att man ska prioritera bort någon eller flera av de sakerna, men det är ju ingenting specifikt för just MDMA (ecstacy i sig är bara ett hopkok av olika droger, främst MDMA - ingen drog i sig själv).


   
SvaraCitera

Kaayi:

"Hur påverkas familj, vänner, arbetsliv och samhälle når någon använder drogen?"

Prata med en gammal missbrukare!


   
SvaraCitera

Åtta:

då drogen i sig inte påverkar familj

Drogen kan ju visst påverka familjen!


   
SvaraCitera
Åtta

tenderlies:

Drogen kan ju visst påverka familjen!

Ja, om de också tar den.


   
SvaraCitera

Åtta:

Ja, om de också tar den.

Eller om dom bryr sig om den personen som tar den. Man går inte helt oberörd när någon som man älskar tar droger.


   
SvaraCitera
Åtta

tenderlies:

Man går inte helt oberörd när någon som man älskar tar droger.

Fel. Du går inte oberörd om någon du älskar skulle ta andra droger än de du finner acceptabla. Jag skulle heller inte gå oberörd, däremot skulle min reaktion vara väldigt annorlunda mot den reaktion som du skulle uppvisa. Människor har olika åsikter och vet olika mycket om saker. En biokemist skulle troligen reagera annorlunda inför det än t.ex. jag eller du.

Men även om vi bortser från att du har fel i ditt antagande så tror jag inte att du förstår vad jag menar. Man kan inte säga att "ecstacy" påverkar vänner, familj etc. Missbruket gör det däremot. Men familjen till någon som missbrukar ecstacy påverkas troligen ungefär likadant som familjen till någon som missbrukar amfetamin, alkohol eller trav. Frågan är därför felaktigt ställd, eftersom ecstacy i sig inte påverkar den som inte aktivt brukar det. En rätt ställd fråga hade varit: "Hur påverkas familj, vänner och arbetskamrater av någon som är inne i ett missbruk?"


   
SvaraCitera

Åtta:

Man kan inte säga att "ecstacy" påverkar vänner, familj etc.

Jo man kan ju det. Men det beror på hur rädd man är om dom man älskar. För JAG skulle inte bli oberörd om en av mina närmsta tog ecstacy, även om dom inte var missbrukare. Det är nog upp till var och en. Vad man har för inställning och erfarenheter av droger. Så snälla försök inte att säga att jag skulle gå opåverkad.


   
SvaraCitera
Åtta

tenderlies:

Men det beror på hur rädd man är om dom man älskar. För JAG skulle inte bli oberörd om en av mina närmsta tog ecstacy, även om dom inte var missbrukare. Det är nog upp till var och en. Vad man har för inställning och erfarenheter av droger. Så snälla försök inte att säga att jag skulle gå opåverkad.

Har du ö.h.t. läst vad jag skrivit...?


   
SvaraCitera

Den nya utgåvan av Ecstasy som kom ut i fjol sänder nu ut känslomässiga telepatisignaler. Så om jag tar drogen och blir glad av den, så kommer min demente farmor hemma på Afterdalsvägen skutta av lycka.

---
Min huvudpoäng är ju då som Åtta sa; att frågan är felställd.


   
SvaraCitera

tenderlies:

det beror på hur rädd man är om dom man älskar. För JAG skulle inte bli oberörd om en av mina närmsta tog ecstacy

Varför?
& tror du inte att personen som tar drogen är mer rädd om sig själv än vad du är?


   
SvaraCitera

suck


   
SvaraCitera