Aviseringar
Rensa alla

Skolplikt vs hederskultur, varför.. ?


Corvette_cat:

Nej, Undantag ska finnas (Du röstade på detta alternativ)

Undantag kan göras i vissa specialfall med då ska alltid målet vara att undervisningen skall ske, bara specialanpassad. Exempelvis så kan man ju faktiskt bada i separata grupper för tjejer och killar ifall någons religion klart säger emot flerkönade bad. Att bara låta elever gå och drälla under förlorad undervisningstid är däremot inte acceptabelt.

Corvette_cat:

systematisk frånvaro från klassfester och andra aktiviteter där barnen kan umgås i blandade grupper.

Helt oacceptabelt. Klassfester är i och för sig oftast frivilliga (då är det också barnet som skall välja), men att stänga ute barn från aktiviteter med blandade grupper stannar barnets utveckling och hindrar integrationen.


   
SvaraCitera

Såklart alla måste vara med på undervisningen, religionen, idrotten och simundervisning och så vidare, det behöver alla lära sig, oavestt hur sjuk muslimer man har till föräldrar!

Men klassfester ingår ju intei skolplanen så där får man såklart välja.


   
SvaraCitera

lockbete:

öööh? jag vet inte vad du har varit på för klassfester? men du verkar lite efter vad gällande sådant

Uhm, vad sa du? [tard]
nej då, inte efter [confused]
Snarare är det så att dem som inte bara smälter in och fogar sig efter andras tankar om hur man ska vara kanske inte anser att klassfester där man umgås med sina puckade klasskamrater man inte ens valt att vara med inte är det trevligaste som finns. . Jag kan vara social, men jag vill bara vara det med dem jag själv valt att vara det med, inte med några idioter till klasskamrater.

(och ja, dem flesta jag träffar är inte speciellt smart. hur vet jag det? för att jämt när vi gör saker i skolan så är det ja som får tala om för dem hur man ska göra, vad som ger betyg och vad dem ska skriva som svar på frågor osv, alltid är det jag som kan saker. . )

lockbete:

det hela handlade om religion och inte mobbade småflickor

Nej men. jag vet det, men nu var det själva grejen att det skulle vara ett måste att vara på vissa ställen som jag ville ta upp. gymnasik, simmlektioner osv. varför ska det vara tvång, när det finns dem som inte mår speciellt bra av det.

och vem har pratat om småflickor. kan du förklara för mig vad du menar med det, så slipper jag förutsätta att du menar det jag tror att du gör..


   
SvaraCitera

Homunculi:

Ja, det skulle ju vara optimalt om föräldrarna släpper sin stenåldersvärderingar.

Vad då för stenåldersvärderingar?
Om jag bara blir mobbad på mina lektioner eller bara påminner mig själv om hur jävla okunnig jag är på dem = tar psykiskt illa av det på något sätt, varför ska det då vara absolut tvång att vara där då? om skolan itne kan se till att jag har det bra i skolan?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jo, min poäng är väl lite den att även eleverna kan ha egna värderingar och inte vilja delta i olika aktiviteter.

Mjo.. okej.. 😛


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Vad då för stenåldersvärderingar?
Om jag bara blir mobbad på mina lektioner eller bara påminner mig själv om hur jävla okunnig jag är på dem = tar psykiskt illa av det på något sätt, varför ska det då vara absolut tvång att vara där då? om skolan itne kan se till att jag har det bra i skolan?

Då har ju föräldrarna inget med saken att göra och det handlar bara om mobbning vilket oftast inte ens förekommer på specifika lektioner?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jo, min poäng är väl lite den att även eleverna kan ha egna värderingar och inte vilja delta i olika aktiviteter.

