Aviseringar
Rensa alla

Skotten i Knutby


Ämnesstartare

Jag har nyss börjat studera psykologi A och inom min skrifliga analys ska jag ta upp fallet Knutby. Varför Barnflickan Sara sköt både Alexandra och Daniel.

Finns det någon som är/var insatt inom denna händelse? Jag har läst runt på nätet, men är det någon som kan detta på djupet och kan hjälpa mig på traven? Vad som verkligen bidrog till att Sara blev en mördare? Jag ska utgå från olika teoretiska begrepp, alltså psykodynamiska perspektivet, beetendeperspektivet, humanistiska perspektivet, kognitiva perspektivet och socialpsykologi.

Underbart om ni bara kunde lägga ut en kommentar av det ni vet, åsiker, tankar och sådant. Det gillas, och ger även mig olika tankeställare [cute]


   
Citera
Ämnesstartare

kolla flashback [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och jag tyckte vi hade jobbiga uppgifter i psy A


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

kolla flashback [wink]

och det finns bra information där? Brukar inte direkt kolla in stället [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

och det finns bra information där? Brukar inte direkt kolla in stället [rolleyes]

nja det vetifan men det finns mycket trådar osv iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

nja det vetifan men det finns mycket trådar osv iaf.

åååhh .. lame att gå in där och leta. Borde ju finnas några vettiga umare här som har kunskap om fallet i knutby 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]nååååggonn??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs boken [cute]


   
SvaraCitera

Kan du inte rabbla lite om det där med auktoritet? Ja, just det! Det finns ett test där testpersoner fick ge personer falska elchocker ... så länge de omgavs av en auktoritet kunde de tillslut ge dödliga elchocker.

Det hade varit asbra att utgå ifrån men jag kommer inte för mitt liv på vad testet hette ...


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Motgångar och Problem


   
SvaraCitera

Svaret är väl självklart? Religion vilseleder!


   
SvaraCitera
Acuve

uppenbar:

testet hette

Milgramexperimentet va? [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att hon va KrejZiBaNaNas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Acuve:

Milgramexperimentet va? [y]

Yes!

uppenbar:

Det hade varit asbra att utgå ifrån men jag kommer inte för mitt liv på vad testet hette ...

Det var det testet Stanley Milgram utförde. Men hur går kopplingen ihop med det sara utförde?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Det var det testet Stanley Milgram utförde. Men hur går kopplingen ihop med det sara utförde?

Om jag inte minns helt fel gjorde hon väl det för att en auktoritet (i detta fallet prästen) sa åt henne, precis som försökspersonerna.


   
SvaraCitera