Aviseringar
Rensa alla

Skolios


Ämnesstartare

Idag fick jag reda på att jag antagligen har skolios. Min rygg är inte riktigt lika sned som på bilden nedan, men jag blev ändå chockad när jag fick se röntgenbilderna. 🙁

Har du eller någon i din närhet skolios? Vad för behandling har du/de fått och hur har det gått?

Image

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26066
http://www.kiropraktorcentrum.com/nyhetsbrev-0512.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skolios


   
Citera

Jag har. En massa tjejer har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min gamle vän hade det, såg alltid så jävla skev ut [sad]


   
SvaraCitera

Min är måttlig dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Canarie:

Min är måttlig dock.

Så du har inte behövt behandling?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har, ska kanske få speciella skor. :S


   
SvaraCitera

Elinzor:

Så du har inte behövt behandling?

Ne, precis. Den är så liten. Behöver du behandling?

Lotus:

Jag har, ska kanske få speciella skor. :S

Beror din skolios för att du har ena benet kortare än det andra? :/


   
SvaraCitera

Elinzor:

skolios.

hur kom det sig att du gick och kollade det? asså hur märker man det själv lixom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har antagligen, dock ingen behandling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har. hade väldigt sne rygg från hela första början, lite värre än typ den första bilden. men jag fick en korsett som jag hade i tre år, i början blev de bättre (graderna minskade) men pga sjukdomar & att jag helt enkelt slarvade med den blev det värre. så nu har jag den inte & mina grader ligger under gradantalet där man bärjar prata om operation. 40 grader är de. jag ligger på typ 37. eller så har det blivit bättre & så ligger jag på typ 33-35, kommer inte ihåg. i början av min behandling låg jag på 30 där nere & 35 där uppe. det har ju inte blivit bättre 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har, fast ryggen är bara lite sned, så det har inte gjorts något åt det.


   
SvaraCitera

Min kusin har det, hon går på koll och sånt regelbundet men får ingen behandling än iaf [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Canarie:

Ne, precis. Den är så liten. Behöver du behandling?

Jag vet inte än, har bara varit på röntgen än så länge 🙁

lockbete:

hur kom det sig att du gick och kollade det? asså hur märker man det själv lixom?

Jag har haft ont i ryggen typ hela livet, mest vid ansträngning. Det värker i ryggen när jag t.ex. dammsugit och då måsta jag lägga mig på sängen ett tag så att det ska gå över. Sedan påpekade min skolsköterska i mellanstadiet att min rygg var sned, men jag tror att hon trodde att jag skulle växa ikapp det, för hon gjorde inget mer åt det. Om man tittar på min rygg så syns det att ryggraden är krokig. Så nu tänkte jag att jag skulle kolla upp vad det var innan läkarvården börjar kosta ^^


   
SvaraCitera

En förre detta klasskamrat hade/har, känner henne inte så väl, hon har snygg hållning pga sin korsett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis har det. Men ingen aning om hon får någon behandling. Vet inte om det är så illa eftersom hon fick gå lumpen ändå.


   
SvaraCitera