Aviseringar
Rensa alla

Skolstart - vill inte!


Ämnesstartare

Jag vill inte börja skola nu på måndag, är jätte nervös.. Ska börja 9an och nationella och allt det, kan ni ge mig några tips och råd hur man botar nervositeten


   
Citera

Tänk på att det inte spelar någon roll vad du får för betyg å nationella e skitlätta då de baseras på vad nior bör kunna och inte går in på djupet i något av ämnena[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Tänk på att det inte spelar någon roll vad du får för betyg

Det gör det väl? Det avgör ju hela min framtid och jobb :/


   
SvaraCitera

chilla nationella är ingen big deal
särskilt inte i 9:an lol...


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Det gör det väl? Det avgör ju hela min framtid och jobb :/

njaaa

betygen i 9.an är "viktiga" inför gymnasievalet, sen är det fullständigt skitsamma.
nationella i 9.an KAN visa var du ligger betygsmässig ti ämnet men ingen big deal direkt. om du ligger på mvg i vanliga fall men får g på nationella kan läraren undra hur det kommer sig.

det som är viktigare inför framtiden med jobb är gymnasiet, men det är inte helt avgörande det heller.


   
SvaraCitera

Om du känner att du hänger med någorlunda på lektionerna är det ingen fara. Prata med dina lärare annars så kanske de kan bistå med någon slags hjälp. Men nationella i nian spelar knappt någon roll [zzz]


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Det avgör ju hela min framtid och jobb :/

Nejdå. Inte alls. Det är mer eller mindre det som styr vilket gymnasium du beviljas att studera på. Sedan är det väl betygen på gymnasiet vilket följer dig livet ut.

Annars kan jag av egen erfarenhet lova dig att NP är oerhört forstorat. Om man hängt med under högstadiet så är dem busenkla, det är väldigt grundläggande! Väl dem ger bara ett resultat av vad du kan inom ämnet, vilket ger dig och din lärare chansen att komplimentera vad du missat.


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Det gör det väl? Det avgör ju hela min framtid och jobb :/

Du kommer in på nästan alla linjer med runt 200 poäng[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej så om jag har VG i matte så är det en stor chans att jag får VG på nationella matte?

Och ett till problem, jag vet inte hur jag ska välja rätt linje, det kommer oxå sabba min framtid om jag väljer fel och jag pallar inte med alla dessa sidor på nätet där man ska läsa för att veta hur man ska välja rätt för det är ändå allt bara förvirrande och jobbigt. 🙁


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Och ett till problem, jag vet inte hur jag ska välja rätt linje, det kommer oxå sabba min framtid om jag väljer fel och jag pallar inte med alla dessa sidor på nätet där man ska läsa för att veta hur man ska välja rätt för det är ändå allt bara förvirrande och jobbigt. 🙁

det är lätt att byta om man valt fel. Jag har nu gått första året på teknik, jag trivdes av olika anledningar inte där och kan då börja andra året på samhällsprogrammet. Många börjar ettan två gånger. Välj något du kan tänka dig att stå ut med under tre år, vill du studera vidare senare, välj något som ger dig tillräclkig behörighet.


   
SvaraCitera

spyr på detta
spy i kors med mig ngn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

spyr på detta
spy i kors med mig ngn

okej, moget


   
SvaraCitera

Lipbalm:

kej så om jag har VG i matte så är det en stor chans att jag får VG på nationella matte?

Ja, du har en stor chans att få VG då. Jag gjorde knappt någon matte innan 9an och lyckades få mvg. Provet är itne så svårt och som andra har skrivit är NP eller 9an öht inte så viktigt. Så länge du har typ 200 poäng är 9ans betyg endast viktigt för vilket gymnasiet du hamnar på och ens framtid förstörs nog inte pga skolval.

Lipbalm:

Och ett till problem, jag vet inte hur jag ska välja rätt linje, det kommer oxå sabba min framtid om jag väljer fel och jag pallar inte med alla dessa sidor på nätet

Läs inte för mycket på sidor som handlar om gymnasiet. Det ger inte så mycket. Fråga dig själv vilka ämnen du tycker om mest/har lättast för och välj utifrån det. Fråga familj, vänner, vänners familj eller syo om du har turen att få en bra.


   
SvaraCitera

Lipbalm:

okej, moget

[confused]


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Och ett till problem, jag vet inte hur jag ska välja rätt linje, det kommer oxå sabba min framtid om jag väljer fel och jag pallar inte med alla dessa sidor på nätet där man ska läsa för att veta hur man ska välja rätt för det är ändå allt bara förvirrande och jobbigt. 🙁

Spelar ingen större roll vilken inriktning du väljer, så länge du inte väljer en oerhört smal inriktning som inte ger behörighet till det du vill plugga senare. Ifall du nu väljer fel så är det bara att gå tekniskt basår eller tenta lite kurser.


   
SvaraCitera