Aviseringar
Rensa alla

Skulle men 15-åring ha råd...?


Ämnesstartare

Jag undrar hur mycket en bebis kostar i månaden 0-3 år ungefär. Och åd menar jag allt , asså blöjor , mat kläder etc. Allt sånt för ne hel månad. [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Ohfyfan va dyrt det är med blöjor [no-no]


   
SvaraCitera

​Google before you think.

Sedan undrar jag hur du tänkte när du frågar ungdomar hur mycket barn på 3 år kostar. Är väl betyderligt fler äldre människor som borde sitta med sådan kunskap.


   
SvaraCitera

Hittade en lista:
http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/article/fm_26...

85 000 år 1: 7100 i mån
64 000 år 2: 5333 i mån
60 400 år 3: 5033 i mån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja undrar vad kostnaderna för ett barn 0-3 år skulle bli per månad, på ett ungefär. Och va det det kostar under själva graviditeten. Om man är 15 får man endå barnbidrag för barnet man får plus ens eget? (om man skulle då de)
Vet nån? ja skulle verkligen vilja veta. [smile]


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att det skulle kosta ca 1000 kr/månaden minimum. De första åren är billigast. Sen ökar det bara. Ett barn kostar totalt ca 1 miljon kronor tills artonårsdagen.

Kan inte annat än avråda att skaffa barn vid en sådan ung ålder. Du kommer inte kunna studera vidare, ha det svårare att få ett bra jobb och du kommer få ett sämre socialliv. Vänta tills du har studerat klart (universitet!), har ett stabilt jobb och bor tillsammans med en partner.

Ett barn är inte någon man skaffar för att det verkar kul, det är ett seriöst livsbeslut. Det ändrar ditt liv radikalt, du kan inte längre sätta dina egna intressen först. Din högsta prioritet är ditt barn.

Du har 30 år på dig att skaffa barn, ha tålamod.

/end of rant


   
SvaraCitera

Neutron:

Du kommer inte kunna studera vidare, ha det svårare att få ett bra jobb och du kommer få ett sämre socialliv

Det kan du för sjutton inte säga med säkerhet [rolleyes]
Olika från fall till fall men din poäng med det du skrev kan jag hålla med dig om, men få det för sjutton inte att framstå som att livet är kört bara för att man skaffar barn i tidig ålder.

without_you:

[smile]

Det kostar en hel del, det kommer ta en del av din vakna och sovande tid (jag vaknade till flera ggr inatt utav att lillebrorsan grät t.ex). Det kommer kosta dig mycket mer än pengar så du får ta dig en väldig funderare innan du bestämmer dig för att genomföra något sådant här.
Kostnaderna för ett barn är inte låga heller men någon tusenlapp/mån är nog det minsta som går åt.


   
SvaraCitera

Det kostar mycket pengar, och det kostar definitivt mycket tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo jag förstår att det inte är så smart och skaffa barn så tidigt etc. men om nån skulle behålla de så kan man väl ändå gå i skolan tills man får barnet eller hur? hur mycket kostar barnvakt? när man går i gymnasium under dagen då alltså. Då kanske man kan gå klart gymnasiumet och då är ju barnet ungefär 3 år och då kan man vänta med universitetet tills barnet börjar på dagis. eller...?


   
SvaraCitera

without_you:

eller...?

om du inte vet något alls om barn tycker du då inte det låter åtminstone lite korkat att skaffa det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

om du inte vet något alls om barn

Asså ja vet bara inte om hur det skulle funka med pengar osv. ja vet att barn tar tid o pengar. ja har tre systrar så ja vet att dom skriker o gapar hela tiden och aldrig sover typ.


   
SvaraCitera

åh vad jag får panik när jag läser såna trådar.
korkade WTidioter.


   
SvaraCitera

without_you:

typ

mer än så.
vet du inte hur det skulle funka, ge dig inte in i det.
(sen vet ingen hur det kommer funka till 100% men man kan förbereda sig inför det och det gör man bl.a genom att plugga färdigt innan man börjar skaffa barn).


   
SvaraCitera

ett barn är inte en fisk, du kan inte spola ner det i toan när du tröttnar.
Vänta och tänk på saken i ett par år, om du fortfarande tycker att det är en bra idé att skaffa barn, kan du ju börja leta efter en passande partner, och sen vänta några år till.

Min syster har en son på ca 4år, han har slutat med blöjor och välling men slukar ändå ca 1000 spänn i månaden.


   
SvaraCitera