Aviseringar
Rensa alla

skoltrött


Ämnesstartare

är extremt skoltrött. vill jätte gärna ta ett år från skolan och bara vara hemma men känns ju onödigt. alla prov och läxor stressar mig så mycket och även om vi bara har ett prov en vecka blir jag ändå väldigt stressad. det är själva grejen med prov och betyg som är jobbigt. sen att vi har så långa dagar gör det ju inte bättre heller. vet inte var jag vill komma med det här men ja


   
Citera

Bit ihop och plugga. Finns inte mycket annat att göra. 


   
SvaraCitera

Du pluggar bara i några år sen ska du jobba resten av livet , se det som en utmaning .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Du pluggar bara i några år sen ska du jobba resten av livet , se det som en utmaning .

kan inte direkt se de som en utmaning när jag häldre vill göra något bättre med mitt liv


   
SvaraCitera
soviet

men nej stay in school 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känn ingen press, gör ditt bästa så blir det bra. Mer kan man inte göra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det kan nog vara bra att ta ett år off för att hitta motivationen, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många jag känner som tagit ett sabbatsår innan avslutade gymnasiestudier har förlorat motivationen helt. Någon har börjat arbeta på ett lager och tjänar ganska bra, medan en annan är fast i Arbetsförmedlingens vuxendagis. Mitt råd till dig är att du uppsöker en studie- och yrkesvägledare i din skola för att få en så bra och givande skolgång som möjligt. Du kommer klara det. Enligt mig finns det inget bättre att göra med sitt liv än att börja med en grundläggande utbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soffia:
Alla prov och läxor stressar mig så mycket och även om vi bara har ett prov en vecka blir jag ändå väldigt stressad. det är själva grejen med prov och betyg som är jobbigt. sen att vi har så långa dagar gör det ju inte bättre heller.

Meen jaa herreguudGråterGråter Allt är så jävla stressigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

försök att boka ett möte som inkluderar både kurator och syo, där kan ni komma fram till vad som skulle gynna dig just nu. kanske behöver du bara plocka bort en kurs eller två som du kan ta igen senare. samt jobba på hur du handskas med stress. jag rekommenderar inte att droppa skolan helt, av erfarenhet vet jag att det är tungt att plocka upp det igen. men bara du kan känna efter vad du behöver och din hälsa är viktigare än något annat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tar du paus från skolan så skjuter du problemen bara framför dig. 
Om du byter ut ordet "prov" mot "förhör", blir du lika stressad då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska inte säga mig förstå vad du går igenom men den erfarenheter jag har av vänner som gått sysslolösa något år eller liknande är att sysslolöshet eller "ledigheten" som den innebär gör en mindre kapabel och sämre rustad att prestera igen. Så det känns spontant som en jävla idé. Men du kanske kan prata med ansvariga på din skola och se om det går att jobba med det på något sätt. 


   
SvaraCitera

soffia:

kan inte direkt se de som en utmaning när jag häldre vill göra något bättre med mitt liv

Hur fan tror du att du ska lyckas i livet on du inte går i skolan ? Vinna på lotto är ingen stor satsning .


   
SvaraCitera