Aviseringar
Rensa alla

Skolfrågor, hjälp! (stenseriös tråd)


Ämnesstartare

Angelize:

Sådana som kostar eller? Vad finns det för utbildningar då? Vill ej bli undersköterska!

Undersköterska kräver gymnasiekompetens, tror jag. Annars finns väl guld/silversmed etc. Mer hantverksjobb liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Undersköterska kräver gymnasiekompetens, tror jag. Annars finns väl guld/silversmed etc. Mer hantverksjobb liksom.

Okej tack men nej tack,just detta jag vill undvika: jobb som är jobbigt tråkiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Okej tack men nej tack,just detta jag vill undvika: jobb som är jobb inte rolighet

Rolighet kommer det inte att bli hur du än gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Rolighet kommer det inte att bli hur du än gör.

Jodå, kul att jobba som guide utomlands reseledare bla bla inom turism journalist makeup artist hudterapeft mäklare spaarbeteare saker inom skönhet osv sånna saker [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Det gjorde jag inte. Blev utskriven pga frånvaro tyvärr. Har inte svårt med att plugga utan är faktiskt väldigt smart och lär mig snabbt (jaaa, jag ljuger inte!) men det är själva grejen att orka gå dit varenda dag, att ha det som en rutin... typ.

Okej. :/ Om du lär dig snabbt och problemet är rutinen att gå till skolan är distans perfekt för dig ju.

Angelize:

Ah, distans vore skönt vet att det finns men undrar liksom om någon med koll kan svara på om det är värt att gå gymnasium IGEN eller om jag ska skita i det och köra folkhögskola/komvux istället. Vad är bäst helt enkelt.

Jag tycker iaf att du borde gå på gymnasiet igen. De ämnen du fått betyg på och redan klarat av behöver du inte läsa igen.
Du behöver inte betala för böckerna och terminsavgift som i högskolan heller [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jodå, kul att jobba som guide utomlands reseledare bla bla inom turism journalist makeup artist hudterapeft spaarbeteare saker inom skönhet osv sånna saker [crazy]

Såna jobb är slitsamma, prova att ha praktik på ett sådant ställe först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Okej. :/ Om du lär dig snabbt och problemet är rutinen att gå till skolan är distans perfekt för dig ju.

Jo det lät perfekt faktiskt men såg att kön in dit var lång, fanns inte så många direkt, men det här kan vara ett alternativ. Vet dock inte så mycket om det här med distansgymnasier osv

daisy:

Jag tycker iaf att du borde gå på gymnasiet igen. De ämnen du fått betyg på och redan klarat av behöver du inte läsa igen.
Går du på gymnasiet behöver du inte betala för böckerna och terminsavgift som i högskolan [y]

Men jag har ju missat så mycket, vill börja på nytt, just därför vill jag inte gå gymnasiet igen, men du kanske har rätt. Vet inte ännu, därför jag frågar er. [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

hörrni jag sökte på google o de här kom fram (LOL EXEMPEL,söker ej katolsk,skola) ​Länk [länk korrigerad]

vadå när man går på kursen finns det olika inriktningar, som vadå?? gud fattar ingenting! o här står det
Kurstid: 7 jan 2010 - 28 maj 2010
det är ju inte tre år

?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

´fan länken funka inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Kurstid: 7 jan 2010 - 28 maj 2010
det är ju inte tre år

Nej, det är läsåret. Man söker för ett år i taget. Inte tre år frammåt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Angelize:

Så jag måste alltså börja om i varje ämne? Om jag tex från gymnasiet har ett prov kvar att göra i ett ämne för att få godkänt i det ämnet så gills inte det utan jag måste göra om allt ändå?

Ingen aning faktiskt. Det ska du nog fråga läraren som har just det ämnet.

Angelize:

Och när kan jag börja folkhögskolan? Behöver man någonting speciellt för att komma in där och när börjar terminerna? Är det som en klass där alla lär sig samma eller mer att alla gör sitt? [crazy]

Du ansöker till den skolan och den linjen du vill komma in på. Terminerna börjar i augusti precis som alla andra skolor.

Angelize:

Och jag tror inte jag behöver bo där? Bor ju i Stockholm det finns väl många skolor här eller?

Ja, det borde det finnas. Det är mest de som bor långt ifrån som väljer att bo på internat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack allihopa...ska titta runt och hitta någon studievägledare som kan allt det här, har hundra frågor svårt att skriva ner allt här [crazy]


   
SvaraCitera