Aviseringar
Rensa alla

Skulle du kunna tänka dig att läsa på distans?


Ämnesstartare

Varför/varför inte?

Jag vill det, och kommer kanske göra det i höst 🙂 (program).  Jag vet att man behöver ha en väldig självdisciplin (en negativ sak för många men inte för mig), det som jag tycker är så bra med distansstudier är att man kan (i stort sett) plugga när och precis HUR man vill (valfri plats). Om jag vill gå upp senare någon dag så kan jag plugga på eftermiddagen och/eller hela kvällen istället, och vissa dagar räcker det med en förmiddag. Jag kan ta pauser mer när jag själv vill, och ja, det passar mig utmärkt helt enkelt 🙂 gäller bara att hitta självdisciplinen inom sig. Tycker också det verkar spännande med "den nya tekniken", att man "träffas" på alternativa sätt (gruppsamtal, chatt, forum osv) Känns riktigt skoj! Den sociala biten är inte heller nåt problem för mig. Jag umgås med dom jag umgås med och behöver inte lära känna nya människor i en klass. Om jag pluggar är det endast för att uppnå ett mål, i detta fall att bli något.


   
Citera
Ämnesstartare

finner varken för eller mot-argument. lärarna är lika ensvisa och fuckade i sina maktpositioner (de jag har stött på) över nätet som de är irl.    


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte på grundskol eller gymnasienivå, men kanske några kurser på högskolenivå 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 jag gick några år i en distansskola och det var rätt förjävligt tyckte jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, läser i princip bara på distans eftersom jag har social fobi och sömnbesvär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
finner varken för eller mot-argument. lärarna är lika ensvisa och fuckade i sina maktpositioner (de jag har stött på) över nätet som de är irl.    

Nu syftade jag ju inte på lärarna... utan sånt som att få bestämma när och var man ska plugga, att man inte är bunden på samma sätt som när man inte pluggar på distans osv. En nackdel kan som sagt vara att man måste vara mer "hård" mot sig själv, men även att det kan kännas svårare att diskutera med de andra i klassen gällande sånt man inte förstår. Det sociala kan också vara ett problem för vissa, att det ensamt när man pluggar på di


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spotify:
 jag gick några år i en distansskola och det var rätt förjävligt tyckte jag

På vilket sätt? 

Schism:
Ja, läser i princip bara på distans eftersom jag har social fobi och sömnbesvär.

Ok, jobbigt. Men hur tycker du att det funkar då? Hur går undervisningen t


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plus: Men hur tycker du att det funkar då?

Helt okej, gillar att kunna plugga var och när jag vill - framför allt inte på morgonen - och finner ro i ensamheten. Däremot föredrar jag fysiska föreläsningar eftersom det känns bra att komma i väg några gånger om veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är det enda rätta. orka social interaktion. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plus: utan sånt som att få bestämma när och var man ska plugga

men jag syftade på det, därför finner jag varken fördelar eller nackdelar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Helt okej, gillar att kunna plugga var och när jag vill - framför allt inte på morgonen - och finner ro i ensamheten. Däremot föredrar jag fysiska föreläsningar eftersom det känns bra att komma i väg några gånger om veckan.

Okej, pluggar du mest hemma då eller? 
Jag tycker också om att kunna sova längre på morgonen, men också att gå upp tidigt om/när jag känner för det. Den friheten är otroligt nice.
Fysiska föreläsning kan vara rätt bra tycker jag också, ibland. Just att komma ut ja
Men hur går det till när det är annan typ av undervisning förutom föreläsningar? Där jag kanske ska börja plugga i höst tror jag att det så att man "träffades" nån gång i veckan i en studiegrupp över nätet. Hur vet jag inte, kanske som man själva bestämm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

men jag syftade på det, därför finner jag varken fördelar eller nackdelar. 

Ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plus: På vilket sätt?

Gillade inte att sitte ensam och plugga, även om jag hade vänner 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte på heltid iaf det skulle bli för ensamt och eventuellt odisciplinerat, men kanske i snigelfart om jag arbetade och samtidigt ville utbilda mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plus: Okej, pluggar du mest hemma då eller?

ja, nu på vintern i alla fall. på sommaren sitter jag gärna ute och pluggar nånstans.

Plus: Men hur går det till när det är annan typ av undervisning förutom föreläsningar?

gruppuppgifter, om sådana finns, utförs skriftligt på kurssajtens forum och/eller muntligt via skype/liknande. därtill är det vanligt att någon startar en facebookgrupp där man kan diskutera mer fritt med varandra. eftersom jag är fantastiskt osocial har jag aldrigarrow-10x10.png träffat någon kursdeltagare, men det händer att sådant anordnas spontant.


   
SvaraCitera