Aviseringar
Rensa alla

Skulle de första kristna godkänna abort?


Ämnesstartare

En kvinna blir skjuten i magen, men hon har tur, hon överlever.
Men hon var med barn, fostret träffades och dog.

Ska nu den som sköt fällas för mord?

Hur förhåller det sig då med abort av ett foster i samma ålder??

Job 3:3
”Må den dag då jag föddes förgås, också den natt då man sade: ’En man har blivit avlad!’”

Psalm 139:16
"Dina ögon till och med såg embryot av mig, och i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem."

Jeremia 1:5
”Innan jag formade dig i moderlivet kände jag dig, och innan du började komma fram ur moderskötet helgade jag dig. Till profet för nationerna gjorde jag dig.!


   
Citera

Då är det mord att döda en cancersvulst också ?


   
SvaraCitera

Vem bryr sig om vad de kristna skulle godkänna? Vi har tur, de kristna är inte i makten! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Vem bryr sig om vad de kristna skulle godkänna?

Jehova Gud.


   
SvaraCitera

Erik112:

Jehova Gud.

okej vem som finns på riktigt bryr sig??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

okej vem som finns på riktigt bryr sig??

Jehova Gud.


   
SvaraCitera

Erik112:

Hur förhåller det sig då med abort av ett foster i samma ålder??

Apropå ämnet, även innan kristendomen så ansågs det som en styggelse med abort, skrev om det i en bloggpost, "Perspektiv - aborter": ..."Man fördömer Medea, bestänkt med blodet från barnen, och att Procne så rått slaktade Itys, sin son;

båda var hjärtlösa mödrar, men bittra orsaker drev dem att genom mordet på barn hämnas på trolösa män.

Säg, vilken Tereus eller en Jason får er att förtvivla, så att ni stympar er kropp skändligt, med skälvande hand?

Inga tigrar beter sig så i Armeniens klyftor, ej heller lejon förgör uppsåtligt avkomman, men

bräckliga kvinnor, de gör det, om än ej ostraffat: ofta dör modern själv, som brutalt mördat sitt ofödda barn.

Ja, hon dör och bärs ut med hängande hår till sitt likbål, medan en åskådarhop ropar: "Det har hon förtjänt!"

Måtte likväl vad jag sagt försvinna som höstlöv för vinden och, fastän rätt ominöst, ej bringa otur åt oss!

Nådiga gudar, förlåt Corinna ett enstaka felsteg, så är jag nöjd. Blir det fler, då får hon lida sitt straff. "


   
SvaraCitera

Det är bara mamman som har rätt att döda fostret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch, kristna troll [sad]


   
SvaraCitera

Står det inte i Moses lag, att om någon stöter till en gravid kvinna i magen så att hennes ofödda barn dör, så ska föräldrarna få bestämma straffet?
Men vad händer om det är barnets föräldrar som dödar sitt eget barn, de kan ju inte bestämma straff till sig själva ju? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jehova är lite speciell,han har tex glasögon men inga glas i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:

Jehova är lite speciell,han har tex glasögon men inga glas i.

Jasså, och hur vet du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Står det inte i Moses lag

2 Mos 21:22,23: " Ifall män skulle slåss med varandra och de faktiskt skadar
en havande kvinna och hennes barn verkligen kommer fram men ingen dödsolycka
sker, skall han ovillkorligen dömas till skadeersättning enligt vad kvinnans
ägare kan komma att pålägga honom; och han skall ge den genom domarna. Men om
en dödsolycka skulle ske, då skall du ge själ för själ." (Några översättningar får denna lag till Israel att förefalla sådan att det avgörande var vad som hände modern, inte fostret. Men i den hebreiska grundtexten åsyftas en dödsolycka som drabbade antingen modern eller barnet.)

*Hur allvarligt är det att uppsåtligt ta en annan människas liv och göra det av
en anledning som Gud inte godkänner?*

1 Moseboken 9:6 "Var och en som utgjuter människoblod, av människor skall hans
blod utgjutits, för till Guds avbild gjorde han människan."

1 Johannes 3:15
"Ingen människomördare har evigt liv bestående i sig."

2 Moseboken 20.13
"Du skall inte mörda.."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Men vad händer om det är barnets föräldrar som dödar sitt eget barn, de kan ju inte bestämma straff till sig själva ju? 🙁

Vad gör det för skillnad vem som dödar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Jasså, och hur vet du det?

Han går i min klass?


   
SvaraCitera