Aviseringar
Rensa alla

skryta?


Ämnesstartare

Så jävla dumt att man inte kan berätta för folk om sin framgång om man är glad över det utan att det tolkas som skryt? De e väl naturligt att vilja berätta för folk... eller var går gränsen mellan skryt och inte skryt?


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

men de e så överallt typ i "västvärlden" och säkert många andra ställen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyvärr är det så, vi jämför oss hela tiden med varandra, man får hålla sig med att berätta saker för sina allra närmaste tror jag...

folk blir på dåligt humör när andra uppnår saker de själva är för lata/fega för att uppnå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hehe ja de blir bara sura xD 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:
tyvärr är det så, vi jämför oss hela tiden med varandra, man får hålla sig med att berätta saker för sina allra närmaste tror jag...

folk blir på dåligt humör när andra uppnår saker de själva är för lata/fega för att uppnå

de e väl naturligt för en utåtriktat person att vilja dela med sig tänker jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillnad på att berätta om aktuella framgångar och att opåkallat trycka upp sina fördelar i folks ansikten, det vill säga skryta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Skillnad på att berätta om aktuella framgångar och att opåkallat trycka upp sina fördelar i folks ansikten, det vill säga skryta.

Exempel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: de e väl naturligt för en utåtriktat person att vilja dela med sig tänker jag...

tror att det är grundat ur samma mekanism som skryt, att man vill dela med sig pga att man ska framstå som man är och att ens bedrifter ska tas med i andras bedömning om en

men jag tycker skillnaden är i "från vilket ställe" man "skryter", alltså om man berättar vad man åstadkommit "trots" den man är eller om man berättar saker pga man "är bäst" och alla ska få veta det

men det är måhända bara något jag har tänkt ut för att det passar hur jag fungerar, hur som så ser jag numera till att tona ner mina bedrifter och förmågor bland andra människor som inte känner mig väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space kitty:

tror att det är grundat ur samma mekanism som skryt, att man vill dela med sig pga att man ska framstå som man är och att ens bedrifter ska tas med i andras bedömning om en

men jag tycker skillnaden är i "från vilket ställe" man "skryter", alltså om man berättar vad man åstadkommit "trots" den man är eller om man berättar saker pga man "är bäst" och alla ska få veta det

men det är måhända bara något jag har tänkt ut för att det passar hur jag fungerar, hur som så ser jag numera till att tona ner mina bedrifter och förmågor bland andra människor som inte känner mig väl.

Om jag tycker jag e askeff på nåt brukar jag också vilja berätta för andra :- P

men ja det kan nog vara hävdelsebehov.... typiskt blattar xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Exempel?

Om du till exempel just fått svar på en tenta är det okej att stolt meddela sitt betyg, men inte okej att  oombedd säga att man är väldigt rik, eller framhålla dylikt. Skryt tenderar också vara tomt, medan meddelande om aktuell framgång substantiellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: men ja det kan nog vara hävdelsebehov.... typiskt blattar xD

typiskt män


   
SvaraCitera

Bööööörg: men de e så överallt typ i "västvärlden" och säkert många andra ställen...

det står ju i länken
intressant hur facebook påverkar saker dock, skryt har blivit lättare och människor mer genomskinliga


   
SvaraCitera
mynona

Jag tycker man ofta betraktas som skrytsam om man gör konstateranden om saker man själv inte bryr sig om men som andra värderar väldigt högt. För att undvika att uppfattas som skrytsam får man i vissa fall analysera åhörarnas värderingar, och sedan undvika att nämna sådant man tror att de ser upp till. Skryt är alltså inte nödvändigt medvetet, det beror på värderingar hos den som uppfattas skrytsam och de som hör på: om man äger en röd matta och inte anser att det är något märkvärdigt, men andra anser att den är det, så uppfattas man som skrytsam om man konstaterar att man äger en sådan. 

Det är min uppfattning, men jag brukar sällan dela folks värderingar om vad som är viktigt, så jag skryter sällan medvetet om saker.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Om du till exempel just fått svar på en tenta är det okej att stolt meddela sitt betyg, men inte okej att  oombedd säga att man är väldigt rik, eller framhålla dylikt. Skryt tenderar också vara tomt, medan meddelande om aktuell framgång substantiellt.

Ok håller med


   
SvaraCitera