Aviseringar
Rensa alla

Skriv upp viktiga händelser inom historian i den här tråden.


Ämnesstartare

16 juni 1993. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

"Wall-E".

ruskigt bra film asså. [y]


   
SvaraCitera

1877: Thomas A. Edison uppfinner fonografen föregångare till grammofonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

1877: Thomas A. Edison uppfinner fonografen föregångare till grammofonen.

Ett av dem absolut viktigaste momenten i världshistorien [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra världskriget, en summering:

Image


   
SvaraCitera

Fisk_den_tredje:

Ett av dem absolut viktigaste momenten i världshistorien

Edisons fonograf bygger på en maskin som Edouard-Leon Scott de Martinville byggde 1857 "fonoautograf". Världens äldsta ljudinspelning spelades in med den 1860. Det finns även ett fonautogramm från 1853 bevarat, men den har inte kunnat avkodas.

Au Clair de la Lune 1860

Mary had a little lamb Thomas A. Edison 1877

Källa
Källa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Edisons fonograf bygger på en maskin som Edouard-Leon Scott de Martinville byggde 1857 "fonoautograf".

Det hade jag ingen aning om, trodde att det här var den tidigaste som har bevarats [surprised]. Ok, såg nu att inspelningen du talar om upptäcktes i år, hade inte läst om det, grymt intressant, undrar bara hur det kommer sig att den inte blev mer välkänd...
EDIT: Och efter att ha läst lite mer så kunde visst den inspelningen inte spelas upp på den tiden den spelades in, fonoauografen visade, när den uppfanns, endast att ljud kunde spelas in, den kunde däremot inte spela upp ljud, men kudos till forskarna som fixade så att man kan höra den

My dreams are her:

Mary had a little lamb Thomas A. Edison 1877

Det där är dock inte originalinspelningen från 1877, eftersom den inte längre existerar, folie (som den spelades in på) är ett väldigt ömtåligt material och öll inte för mer än ett par lyssningar, det finns några folie-inspelningar kvar, men ingen finns digitaliserad pga formatets ömtålighet.
Inspelningen som du hänvisar till är från en vanlig vax-cylinder, som spelades in för att demonstreras på ett jubileum runt sekelskiftet 1900 någon gång om jag nu inte har fel


   
SvaraCitera

Fisk_den_tredje:

Det där är dock inte originalinspelningen från 1877, eftersom den inte längre existerar

Aha, okey.

Fisk_den_tredje:

intressant,

En annan sak som är intressant men som är "försvunnet" är att Edouard-Leon Scott spelade in Abraham Lincoln.

Källa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

En annan sak som är intressant men som är "försvunnet" är att Edouard-Leon Scott spelade in Abraham Lincoln.

Ska läsa det!
Tack för att du upplyste mig om det här, du har just förändrat min världsbild en aning, trodde inte att fonoautografen överhuvudtaget gjorde något annat än att bara registrera ljudvågor, hade ingen aning om att det kunde spelas upp (Förvisso med modern teknik).
Tycker det är otroligt att inspelningarna överhuvudtaget har överlevt, liksom, inspelade på sotat pappar, var ju skillnad med den talande klockan som var inspelat i bly


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

England 1969


   
SvaraCitera

Forumet är välmodererat, märker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

1877: Thomas A. Edison uppfinner fonografen föregångare till grammofonen.

+1


   
SvaraCitera

30 januari 1972, Sunday Bloody Sunday.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunday_Bloody_Sunday


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, en tråd passar ju ganska bra.
Det finns ju inte direkt mycket rum för historia på en lina.


   
SvaraCitera

Nov 16, 1938 Albert Hofmann, a chemist working for Sandoz Pharmaceutical in Basel, Switzerland, is the first to synthesize....


   
SvaraCitera