Mjo.. okej.. 😛


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

och vem har pratat om småflickor. kan du förklara för mig vad du menar med det, så slipper jag förutsätta att du menar det jag tror att du gör..

du är en småflicka lilla gumman[smile]


   
SvaraCitera
Kitten

Corvette_cat:

Ja, åtminstonde på lektioner i skolan (Du röstade på detta alternativ)

När det är familjens religion som hindrar barnet från att vara med på vissa saker tycker jag faktiskt barnet åtminstone ska vara med åtminstone några gånger. Annars blir det lätt så att det är familjen som väljer åt barnet, till exempel när det handlar om ämnet religion. Om barnet fick möjligheten att lära sig om andra religioner kunde han/hon själv få välja vilken tro han/hon ville ha. Förmodligen är det just därför barnet inte får delta i sådana lektioner.

Corvette_cat:

Nej, Undantag ska finnas

Men i vissa fall kan jag tycka att det ska finnas undantag, när det inte är religionen som är anledningen. Till exempel ifall någon mår extremt dåligt över sin kropp tycker jag inte man ska tvinga den personen att vara med på gymnastiken. Man ska hjälpa personen att komma över sina komplex istället, det hjälper inte att tvinga.

Corvette_cat:

1. vad har klassfester med skolplikt och kunskap att göra?

INGET. Det borde heller inte vara obligatoriskt att delta i exempelvis klassfester.


   
SvaraCitera

Homunculi:

Då har ju föräldrarna inget med saken att göra och det handlar bara om mobbning vilket oftast inte ens förekommer på specifika lektioner?

Hrrm. exakt hur mycket vet du om mobbing egentligen? Det finns något som heter tyst mobbing, som kanske inte syns. den förekommer främst på lektioner och fester. även på raster men där är den synliga mobbingen vanligare/större.

Mobbing stöter jag på varenda dag i skolan? om jag hade varit någon annan hade jag klagat för länge sedan, men om man har varit utan mat i fjorton dagar klagar man inte på att ärtor inte är så goda längre. jag har varit med om värre med andra ord, så jag ser det inte som så allvarligt utan biter ihop. dagens situation är eg underbar jämfört med tidigare, men fortfarande inte bra. att inte bli slagen eller bli lämnad ensam betyder inte att man inte är mobbad.. men det vet du nog redan.

lockbete:

du är en småflicka lilla gumman[smile]

Och då syftar du på min ålder hoppas jag. -.-
som sagt, det vore bra för de förtryckta att ha obligatoriska lektioner, men inte för oss andra som har våra egna problem. och det där dem jag ville prata om egentligen.,

Kitten:

INGET. Det borde heller inte vara obligatoriskt att delta i exempelvis klassfester.

YAY ! tack.. [bigcheers]


   
SvaraCitera

Homunculi:

handlar bara om mobbning

"bara" mobbing, förresten?
Du vet om att riktig allvarlig mobbing förstör liv, för alltid va?


   
SvaraCitera
Kitten

Corvette_cat:

YAY ! tack.. [bigcheers]

Haha, varsågod! Men vadå, klassfester är endast till för att man ska ha trevligt, och har man inte det är det klart man får slippa. [smile]


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Ja. alla måste kunna vara med (Du röstade på detta alternativ)

Aboslut, tycker jag! Det är väl en annan sak om ens religion säger att man inte ska visa sig halvnaken eller i badkläder, då kan man simma på anpassade tider och dylikt.

Jag tycker dock dethär alternativet och "Nej, det är individens val" är lite motsägelsefulla. För det står att man måste få vara med OM man vill det, såklart. Det utgår jag ifrån iallafall.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

Nej. det är individen/familjens val (Du röstade på detta alternativ)

Det är indvidens.


   
SvaraCitera

Corvette_cat:

som sagt, det vore bra för de förtryckta att ha obligatoriska lektioner, men inte för oss andra som har våra egna problem. och det där dem jag ville prata om egentligen.,

förtryckta?`

asså, jag hoppas du inte är seriös med allt ditt prat.

du borde gjort en tråd som heter " jag är ett mobbat barn som behöver uppmärksamhet"


   
SvaraCitera