Aviseringar
Rensa alla

Skolarbete om Övervakning. Undersökning


Ämnesstartare

Hej!
Jag håller på och skriver ett arbete om Kameraövervakning i Sverige. Om hur ungdomar upplever kamera övervakningen. Därför har jag gjort frågor som jag skulle bli väldigt glad om några ville svara på. (Så att jag kan få mitt arbete färdigt)

Tack

Frågorna:
1. Vad tycker du om kameraövervakning?

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?


   
Citera
Ämnesetiketter

1. Vad tycker du om kameraövervakning?
Helt okej så länge det inte är någon som bevakar dygnet runt och det inte är inne i ens hem.

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?
Då det kan hjälpa till en hel del vid t.ex brott är det bara bra. Jag ser ingen direkt nackdel med det. Känns ändå tryggt på sitt sätt.

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
Nej.

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?
-

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?
Skolan - helt okej, men då måst det finnas skäl till det dock, såsom att det är mycket skadegörelse eller bråk där, då kan det vara nödvändigt men kamera, så länge ingen bevakar dygnet runt och det inte ses igenom mer än vid brottsmisstanke.
Simhallar - visste inte ens att det fanns där, men svarar samma som ovanstående.


   
SvaraCitera

Frågorna:
1. Vad tycker du om kameraövervakning?

Illa.

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Nej. Gränser måste dras och accepteras det ena kan något värre lätt glida igenom. Övervakningssamhället måste kvävas i sin linda.

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Vanligtvis inte.

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej.

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Känns obehagligt.


   
SvaraCitera
Åtta

Håller med Nachac på samtliga punkter.


   
SvaraCitera

Åtta:

Håller med Nachac på samtliga punkter.


   
SvaraCitera

Vi får väl se om ni håller med när en unge snor eran plånbok och den blir fångad på film!!


   
SvaraCitera

mentalheart:

1. Vad tycker du om kameraövervakning?

OK inuti privatägda byggnader, i annat fall very shit.

mentalheart:

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Har jag rätt att övervaka allting som sker på Rosenbad eller i riksdagshuset? Varför inte? Finns det någon plats som borde vara offentlig och övervakningsbar 24/7 borde det väl vara platserna där beslut av nationell angelägenhet fattas av folkvalda representanter?

Det finns inga som helst belägg för att ökad övervakning minskar antalet begångna brott eller ökar möjligheten att klara upp de brott som begås. De studier som gjorts i England, världens kameratätaste land, visar att brottsligheten sjunker inom en liten radie från övervakningskameran, för att sedan istället öka en bit bort från den.

Folk som tycker att "det känns tryggt" och hasplar ur sig illa researchad skit som "det hjälper att klara upp brott" är betydligt farligare för ett öppet och demokratiskt samhälle än övervakningshetsarna i regeringen - utan nyttiga idioter som Knarko är de maktlösa.

Vill man ha ett säkrare samhälle bör man istället satsa på fler patrullerande poliser, kvarterspoliser, och att få polisen att bli ett positivt inslag i folks vardag (se Japan för bra exempel.) I dagsläget har folk bara kontakt med polisen för att få reda på att deras utredning blivit nedlagd, eller när de får stryk för att ha fotograferat maktmissbrukande poliser.

mentalheart:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Om jag är medveten om det, ja.

mentalheart:

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej, det är rätt svårt att ta sig runt utan kollektivtrafiken.

mentalheart:

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Lysande idé, vi ser ju hur bra det funkar i USA. Typiskt Björklundtänkande; istället för att ta reda på vad problemet är och laga det använder vi fördomar och vanföreställningar för att hitta på en långsökt orsak, vars "lösning" bara råkar sammanfalla med ökad övervakning och ett mer auktoritärt samhälle, och "fixar" den orsaken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Knarko:

Vi får väl se om ni håller med när en unge snor eran plånbok och den blir fångad på film!!

Här ser vi ett lysande exempel på en trygghetsknarkande nyttig idiot. Du kan övertala honom om att ge upp vilka friheter och rättigheter som helst genom att hota med läskiga saker - pedofiler, terrorister, ficktjuvar, etc. Staten är din vän och lösningen på alla dina problem; lita bara blint på staten så blir du säker!


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Staten är din vän och lösningen på alla dina problem; lita bara blint på staten så blir du säker!

[crazy] precis så jag menar också ja. Tack för att du lägger orden i munnen på mig.


   
SvaraCitera

mentalheart:

1. Vad tycker du om kameraövervakning?

Helt okej.

mentalheart:

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Ja, därför att det inte är något fel på de.

mentalheart:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Nej. Är nog inte många som gör de heller.

mentalheart:

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej. :S

mentalheart:

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Inga problem.

Det jag menar med kamera övervakning är då att kameror filmar och sparar, inte att det sitter folk och glor på en massa skärmar. Sen om det skulle behövas så kan man plocka fram datumet och tiden och kolla igenom vad som filmats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Vad tycker du om kameraövervakning?
Värdelöst dom borde kasta pengar på andra vettigare grejer

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Har de inte rätt så kommer de fixa så att de har rätt till det, Jag tycker dock att det är idiotiskt och slöseri med resurser

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Ja men jag bryr mig inte för jag gör inget olagligt eller dumt, förutom den gången jag rev ner en sån tunnelbane inträdesdörr med en kamera riktad rakt på mig.

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:

Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

nej, jag går tänker inte på det något speciellt

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

De flesta skolor i mitt område har kameror överallt just för att det finns mongon som älskar och slå sönder glasrutor. tack vare kamerorna har det slutat och jag kan sova gott utan att höra folk slå sönder rutorna varje fredag kväll


   
SvaraCitera

Frågorna:
1. Vad tycker du om kameraövervakning?

Folk uppoffrar villigt sin och kanske framförallt andras personliga integritet i utbyte mot en falsk känsla av trygghet.
2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?
Nej.
3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
Ja.
4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej.
5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?
Fel, hur jävla långt ska man låta det gå egentligen?


   
SvaraCitera

1. Vad tycker du om kameraövervakning?
Obehagligt

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?
Nej!

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
Ja

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?
Nä inte undvikit, men jag tänker alltid på det när jag går på Statiol.

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?
Sjukt, speciellt det sistnämde. Plötsligt ser man sig själv på youtube. "Tjockis kämpar i forsen" lr nåt...[sad]


   
SvaraCitera

mentalheart:

1. Vad tycker du om kameraövervakning?

Bra på bussar å sånt så jag kan få tillbaka min 25.000kr laptop när jag blir rånad på den. Alt. ha bevis så att försäkringsbolaget köper en ny åt mig.

mentalheart:

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Ah, tycker jag. Fast bara på utsatta platser och inte när jag gör nått dumt.

mentalheart:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Näe, fast ibland brukar jag vinka eller mona åt kameran.

mentalheart:

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Näe

mentalheart:

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Gärna i tjejernas omklädningsrum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för samtliga deltagande! intresanta åsikter.
Jag vill gärna att fler svarar. Här kommer frågorna igen med en liten minimal ändring.. :S

Tack

Skriv din ålder (inget måste):

Vad tycker du om kameraövervakning?

Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning? På vilket sätt den ditt beteende?

Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mentalheart:

På vilket sätt den ditt beteende?

Alltså:
På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?


   
SvaraCitera