Forumet - skolarbete om ledarskap, tre frågor!

skolarbete om ledarskap, tre frågor!

772 0 8

hej umisar! jag skriver ett skolarbete i kursen pedagogiskt ledarskap, och har i uppgift att intervjua olika personer om deras erfarenheter av bra/dåliga ledare. det skulle vara kul om ni skulle vilja svara på några frågor!

syftet med arbetet är att dra paralleller mellan olika slags ledarskap och se om individen anser att en viss ledarskapsstil är mer fördelaktig än andra. svaren kommer att användas i en muntlig diskussion samt skickas till min lärare. de personuppgifter jag behöver är kön, trosbeskådning, etnicitet och ungefärlig ålder.

1. vilka egenskaper tycker du att en kompetent ledare bör ha?

2. beskriv en kompetent ledare du arbetar/arbetat med(lärare och dylika yrken räknas också), varför tycker du att hen är kompetent?

3. beskriv en inkompetent ledare du arbetar/arbetat med, varför tycker du att hen är inkompetent? 


tack!

1) Viktigaste med en ledare är att gå först och LEDA, inte stå längst bak och säga åt folk vad de ska göra. Se individen och få in hen i gruppen, kunna använda folks goda sidor och jobba runt de dåliga.
2)  Han engagerade de som kanske inte var så taggade, lyckades få alla att jobba, var rolig och avslappnad samt seriös när det behövdes. Kunde ge kritik utan att man kände sig dålig.
3) Hon var opedagogisk, jävligt ELAK på ren svenska, brydde sig inte om sin grupp utan ville mest gå hem för dagen. Fick alla att känna sig inkompetenta och vi fick egentligen inte så mycket gjort.
Har du några följdfrågor så shoot.

Spana också in:

kön: kvinna
trosbeskådning: agnostiker
etnicitet: armenisk 
ungefärlig ålder: 21 (22 om fyra månader)

1. vilka egenskaper tycker du att en kompetent ledare bör ha?

uppmuntrande, samlad och kunnig. dvs. en kombination av att uppmuntra de som arbetar under en (visa uppskattning, peppa vidare, se till att alla känner att deras arbete är viktigt), att kunna stå stadigt under kriser, jobbiga situationer och snabbt hitta lösningar, samt att ha tillräcklig kunskap inom området man leder för att ha bred förståelse för vad det är man pysslar med och omständigheterna runtomkring. 

2. beskriv en kompetent ledare du arbetar/arbetat med(lärare och dylika yrken räknas också), varför tycker du att hen är kompetent?

jag hade världens bästa chef. hon var noga med att tala om för alla medarbetare när de gjorde ett bra jobb, tackade dem. när det var svårt och jobbigt var hon där och muntrade upp alla, sa att vi var duktiga och att vi klarar det. när vi klarade det kom hon med tårta och sa att vi är bäst som gjorde ett så fantastiskt jobb. när medarbetare inte skötte sig talade hon med dem enskilt och sansat om varför det de gjorde var fel och på vilket sätt det var problematiskt. dvs. hon var inte bara anklagande som vissa tenderar att bli, utan förklarande. det gjorde att man som medarbetare förstod bra vad problemet grundades på och hur man kan bli bättre. hon fick en aldrig att må dåligt, möjligtvis skämmas lite eftersom man gjort fel, men hon sänkte en aldrig. hon var aldrig förminskande eller så, utan hon var noga med att få folk att vilja förbättras - inte av att känna sig dåliga, utan av att förstå att man kan bli bättre. 

3. beskriv en inkompetent ledare du arbetar/arbetat med, varför tycker du att hen är inkompetent? 

jag har haft en annan chef som var ganska dålig på att visa uppskattning. man kände att ens jobb inte spelade någon roll, att man bara var en i mängden som gjorde samma sak som alla andra. man fick aldrig beröm för de små sakerna som hade betydelse - som att rycka in fort vid behov (vilket den bra ledaren alltid tackade så mycket för och förklarade att man är en räddare i nöden) osv. att få höra att det man gör är bra är viktigt för att känna sig driven och motiverad till att jobba. saknas den biten försvinner lusten att vilja jobba, och framförallt att göra ett bra jobb eftersom ens ansträngningar inte känns uppskattade. förutom detta hade hon inte heller någon bra förståelse för vad jobbet handlade om, vilket nog också bidragit till att hon inte förstår och uppskattar arbetet. när det var jobbigt var hon aldrig uppmuntrande, hon kom aldrig med tårta när vi gjorde ett fantastiskt jobb, hon var däremot väldigt kritisk om det var småsaker vi missat i de kritiska situationerna. istället för att uppmuntra oss till att bli bättre så fick hon att känna oss dåliga över de grejer vi behövde förbättra. hon fick oss då inte att vilja förbättras utan fick oss snarare att känna att vi var hopplösa.

kön: man
trosbeskådning: agnostiker
etnicitet: svensk
ungefärlig ålder: 27

1. vilka egenskaper tycker du att en kompetent ledare bör ha?

föregår med gott exempel (motsatsen till 'gör som jag säger, inte som jag gör), självuppoffrande, sakkompetens om området, inte konflikträdd

2. beskriv en kompetent ledare du arbetar/arbetat med(lärare och dylika yrken räknas också), varför tycker du att han är kompetent?

Tar till sig av kritik och tar den på allvar, motiverande, får igång saker, framåttänkande

3. beskriv en inkompetent ledare du arbetar/arbetat med, varför tycker du att han är inkompetent?

Är ledare av prestigeskäl, dålig på att ta kritik, lyssnar inte på andra, självvisk, går bakom ryggen på folk, detaljstyrande, saknar sakkompetens för området