Aviseringar
Rensa alla

Skriv upp viktiga händelser inom historian i den här tråden.


Ämnesstartare

Jag skapade den här tråden främst för att jag själv vill lära mig lite mer om historian. Jag har sedan tidigare varit rätt ointresserad av historian i skolan, och nu tyvärr så har jag inte historia som ämne längre vilket är lite tråkigt.

Så jag tänkte att folk kanske kunde skriva upp en massa viktiga händelser inom historian som kan vara värt att läsa om.

Tillexempel första- och andra världskriget.

Jag vill väldigt gärna läsa och lära mig lite mer om historian.

Ni får gärna motivera varför just den händelsen är viktig lite kort om ni vill.

Missförstå mig inte nu, jag kräver inte att ni ska berätta om själva händelsen/händelserna, jag vill bara att ni ger mig namnet/namnen på händelsen/händelserna, men ni får gärna utveckla lite mera om ni nu vill.

Finns ju uppenbarligen många händelser, men skriv de du tycker är viktigast, eller de du gillar.


   
Citera

1991 - jag föds. En motivering behövs väl knappast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Det finns ju tusentals viktiga händelser, hur ska vi kunna skriva upp allt här :(?

Skriv upp händelserna som du tycker är viktigast, eller som du gillar, det som faller dig i smaken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

napoleon tiden- vi fick våran kungaätt som är nu och typ då kom räknesystemet som vi har idag uppfans.
ingen kungaälskare men ändå!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istiden: Människan uppfann (av nödvändighet) jordbruket och började odla, småningom så bildades de första små städerna.

Upptäckten av den Nya Världen: Indianerna uttrotades och deras rikedom plundrades, mängder av folk och civilisationer förgjordes eftersom européerna hade skepp som kunde skjuta långt. Europeiska makter blev helt plötsligt rika och mäktiga. Förutsättningarna lades för den moderna kapitalismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Toy Story 2, nitiotalets viktigaste och bästa film. Helt klart ett extremt viktigt ögonblick i historien! [love]


   
SvaraCitera

Romanv faller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

17 juni 1682, Karl XII föds
9 december 1594, Gustav II Adolf föds


   
SvaraCitera

År 1955 vägrade en svart, 15-årig flicka i Alabama att ge upp sin plats i bussen till en vit man. Det satte Montgomery Bus Boycott i rörelse som sedan satte igång de svartas kamp för rättvisa i det segregerade USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den 24'e April 1975 Ockuperades Västtyska ambassaden i Stockholm. Mucho's viktig skit som satte igång rätt mycket roliga saker, t.ex Palmes uttalande om att Döden utav "Terroristerna" var ett seger för "demokratin"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Toy Story 2, nitiotalets viktigaste och bästa film. Helt klart ett extremt viktigt ögonblick i historien! [love]

Dagen då de bestämde sig för att göra "Toy Story" bestämde de sig för att göra "A bugs life" och "Wall-E". Det var troligtvis en av de viktigaste dagarna i Disney Pixars... Liv? Skulle jag tro i alla fall. .)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

Den 24'e April 1975 Ockuperades Västtyska ambassaden i Stockholm.

Finns en del om det i SVT:s öppna arkiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Finns

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den neolitiska revolutionen. Människan blir jordbrukare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, hyffsat bred tråd. [rolleyes]


   
SvaraCitera