Aviseringar
Rensa alla

Skuld vid andras otrohet


Ämnesstartare

För att inte förstöra en tråd om ett annat ämne med en diskussion om detta och för att göra en poll får detta en egen tråd.

T ex. AnnaBritta och Nils är i ett monogamt förhållande. Nils inleder en sexuell relation med Anton, vilket resulterar i att hans och AnnaBrittas relation och ev familj upplöses. Har Anton någon skuld i detta?

Image


   
Citera
Ämnesstartare

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

klart man har, hade det inte varit för att man uppmuntrade förstörelsen av relationen hade det ju kunnat sluta på ett annat sätt. Det är ju däremot inte i närheten av vad de svinet som valde att vara otrogen har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Bara om man känner hens partner väl (Du röstade på detta alternativ)

Den som ingår i det monogama förhållandet har ju det största ansvaret. Sedan om t.ex Anton och Nils skulle vara vänner så har Anton också ett ansvar då man enligt mig har ett moraliskt ansvar att låta bli vänners partners/ex.

Dock om Anton skulle vara en fullständig främling som Nils träffar på krogen eller dylikt så skulle jag nog hålla Anton ansvarsfri.


   
SvaraCitera

isola:

En liten sådan, ja (Du röstade på detta alternativ)

i slutändan är det dock den som är i förhållandet som har ansvaret


   
SvaraCitera
mynona

isola:

AnnaBritta och Nils är i ett monogamt förhållande. Nils inleder en sexuell relation med Anton, vilket resulterar i att hans och AnnaBrittas relation och ev familj upplöses. Har Anton någon skuld i detta?

isola:

En liten sådan, ja (Du röstade på detta alternativ)

Om man alls ska tala om skuld: Den som är otrogen har störst skuld. Det är den som är otrogen. Den singel hen är otrogen med har förstås en mindre form av ansvar i den meningen att hen deltar som faktor i händelseförloppet, men hens del av skulden är inte tillräckligt stor för att berättiga eventuella förebråelser och skuldbeläggning, och det är väl det vi talar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Har man något/n ansvar/skuld i att ett monogamt förhållande tar slut när man ligger med/ingår en relation med någon i det?

Mycket skumt formulerat eller det kanske bara är mig. [tard]

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Om vederbörande vet att personen är i ett förhållande.
Det är ju fel att hjälpa en annan att göra fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

det kanske bara är mig. [tard]

[badgrin]

Ganon:

Den som ingår i det monogama förhållandet har ju det största ansvaret. Sedan om t.ex Anton och Nils skulle vara vänner så har Anton också ett ansvar då man enligt mig har ett moraliskt ansvar att låta bli vänners partners/ex.

Dock om Anton skulle vara en fullständig främling som Nils träffar på krogen eller dylikt så skulle jag nog hålla Anton ansvarsfri.

Ja håller med där. Speciellt eftersom han då lär vara lite bekant med AB också.

Jag ser det inte som att man är delaktig i otroheten, men jag skulle ändå inte klara av det då det ändå skulle kännas så. Fast det är nog bara om de fortsätter att vara ihop och allt sker bakom ryggen på någon.


   
SvaraCitera

isola:

Vet inte/beror på omständigheterna kansk (Du röstade på detta alternativ)

Jättesvårt ju. På ett sätt är man väl det om man vet om att personen i fråga har ett förhållande och sådär. Det är ju en risk som alltid finns i sådana situationer. Men vet inte om jag skulle säga att man är ansvarig. Delaktig kanske, men inte ansvarig (det är ju personerna i förhållandet som är ansvariga för vad som händer mellan dem).


   
SvaraCitera

mynona:

Om man alls ska tala om skuld: Den som är otrogen har störst skuld. Det är den som är otrogen. Den singel hen är otrogen med har förstås en mindre form av ansvar i den meningen att hen deltar som faktor i händelseförloppet, men hens del av skulden är inte tillräckligt stor för att berättiga eventuella förebråelser och skuldbeläggning, och det är väl det vi talar om.

Mycket bra skrivet!


   
SvaraCitera
mynona

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Mycket bra skrivet!

Tack!


   
SvaraCitera

mynona:

Den singel hen är otrogen med har förstås en mindre form av ansvar i den meningen att hen deltar som faktor i händelseförloppet, men hens del av skulden är inte tillräckligt stor för att berättiga eventuella förebråelser och skuldbeläggning, och det är väl det vi talar om.

Precis! Det blir än svårare om denne singel inte ens är medveten om att den otrogne är otrogen, dvs har ett fast förhållande [cute]


   
SvaraCitera
mynona

soundsystem:

Precis! Det blir än svårare om denne singel inte ens är medveten om att den otrogne är otrogen, dvs har ett fast förhållande

Ja, eller ett monogamt förhållande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat svar: (Du röstade på detta alternativ)

jag har omöjligen någon skuld och det är vad som räknas


   
SvaraCitera

isola:

Bara om man känner hens partner väl (Du röstade på detta alternativ)

Fast det här med att ha moraliska gränser är något som folk tenderar att glömma bort.

Det är lätt att peka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

jag har omöjligen någon skuld och det är vad som räknas

då skulle du röstat nej

RakatKadaver:

Fast det här med att ha moraliska gränser är något som folk tenderar att glömma bort.

när det hanlar om en själv lr hur menar du


   
SvaraCitera