Aviseringar
Rensa alla

Skolkuratorn


Ämnesstartare

Jag har mått dåligt lite från och till i två år nu. Jag har alltid tänkt: sluta mesa dig, och ryck upp dig! Men jag har insett att det inte fungerar. Jag kommer inte ur det. Jag funderar på att gå till skolkuratorn. Jag måste erkänna att jag är ganska feg och jag vet inte om jag vågar gå dit. Någon som har varit hos någon skolkurator som kan berätta hur det är? Jag menar mår man bättre av det? Väldigt tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Gå dit och pröva. Du behöver ju inte spy ur dig the story of your life det första du gör. Känns det inte bra har du i alla fall försökt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har vart hos en samtalsterapeuth/jag venne vad d är för nån skit,6 gånger på en månad och pratat om samma sak och jag mår långt ifrån bättre,mår mest sämre av att prata högt om mina problem.


   
SvaraCitera

lilla__citronen:

Någon som har varit hos någon skolkurator som kan berätta hur det är? Jag menar mår man bättre av det?

Beror mycket på personkemin. Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av skolkuratorer, men självklart finns det de som är bra också. Såna har jag dock bara träffat i andra sammanhang :/ En av dem verkar vara en helt underbar människa!

Jag tycker du ska gå dit och testa i alla fall. Och om du skulle få en personallergireaktion med en gång (vilket väl i princip är det värsta som skulle kunna hända) kanske du ska försöka hitta nån annan (exempelvis kurator på ungdomsmottagningen, eller skolsyster eller liknande) och inte gå till just skolkuratorn mer. Men ge i så fall inte upp. Du har inget att förlora!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var hos skolkuratorn en gång och jag tyckte inte att hon var så förtroendeingivande, men din är kanske bättre. Nu ska jag få komma till en psykolog och förhoppningsvis hjälper det


   
SvaraCitera

För mig sket sig allting, för hon höll inte tystnadsplikten och sådär. Man får tänka sig lite för vad man säger till kurren. De är ganska duktiga på att springa till föräldrarna och berätta en massa.

Fast det finns säkert bra kuratorer också, så det är värt att testa. Man kan ju prova någon gång, och verkar kurren konstig behöver man ju inte gå dit mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vågar inte heller, men jag ska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

jag mår långt ifrån bättre,mår mest sämre av att prata högt om mina problem.

tror det är så i början (precis det jag är rädd för:S) men det blir säkert bättre ju längre man håller på. hoppas det iaf. det går väl upp och ner antar jag som allt annat

PlatonicLove:

Man får tänka sig lite för vad man säger till kurren.

fifan säger jag bara! så ska man ju inte behöva tänka, att man ska vara försiktig med vad man säger[mad]
men som sagt, det finns både bra och dåliga kuratorer, hoppas hon på min skola är bra och inte bryter nån tystnadsplikt. för i såna fall vill jag bara slå till henne


   
SvaraCitera

Jag tyckte det var ganska lätt att prata med kuratorn i början, sen kände jag att jag hade blottat mig för mycket så jag slutade gå dit [crazy]


   
SvaraCitera

ingen annan:

fifan säger jag bara! så ska man ju inte behöva tänka, att man ska vara försiktig med vad man säger

Nej, jag vet. Men om du är 20 (?) så borde det inte vara några problem. Då har hon ju ingen rätt att gå till föräldrarna och svallra i alla fall. Fast min kurre skvallrade för andra lärare också. Men som sagt, hon var nog väldigt unikt dålig på att hålla tystnadsplikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Nej, jag vet. Men om du är 20 (?) så borde det inte vara några problem. Då har hon ju ingen rätt att gå till föräldrarna och svallra i alla fall. Fast min kurre skvallrade för andra lärare också. Men som sagt, hon var nog väldigt unikt dålig på att hålla tystnadsplikt.

Ja jag är 20, och nej då är det ju inget problem med den saken. men det ska inte vara så om man är under 18 heller. bara om det är riktigt allvarligt och ens liv står på spel..eller?[shake]

Utöver de ska en kurator alltid hålla sin tystnadsplikt. annars än hon eller han inget att ha


   
SvaraCitera

ingen annan:

bara om det är riktigt allvarligt och ens liv står på spel..eller?

De ska inte göra det i alla fall om du är över 18. Dessutom måste du godkänna allting då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlatonicLove:

De ska inte göra det i alla fall om du är över 18. Dessutom måste du godkänna allting då.

Bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera