Aviseringar
Rensa alla

Skolplikt vs hederskultur, varför.. ?


Läs denna text, den ser lång ut men den känns inte som det när man väl läser den. [smile]

"Det finns föräldrar som på grund av religion eller kultur inskränker sina barns rätt till upplysning och utveckling. Bland de vanligaste inskränkningarna finns obligatoriska delar av undervisningen som simning och gymnastik.
Det är oacceptabelt, barnen har rätt till en fullständig skolgång oavsett föräldrarnas värderingar.

De vanligaste formerna av hedersrelaterat förtryck, som lärarna uppger i undersökningen, är ansökan om dispens eller systematisk frånvaro från gymnastik och simundervisning samt systematisk frånvaro från klassfester och andra aktiviteter där barnen kan umgås i blandade grupper.
Det förekommer även att barnen hålls borta från sex- och samlevnadsundervisning och religionsundervisning."

Här skriver jämställdhetsverket om något man kallar Hederskultur, att den är i vägen för skolan/skolplikten och elevens rätt till kunskap. (i enkla drag alltså[cute])

Min fundering blev:
1. vad har klassfester med skolplikt och kunskap att göra? (har ni åsikter om detta så skriv!)
måste man gå på klassfester och "umgås i blandade grupper"?

2. Vad tycker ni andra om texten?
Håller ni med eller inte? varför?


   
Citera

Corvette_cat:

Nej. det är individens val.

Inte familjens. Och ingår det i undervisningen ska det vara lika obligatoriskt som för alla andra.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

1. vad har klassfester med skolplikt och kunskap att göra? (har ni åsikter om detta så skriv!)

Egentligen ingenting, däremot tycker jag ju inte är något som systematiskt skall kunna förhindras av föräldrarna. Vill barnet gå på klassfest - låt det gå på klassfest.


   
SvaraCitera

Finns det anledning att anta att det handlar om något förtryck från föräldrarna?


   
SvaraCitera

Nachac:

Inte familjens. Och ingår det i undervisningen ska det vara lika obligatoriskt som för alla andra.

Okej, så friluftsdagar ska alla tvingas gå på? (motivera..)

Irrelevante:

Egentligen ingenting, däremot tycker jag ju inte är något som systematiskt skall kunna förhindras av föräldrarna. Vill barnet gå på klassfest - låt det gå på klassfest.

Jo men om man inte vill det, varför ska man måsta vara där då?

Jag minns första festen de andra försökte ha på gymnasiet, då jag inte ens ville gå. Det första de andra kom med var att den här festen skulle vara på skoltid, så jag måste vara där. Jag fick sedan veta att det skulle vara på treornas ansvar, och att de skaffade in bål med alkohol till klassen, och sprit var något man fick plocka med sig tonvis av om man ville.

Jag ville inte gå dit, men då sa man till mig att jag behövde närvaron. av tidigare erfarenheter vet jag att man inte kan gå på en sådan fest utan att något händer just mig, någon är elak, sliter sönder mina kläder av såkallat misstag, någon häller något på min väska utanför salen vi är i osv osv.

Folk som gillat den här artikeln har också ansett att klassfester ska vara ett måste för alla klassmedlemmar. vare sig det är på skoltid eller inte. vilket jag tycker är idiotiskt. om man har en fest eller liknande tillställning på skolan, på skoltid, ska man verkligen måsta palla sig dit och bli förnedrad då?

mediakatt:

Finns det anledning att anta att det handlar om något förtryck från föräldrarna?

Jodå, det gör det också. Men om det ska vara tvång att vara på simmlektioner t. ex. så blir det ju olika konsekvenser av det. Dem som enligt sina föräldrar inte får följa med, men som vill följa, kommer ju att bli jätteglada. Men den andra högen elever då, som inte vill gå, som tar skada av att åka, kommer ju inte alls bli speciellt glad. . kan man då inte säga att om eleven vill så måste den få åka?

(jag vet att det kan bli svårt med föräldrar som kommer tala om för sitt barn att vare sig det vill eller inte så måste det åka, no matter alla regler osv, men ändå. för många råkar ju bara illa ut av den regeln..)


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Nej. det är individens val (Du röstade på detta alternativ)

Nachac:

Och ingår det i undervisningen ska det vara lika obligatoriskt som för alla andra.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Okej, så friluftsdagar ska alla tvingas gå på?

Om det är obligatoriskt i undervisningen, så ja.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Ja, åtminstonde på lektioner i skolan (Du röstade på detta alternativ)

Corvette_cat:

. vad har klassfester med skolplikt och kunskap att göra? (har ni åsikter om detta så skriv!)

skolan handlar inte bara om att sitta ner och lära sig saker. I skolan ingår även en social del 🙂


   
SvaraCitera

Homunculi:

Och ingår det i undervisningen ska det vara lika obligatoriskt som för alla andra.

Men om man t. ex. tar skada av att gå på gymnastiken, eller friluftsdagar, ska det vara nödvändigt att gå dit då? en friluftsdag är väl inte det allra nödvändigaste om man bara vill ha g i idrott och dessutom bara mår psykiskt illa av att gå dit? eller?


   
SvaraCitera

lockbete:

skolan handlar inte bara om att sitta ner och lära sig saker. I skolan ingår även en social del 🙂

Okej, så man måste gå på klassfesten och få sina kläder förstörda, få elaka gliringar från flera håll, bli nedkladdad med något av någon eller förnedrad på annat sätt? är det verkligen så viktigt att lära sig?

visst, man måste lära sig att kunna umgås socialt. bimbos som är rent elak på andra har mycket att lära sig där, men vi som är offer för dem kanske inte vill betala priset..


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Okej, så friluftsdagar ska alla tvingas gå på? (motivera..)

Ja, om det är en del av undervisningen. Motivation överflödig.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Okej, så man måste gå på klassfesten och få sina kläder förstörda, få elaka gliringar från flera håll, bli nedkladdad med något av någon eller förnedrad på annat sätt? är det verkligen så viktigt att lära sig?

öööh? jag vet inte vad du har varit på för klassfester? men du verkar lite efter vad gällande sådant

Corvette_cat:

men vi som är offer för dem kanske inte vill betala priset..

det hela handlade om religion och inte mobbade småflickor


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Men om man t. ex. tar skada av att gå på gymnastiken, eller friluftsdagar, ska det vara nödvändigt att gå dit då? en friluftsdag är väl inte det allra nödvändigaste om man bara vill ha g i idrott och dessutom bara mår psykiskt illa av att gå dit? eller?

Ja, det skulle ju vara optimalt om föräldrarna släpper sin stenåldersvärderingar.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Dem som enligt sina föräldrar inte får följa med, men som vill följa, kommer ju att bli jätteglada. Men den andra högen elever då, som inte vill gå, som tar skada av att åka, kommer ju inte alls bli speciellt glad.

Jo, min poäng är väl lite den att även eleverna kan ha egna värderingar och inte vilja delta i olika aktiviteter. Texten framställer det som om det uteslutande handlar om att föräldrarna inte tillåter sina barn att göra det.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Jo men om man inte vill det, varför ska man måsta vara där då?

Det jag vände mig emot var föräldrarnas inblandning. Vill inte barnet gå på frivilliga aktiviteter skall det heller inte behöva göra det, om barnet däremot vill dit, tycker jag inte att föräldrarna skall sätta P för det.


   
SvaraCitera