Aviseringar
Rensa alla

Skriva en bok?


Ämnesstartare

Finns det någon där ute som vet hur man skriver en bok på datorn?
Alltså i vilka program man arbetar osv..

Tacksam för svar eller andra tips =)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

ga123:

Finns det någon där ute som vet hur man skriver en bok på datorn?
Alltså i vilka program man arbetar osv..

Bara skriva i ett vanligt textprogram?


   
SvaraCitera
Åtta

Vad du skriver i för program spelar inte jättestor roll, så länge det kan exporteras i ett vettigt format. När man skriver en bok så typsätts och layoutas (err... Saknar ett ord här, känner jag.) så används ändå ett helt annat program.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

använd microsoft office word, använder iaf jag och det fungerar skitbra [wink] Den hjälper ju skitbra när man har fel på grammatiken osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vim såklart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

använd microsoft office word, använder iaf jag och det fungerar skitbra Den hjälper ju skitbra när man har fel på grammatiken osv

okej, men kan man bara ha alla inställningar helt vanligt eller finns det någon speciell "bok-layout"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vim såklart!

Förklaring?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

okej, men kan man bara ha alla inställningar helt vanligt eller finns det någon speciell "bok-layout"?

Du kommer ju ändå inte använda word när du är klar, kolla åttas svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vad du skriver i för program spelar inte jättestor roll, så länge det kan exporteras i ett vettigt format. När man skriver en bok så typsätts och layoutas (err... Saknar ett ord här, känner jag.) så används ändå ett helt annat program.

A okej, men om man tex vill göra en bok och på en sida ska det vara lite bilder och lite annan text på sidan om osv.. alltså om man vill ändra designen... vilket program gör man själva layouten/designen som liksom ska vara bakom texten man skriver.??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

okej, men kan man bara ha alla inställningar helt vanligt eller finns det någon speciell "bok-layout"?

det vettefan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

Förklaring?

Google är din vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

det vettefan

A okej.. men jag tänkte bara på att när man skriver i word så är det ju inställt på A4 -format, och om då inte boken ska vara så stor blir det ju lite fel.. eller nåt.. hhehh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ga123:

A okej, men om man tex vill göra en bok och på en sida ska det vara lite bilder och lite annan text på sidan om osv.. alltså om man vill ändra designen... vilket program gör man själva layouten/designen som liksom ska vara bakom texten man skriver.??

Beror på. Jag själv skulle använda Indesign.


   
SvaraCitera
Åtta

ga123:

vilket program gör man själva layouten/designen som liksom ska vara bakom texten man skriver.??

Scribus, LaTeX, InDesign eller mer nischade "professionella" program, antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Scribus, LaTeX, InDesign eller mer nischade "professionella" program, antar jag.

okej, men vi säger att jag har skrivit en text och sen har jag gjort en design i indesign och så vill jag sätta ihop de två, ska man sätta in texten i indesign-dokumentet eller tvärt om.
lite rörig fråga, men du kanske inte heller vet...


   
SvaraCitera